Město, kde budou žít mé děti

Architekti mohou být různého věku! Dejme slovo dětem, které netíží zbytečné předsudky a zažité představy. I děti žijí ve městě a mají jasnou představu o tom, jak by mělo fungovat.

Pojďme do škol a ptejme se dětí, jak by si představovaly své město, své ulice, kde žijí. Právě oni jsou budoucí mladí urbanisté. Dejme jim slovo, jsou bez předsudků, zažitých představ a mají jasnou představu toho, jak by to všechno mělo fungovat. Je krásné, že oni se v tom vysněném městě vidí. A vidí v něm i roli svých rodičů, prarodičů a sourozenců.

Zkusme se dívat na naše města z pohledu dětí a představit si „sedmiletou Amálku“, jestli může jezdit či chodit sama do školy a na kroužky. Může?

"Děti do veřejného prostoru patří a zaslouží si, abychom na ně při plánování měst nezapomínali. Pokud pro ně zajistíme bezpečné a podnětné prostředí, nabídneme jim více svobody, samostatnosti a seberealizace. Obzvláště u škol je důležité nezapomínat na to, že veřejný prostor není jen místo pro auta, ale také pro setkávání a život. "
Blanka Klimešová. Pěšky městem, koordinátorka projektu Bezpečné cesty do školy.



Tipy pro vás


Chcete vědět více?

  • Školní plány mobility. Pro školy je dobré si udělat školní plán mobility a dávat podněty městu ke změnám. Je potřeba se zaměřit na změny v dopravním chování a kde jinde začít, než na cestách do školy, v duchu hesla „co se v mládí naučíš ...". Už od mládí je třeba učit děti a jejich rodiče, že je dobré, aby šli (jeli) do školy pěšky, nebo na kole. Motivace ke změně jde u dětí mnohem jednodušeji než u dospělých a přes ně to pokračuje na rodiče.
  • Zprávy ze světa dětí
  • BONUS, který pomůže i celkové bezpečnosti - velký fenomén dnešní mobility. Vozit dítě do školy autem je jen zdánlivě bezpečné. Dítě je v autě jen pasivním účastníkem silničního provozu, naopak zkušenosti pro bezpečný pohyb v silničním provozu získává jen přímým kontaktem s každodenními problémy.