Jak komunikovat témata udržitelné městské mobility




  • Souhrn 10 krátkých článků „Jak komunikovat témata udržitelné mobility“ slouží municipalitám, úředníkům a politikům a ve srozumitelné, zjednodušené a strukturované formě představuje vhodné strategie pro propagování udržitelné mobility a souvisejících témat zejména na úrovni obcí, municipalit a regionů. 
  • Články vycházejí z výzkumu (viz níže), kterého se účastnili přední experti na udržitelnou mobilitu a strategickou komunikaci v Evropě. Jedná se o unikátní a přesně cílené know-how komunikace specifické oblasti (udržitelné mobility) v konkrétním rámci (institucializovaná komunikace), přizpůsobená českému geografickému a kulturnímu kontextu. 
  • Pro lepší pochopení slouží komplexní problematiky také Komunikační model pro podporu udržitelné dopravy, který slouží jako shrnutí všech článků.
  • Články představují zjednodušenou a aplikovatelnou verzi výzkumu „Strategická komunikace témat udržitelné městské mobility“. 


Čtenář je zván k hlubšímu prozkoumání tématu či dohledání zdrojů do zdrojové výzkumné práce:

BĚNEK, Ondřej. Strategická komunikace témat udržitelné městské mobility. Praha, 2023. 94 s. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra marketingové komunikace a public relations. Vedoucí diplomové práce Ing. Bc. Petra Koudelková, Ph.D.

Shrnutí / Executive Summary


Zjištěné poznatky lze zjednodušeně popsat pomocí sestaveného komunikačního modelu pro podporu udržitelné mobility, který má ambici vysvětlit základní zákonitosti strategické komunikace z pohledu instituce (např. samosprávy) vůči běžné veřejnosti s cílem navýšení udržitelné mobility.

Důležité je začít komunikovat ústřední téma Město pro život jako vizi či aspiraci vylepšení současného stavu, které se primárně skládá ze tří nosných podtémat: zdraví (zdravotní důsledky znečištěného ovzduší, hlukové zátěže, fyzické neaktivity,…), bezpečnosti (dopravní nehody, zranění a úmrtí, nepřívětivá sousedství) a samostatnosti (ztracená samostatnost dětí hrát si, přesunovat se do školy a jinam bez nutného doprovodu rodičů; v podání dospělých se může jednat o svobodu vybrat si libovolný způsob přesunu a nebýt vázaný na socio-ekonomické normy). Tato tři nosná témata spolu s dalšími podpůrnými tématy je třeba současně (multimodálně) komunikovat a otevírat diskusi s veřejností. Výběr konkrétních témat musí být podmíněn kontextem cílové skupiny a lokálními specifiky, musí korespondovat s hodnotami recipientů a být pro ně osobně relevantní.


Významnou roli zde hraje vliv výše zmíněných témat na blízké lidi příjemce, zejména děti a rodinu. Tento vliv moderuje urgenci a úspěšnost přijetí. Současně je vhodné rebrandovat udržitelné způsoby dopravy (jako příjemné, dostupné, žádoucí a zdravé formy přepravy pro každého) a přerámovat pozici individuální automobilové dopravy (jako ne vhodné pro každou cestu a způsobující určité výzvy). Do podoby a úspěšnosti diskuse vstupuje mnoho dalších faktorů, jako je zvolená forma a kanály, psychologicko-sociální faktory i další aktéři, veřejnost přináší svá témata a aktivnější jedinci mohou participovat.

V ideálním případě dochází k pochopení a přijetí zpráv u veřejnosti a následného vzniku poptávky a tvorby tlaku na politické představitele, kteří iniciují tvrdá opatření (investice do infrastruktury pro aktivní mobilitu a MHD, úpravy veřejného prostoru, změny pravidel,…). Tato opatření jsou veřejností podporována. Celkově dochází k postupnému navýšení podílu udržitelné mobility, a to díky vyšší preferenci veřejnosti k tomu způsobu přepravy a díky tvrdým opatřením, které tyto změny přepravního chování umožňují a akcelerují.

Seznam témat