Zdůvodnění realizace aktivity
Kvalitní Plán udržitelné městské mobility nemusí automaticky vést k dobrým výsledkům, k těm vede jen úspěšná implementace stanovených balíčků opatření a činností. Pokud má plán efektivně naplnit své cíle, je potřeba mít vhodný management, který bude dohlížet na implementaci a řídit rizika. Proto je nutné se dohodnout se všemi aktéry, kteří jsou do implementace činností zapojeni. Dále je nezbytné, aby hlavní tým PUMM v průběhu celé implementace pravidelně komunikoval s technickým/odborným personálem.
Cíle
Úkoly
Aktivity nad rámec základních požadavků
Časový harmonogram a koordinace
Kontrolní seznam
Příklady dobré praxe: Západní Yorkshire, Spojené království: Management projektu zajistí trvalý dialog
Struktura pro přípravu a implementaci PUMM v Západním Yorkshiru (WYCA) je definována v organogramu: výkonný výbor připravuje SUMP a implementační program; rozhodnutí dělají politici; dopravní komise funguje jako projektový výbor – dohlíží na přípravu a implementaci SUMP. O financování implementace jednotlivých činností SUMP rozhoduje samostatná investiční komise. Management projektu je odpovědný za implementaci spolu s vedoucími tematických pracovních balíčků. Koordinování probíhá prostřednictvím diskuzí s úředníky, které se konají jednou měsíčně, schůze s politickým výborem, konané jednou za dva měsíce, a konzultace s veřejností a zainteresovanými subjekty.
Autor: Steve Heckley, WYCA, informace shromáždil Polis. Obrázek: West Yorkshire Transport Strategy 2040
Příklady dobré praxe: Groningen, Holandsko: Regionální partnerství veřejného a soukromého sektoru pro spolupráci a koordinování činností
PUMM v holandském Groningenu může stavět na dlouholeté tradici udržitelného plánování jak přímo pro město, tak pro celý městský region. Pro lepší koordinování implementačního procesu činností v Groningenu ustanovili zmocňující platformu pod názvem Groningen Bereikbaar – soukromě-veřejné partnerství pro udržitelný a přístupný Groningen, které zajišťuje, aby spolupráce mezi všemi aktéry v rámci různých dopravních projektů byla efektivní. Tato platforma byla velmi úspěšná, pokud jde o zajištění politické podpory, zvýšení angažovanosti a shromažďování nejlepších zkušeností a poznatků z veřejného i soukromého sektoru, z vědeckých kruhů, od obyvatel města a dalších zainteresovaných subjektů.
Autor: UBC, na základě GroningenBereikbaar.nl. Obrázek: Jeroen van Kooten
Příklady dobré praxe: Brno, Česká republika: Monitorovací nástroj PUMM pro implementaci činností
Monitorovací nástroj PUMM je aplikace prostorové databáze (GIS) pro odborníky i širší veřejnost. Obsahuje informace z akčního plánu o všech investicích (rozpočet, rok realizace atd.) a umožňuje podrobnou analýzu těchto dat. Odborníci (většinou partnerské organizace) využívají tento nástroj pro řízení implementace SUMP. Nástroj umožňuje spolupráci všech zúčastněných stran na jedné platformě, jde tedy o značnou úsporu času a lepší koordinaci implementačního procesu. Obyvatelé města mohou aplikaci využít jako zdroj informací o implementaci SUMP. Využití aplikace jako nástroje pro zapojení veřejnosti je momentálně ve vývoji.
Autor: Lukáš Báča, Město Brno; informace shromáždil Rupprecht Consult. Obrázek: Kateřina Nedvědová, Město Brno