A2PT - činnost 2.1. dopravní aplikace a kampaně na podporu dopravy

V rámci projektu A2PT jsme v roce 2025 hledali globální řešení, která umožní, aby intermodální trasy, související infrastruktura a služby byly atraktivnější a efektivnější. Provedli jsme průzkum literatury (zprávy, časopisy a články v časopisech, blogy atd.) spolupracovali s příslušnými institucemi (ECF, Walk21, UITP atd.) s cílem shromáždit relevantní postupy. Byly vyhledány případové studie nejen z Podunají, ale i z jiných geografických oblastí; možnost přizpůsobení by měla být brána v úvahu i v jiných zemích.

Výstupem je zpráva, která shromažďuje příklady osvědčených postupů v oblasti intermodální dopravy, technologií a navrhování. Výsledky mají sloužit jako vodítko pro orgány, infrastrukturu aprovozovatele služeb, projektanty atd. při budoucích investicích a modernizacích.

Analyzovali jsme devět dopravních aplikací, z toho tři české:

- Lítačka Praha

- Berlín Jelbi

- TMB Barcelona

- Wien Mobil

- Mapy CZ

- Idos

- Mapy Google

- SNCB

- DB

Došli jsme k závěru, že neexistuje univerzální aplikace pro podporu chůze, jízdy na kole a veřejné dopravy. Každá z aplikací má své specifické zaměření, a proto byla vytvořena. Všechny však slouží jako vynikající inspirace pro zlepšování a další rozvoj samotných aplikací.


Dalším zajímavým bodem shromáždit informace ke kampaním na propagace dopravy pro každodenní dojíždění do zaměstnání. Inspirovali jsme se následnujícími kampaněmi:

- 10 000 kroků

- Do práce na kole

- LoPillas

- PIDiCup pro lepší cestování

- Věřte - Nevěřte veřejné dopravě

Do kampaní se investují nemále prostředky a mají smysl. Je třeba podpořit všechny, co myslí udržitelně a využívají hromadnou dopravu. Kampaně se většinou řeší vtipným a jednoduchým způsobem, upozorňují uživatele na jejich výhody. Tím se vzbuzuje zájem tuto dopravu dále používat a dále podporovat.  

V rámci plánování jsme a zapojování veřejnosti ke spolupráci jsme poukázali na Pocitové mapy, které usnadňují městu pochopit využívání jednotlivých komunikací a veřejného prostoru. Získané informace jsou cenná data, která slouží městům či krajům k vybrání priorit k možnému zlepšení a údržbě.