Jedná se o kapitolu, která se shoduje s tezemi první metodiky SUMP 2.0. Jen pomocí indikátorů, jasně definovaném souboru dat se zjistí, zda má proces SUMP nějaký dopad, či nikoliv. Města mohou využít několika způsobu hodnocení, např. prostřednictvím Místní agendy 21., případně lze využít k hodnocení doporučené INDIKÁTORY UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY. Příklady indikátorů jsou uvedeny na tomto odkaze.
Nová metodika SUMP 2.0. ale doporučuje pro města „nováčky“, jejichž zdroje, data nebo zkušenosti v oblasti přípravy SUMP jsou omezené, aby se nebála použít jen několika málo indikátorů na strategické úrovni, neboť pro celý proces SUMP se může jednat o efektivnější cestu.
Odůvodnění
Výběr a definování strategických indikátorů pro všechny cíle (objectives) je základním krokem pro následné nastavení úkolů/cílů (targets) a pro monitorování pokroku. Důležité je nejprve stanovit indikátory. Tím zajistíte, aby monitorování později stanovených cílů/úkolů (targets) bylo proveditelné. Systémový přístup pomáhá najít takový soubor indikátorů, který reflektuje stanovené cíle (objectives) a bude pro vás zvládnutelný.
Použití jen několika málo indikátorů na strategické úrovni může být efektivnější, a to především pro města „nováčky“, jejichž zdroje, data nebo zkušenosti v oblasti přípravy SUMP jsou omezené. Zatímco indikátory pro monitorování opatření budou vytvořeny v pozdějších fázích (viz Aktivita 7.3), strategické indikátory pro měření celkového výkonu SUMP budou vybrány nyní, společně s příslušnými metodami měření a v souladu se zdroji dat, které byly určeny v rámci přípravné fáze (viz Aktivita 3.1).
Cíle
Úkoly
Aktivity nad rámec základních požadavků
Časový harmonogram a koordinace
Kontrolní seznam
Co je to indikátor?
Indikátor je jasně definovaný soubor dat, který se používá pro monitorování pokroku v dosahování konkrétního cíle nebo úkolu.
Strategické indikátory umožnují měření celkového výkonu PUMM, a proto poskytují základ pro jeho evaluaci. V podrobnější rovině pak indikátory opatření umožňují monitorování výkonu jednotlivých opatření.
Obrázek: přehled důležitých kvantifikovatelných strategických indikátorů dopadu, který vychází z Evropského souboru indikátorů pro udržitelnou městskou mobilitu (SUMI) a z mezinárodních standardů (MobiliseYourcity)
cíl | indikátor | definice |
bezpečnost dopravy
| Úmrtí ročně při všech dopravních nehodách v městských oblastech | Počet úmrtí ročně do 30 dnů po dopravní nehodě jako důsledek nehody způsobené městskou dopravou, na 100 tis. obyv. v městském regionu |
Dostupnost služeb v oblasti mobility
| Podíl obyvatel s vyhovující dostupností služeb v oblasti mobility (veřejná doprava)
| Procentuální podíl obyvatel s vyhovující dostupností služeb veřejné dopravy (autobusy, tramvaje, metro, vlaky) |
emise skleníkových plynů
| Emise skleníkových plynů podle všech uživatelů všech způsobů městské dopravy a nákladní dopravy
| Emise skleníkových plynů (tuny CO2(ekv.)/os/rok) |
Kvalita ovzduší
| Emise látek znečišťujících ovzduší pro všechny uživatele osobní a nákladní dopravy (výfukové i nevýfukové PM2.5) v městských oblastech
| Emisní index (kg PM2.5 ekv. na os/rok) |
Další indikátory pro městskou mobilitu:
Zdroj: Evropský soubor indikátorů pro udržitelnou městskou mobilitu (SUMI) https://ec.europa.eu/transport/themes/urban/urban_mobility/sumi_en
Další nástroje, které vám pomohou při výběru vhodných indikátorů, naleznete v inventáři nástrojů CIVITAS: https://civitas.eu/tool-inventory/indicator-sets
Další obecné informace k monitorování viz Manuál pro monitoring a evaluaci (CH4LLENGE): https://www.eltis.org/resources/tools/sump-monitoring-evaluation-kit
Příklady dobré praxe: Milton Keynes, Spojené království: Soubor snadno měřitelných a dostupných strategických indikátorů
Pro posouzení celkového výkonu plánu udržitelné městské mobility vybrala rada města několik indikátorů, jako například stav silniční sítě, průměrná dopravní doba, čistota ovzduší nebo bezpečnost dopravního provozu. Právě tyto indikátory jsou snadno měřitelné a dostupné a mají městu umožnit správné posouzení dopadu plánu. Rada města Milton Keynes doporučuje definovat pro váš PUMM soubor tzv. SMART cílů (S konkrétní, M měřitelné, A dosažitelné, R relevantní, T časově omezené). To vám později usnadní vybrat takové indikátory, které budou v souladu s vašimi cíli. Tým pro PUMM rovněž doporučuje využít nové technologie a metodiky indikátorů, se kterými již mají zkušenost jiná města.
Autor: James Povey, Rada města Milton Keynes, informace shromáždil Polis, Obrázek: Rada města Milton Keynes
Příklady dobré praxe: Malmö, Svédsko: Index dostupnosti jako příklad indikátoru
Na základě relevantních měření vyvinuli v Malmö normativní Index dostupnosti, který pomáhá posoudit dopady přijatých opatření a využívá mapy pro ilustraci udržitelné dostupnosti. Index dostupnosti může pomoci při rozhodování o plánech, investicích nebo aktivitách. Umožňuje srovnávat jednotlivé oblasti nebo skupiny obyvatel. Index dostupnosti pomáhá sledovat postupný vývoj dopravní dostupnosti v průběhu let, a proto může sloužit jako jeden z indikátorů pro monitorování úspěšnosti v dosahování cílů PUMM.
Autor: Andreas Nordin, Město Malmö, informace shromáždil Rupprecht Consult, Obrázek: Plán udržitelné městské mobility Malmö