Hlavním problémem současného plánování městské dopravy je vedle nedostatečné integrace jednotlivých způsobů dopravy i omezená koordinace mezi jednotlivými strategiemi a organizacemi. Řešení těchto nedostatků představuje velkou výzvu (např. koordinace s obory jako územní plánování, ochrana životního prostředí, sociální inkluze, genderová rovnost, ekonomický rozvoj, bezpečnost, zdraví, vzdělávání, informační technologie, energetika, bydlení) pro plánování udržitelné městské mobility, a současně jde o hlavní zdroj inovací a rozvoje.
Propojení s ostatními procesy plánování a koordinování cílů a úkolů pomáhá posílit efektivitu vašeho SUMP, stejně jako všech dotčených plánů a strategií.
V překladu z evropské metodiky SUMP 2.0. se objevuje 5 evropských příkladů z praxe. Kapitola začíná nejprve porovnání těchto 5 příkladů z českou praxí..
Český kontext:
Strategické posuzování vlivů na životní prostředí (SEA) a SUMP
Propojení SUMP s politikou sociální inkluze
Metropolitní SUMP propojující územní plánování a plánování mobility a logistiky
Harmonizovaný proces přípravy SUMP a SECAP
Integrace územního plánování a SUMP
Překlad z evropské metodiky SUMP 2.0.
Odůvodnění
Hlavním problémem současného plánování městské dopravy je vedle nedostatečné integrace jednotlivých způsobů dopravy i omezená koordinace mezi jednotlivými strategiemi a organizacemi. Řešení těchto nedostatků představuje velkou výzvu (např. koordinace s obory jako územní plánování, ochrana životního prostředí, sociální inkluze, genderová rovnost, ekonomický rozvoj, bezpečnost, zdraví, vzdělávání, informační technologie, energetika, bydlení) pro plánování udržitelné městské mobility, a současně jde o hlavní zdroj inovací a rozvoje. Propojení s ostatními procesy plánování a koordinování cílů a úkolů pomáhá posílit efektivitu vašeho SUMP, stejně jako všech dotčených plánů a strategií.
Úkoly
Aktivity nad rámec základních požadavků
Časový harmonogram a koordinace
Kontrolní seznam
Příklady
Jedním z příkladů propojení různých plánovacích procesů je harmonizace plánování udržitelné městské mobility s akčními plány pro klima a udržitelnou energii (SECAP). Ta je řešením potřeby propojit strategické plánování udržitelné mobility, úsilí o přizpůsobení se změnám klimatu a energetické plánování. Výsledkem jsou dva harmonické plány s kvalitně upravenou implementační i monitorovací fází. Podrobné pokyny jsou uvedeny v Pokynech pro harmonizaci energetického plánování a plánování udržitelné městské mobility.
Strategické posuzování vlivů na životní prostředí (SEA) a plánování udržitelné městské mobility
Pro některá opatření platí povinnost provést Strategické posouzení vlivů na životní prostředí (SEA). Vzhledem k tomu, že SEA a SUMP mají některé společné prvky, je vhodné tyto dva procesy propojit. Analýza SEA poskytne konzistentní a ucelený rámec pro rozhodování na úrovni SUMP. Začlenění relevantních informací a úvah o životním prostředí do fáze plánování přispívá k větší udržitelnosti a efektivitě navrhovaných řešení. K strategické analýze SEA by se nemělo přistupovat jako k samostatné, oddělené aktivitě, měla by být nedílnou součástí přípravy SUMP, prováděná v jasných a přehledných krocích a čerpat z plánu a přispívat do něj:
Vše výše uvedené musí být v úzkém propojení s jednotlivými kroky SUMP. Základními pilíři pro efektivní rozhodování v kontextu SEA pro plány udržitelné městské mobility jsou přesně vymezené povinnosti a odpovědnosti na úrovni správních orgánů, účinné informování a konzultace s veřejností, zohlednění všech nápadů a názorů ještě před přijetím plánu.
Autor: EIB/JASPERS
Poznámka: V originální evropské metodice je obrázek 16, popisující odpovídající aktivity v SUMP a SEA (eiB/JAsPers)
Propojení SUMP s politikou sociální inkluze
V několika belgických městech je příprava SUMP doplněna o strategie ke zvýšení sociální inkluze v oblasti mobility. Pokud jde o služby veřejné dopravy, víc než 140 vlámských obcí a měst má s poskytovatelem služeb autobusové přepravy uzavřenou dohodu o platbě třetí stranou. Pro místní obyvatelstvo to znamená výhodu v podobě sníženého jízdného, navíc často s další slevou pro děti, studenty a/nebo seniory. Kromě toho 16 měst a obcí nabízí zvýhodněnou sazbu za taxislužby pro každého, kdo nemůže řídit auto a patří do nízkopříjmové skupiny. Některá města pro tuto skupinu osob poskytují prostřednictvím dobrovolníkům dopravní služby na vyžádání. Další pomocí je poskytování určitého výcviku zranitelným skupinám obyvatel: Antverpy a Leuven mají vlastní cyklistické školy pro dospělé, v Oostende pomáhá město novým obyvatelům se získáním řidičského průkazu.
Autor: Els Vandenbroeck and Evelien Bossuyt, Mobiel 21
Příklady dobré praxe: Boloň, Itálie: Metropolitní SUMP propojující územní plánování a plánování mobility a logistiky
Italská Boloňa zvolila inovativní přístup a připravila plán mobility, který je integrovaný jak na úrovni teritoriální, tak i tematické: zdejší SUMP byl vytvořen pro celou metropolitní oblast a velmi úzce koordinován s plány pro městskou logistiku a cyklistiku. Tým úřadu pro plánování mobility již od samého začátku počítal s jejich propojením, s cílem dosáhnout společného procesu plánování. Klíčovým výstupem boloňského přístupu je zjištění, že hlavním aspektem každého rozhodovacího procesu v metropolitní oblasti je zapojení zainteresovaných subjektů. Hlavní výzvou bylo najít efektivní a proveditelné způsoby, jak by tvůrci politik mohli řídit městskou logistiku, což je trh ovládaný soukromými firmami s obvykle jen malou zkušeností v oblasti plánování rozvoje měst.
Autor: Catia Chiusaroli, metropolitní město Boloň, Polis image: metropolitní město Boloň
Příklady dobré praxe: Monzón, Španělsko: Harmonizovaný proces přípravy PUMM a SECAP
Ve španělském Monzónu se rozhodli vypracovat vlastní SUMP a SECAP (Akční plán pro udržitelnou energii a klima) integrovaným způsobem, na základě Pokynů pro harmonizaci SUMP a SECAP. Hlavní aktivity v tomto procesu jsou 1) sestavit harmonizační tým, jehož úkolem bude vypracovat oba plány a maximálně využít možnou synergii; 2) sdílet souhrn emisí z dopravy mezi oběma plány; 3) používat stejný referenční rok pro souhrn emisí; 4) provést studie ke zjištění toho, která opatření lze zařadit do obou plánů; 5) seřadit opatření SUMP podle toho, jak důležitý je jejich dopad na SECAP; 6) do společných setkání zapojit všechny odbory města (obce), které mohou být dotčeny realizací SUMP a SECAP.
Autor: Andrea Conserva, Circe Foundation, EUROCITIES image: Pokyny pro harmonizaci energetického plánování a plánování udržitelné městské mobility, 2018
Příklady dobré praxe: Lahti, Finsko: Integrace územního plánování a plánování mobility
Ve finském Lahti vyvinuli integrovaný strategický proces „Lahti Direction“pro kombinované plánování mobility a využití půdy. Cílem nového přístupu, poprvé realizovaného v roce 2019, je vybudovat udržitelné město, a to ve spolupráci obyvatel, zainteresovaných subjektů a orgánů s rozhodovací pravomocí. Proces je dlouhodobý a cyklický, strategie bude každé čtyři roky (nebo každé volební období) aktualizována. Součástí strategie jsou plán rozvoje města, SUMP, program pro životní prostředí a program pro síť služeb. Integrovaný přístup se zatím osvědčil a funguje dobře. Posiluje vzájemnou spolupráci mezi odborníky na plánování mobility a územní plánování a zlepšuje zapojení obyvatel do procesu plánování.
Autor: Anna Huttunen, Město Lahti, UBC image: Lassi Häkkinen, Město Lahti