Odůvodnění
Cílem hodnocení a výběru vhodných opatření je najít ta, která nejlépe splňují podmínky nákladové efektivity a vyhovují pro účely naplnění vaší vize a cílů/objectives. Na základě vašich odborných znalostí a na základě návrhů, s nimiž přicházejí zástupci místní veřejnosti i zainteresovaných subjektů, ale i zkušeností odborníků z dalších měst nebo databází opatření je třeba vypracovat obsáhlý seznam vhodných mozností.
Abyste získali soubor účinných opatření, která odpovídají realitě dostupných zdrojů a místním podmínkám, je třeba transparentně posoudit všechny moznosti na vašem seznamu. Opatření budou posuzována nejen podle toho, nakolik mohou přispět k dosažení stanovených cílů, ale i pokud jde o míru akceptovatelnosti v daném místě a jejich nákladovou efektivitu. V dobách snižování rozpočtových výdajů na městskou dopravu a mobilitu je třeba zajistit, aby vynaložené finance měly maximální možný dopad.
Co je to „opatření“?
Opatřením nazýváme celou radu akcí různého typu, jejichž implementace přispívá k dosazení jednoho nebo více politických cílů/objectives, jez byly stanoveny v plánu udržitelné městské mobility, nebo k překonání jednoho či více identifikovaných problémů. Týkají se oblastí, jako je využití půdy, infrastruktura, regulace, management, služby, ale i poskytování informací, poplatky nebo dopravní chování.
Databáze opatření městské mobility
K dispozici máme širokou škálu opatření a najít ta nejvhodnější pro vaše místní podmínky bude vyžadovat dost času jak pro práci kancelářskou, tak při diskuzi s členy projektového týmu i zástupci zainteresovaných subjektů.
Může se vám hodit moznost nahlédnout do internetových databází a dokumentů, které nabízejí přehledy opatření, která by mohla vyhovovat vašim potřebám:
Dva nejobsáhlejší zdroje pro implementaci opatření (a balíčků opatření) v oblasti městské mobility na evropské úrovni jsou sekce případových studií na webu Eltis (www.eltis.org), tj. webovém portálu Evropské komise k problematice městské mobility, a také webové stránky iniciativy CIVITAS za čistší a lepší dopravu v evropských městech (www.civitas.eu).
Cíle/aims
Úkoly
Hledání vhodných opatření (generování možností)
Nástroje pro hledání vhodných opatření
Obrázek 26: Příklady různých oblastí opatření pro řešení problémů, s nimiž se často setkáváme pri plánování městské mobility. Většinu problémů lze vyřešit prostřednictvím několika opatření. Oblasti, které jsou uvedeny na výsečových grafech, mohou města použít pro svou kontrolu – zda pro řešení konkrétního problému využívají všechny relevantní sféry (Sundberg, R., 2018, Manuál SUMP k integraci opatření a balíčků opatření, str. 9).
Obrázek 27: Příklad struktury pro získání přehledu o pokrytí jednotlivých typů opatření pro SUMP a rovnováhy mezi externími a interními opatřeními (Sundberg, R., 2018, Manuál SUMP k integraci opatření a balíčků opatření, str. 13).
Internetové nástroje pro vyhledávání a posouzení opatření
Hodnocení opatření (posouzení možností)
- posuďte pravděpodobný dopad opatření na výkon vašeho dopravního systému (jak se změní poptávka po dopravě, nabídka služeb a vybavení, případně jak se změní náklady na zajištění a provoz dopravního systému).
- posuďte pravděpodobný výkon každého opatření ve vztahu k jednotlivým cílům/objectives města (efektivita), pravděpodobnost jeho schválení (akceptovatelnost) a jeho důsledky pro rozpočet města (hodnota za peníze). Volba vhodné metody pro posouzení opatření závisí na vašich zkušenostech a dostupných zdrojích. Můžete zvolit jak kvalitativní, tak kvantitativní metody hodnocení.
Nástroje pro hodnocení opatření
Tabulka příkladů ukazuje, jak lze strukturovat poradí hodnocených opatření z vašeho seznamu. Žebříček mohou vypracovat např. odborníci z úřadu města v rámci workshopu. Pomoci jim mohou různé nástroje, které poté, co jsou opatření vyhodnocena a je jim přirazená hodnota, automaticky vypočítají relativní prioritu opatření. Šablonu tak lze vybavit kvantitativními informacemi například o odhadovaných nákladech, čímž posílíte faktický základ pro vaše rozhodování. A současně to umožňuje uživatelům interaktivním způsobem diskutovat o výsledných hodnoceních jednotlivých odborníků. Jedním z těchto nástrojů je šablona Urban Nodes Assessment Excel: https://covitas.eu/tool-inventory/urban-nodes-assessment-tool
Obrázek 28: Příklad posouzení dopadů jednotlivých opatření. Škála hodnocení efektivity od -2 do 2, -2 = opatření představuje jasné riziko pro dosažení cíle/objective, 0 = opatření má neutrální dopad na dosažení cíle, 2 = opatření má jasně pozitivní přínos. Škála hodnocení přijatelnosti a hodnoty za peníze od 0 do 3 (vychází z Mattson, C., 2018.
Aktivity nad rámec základních požadavků
Časový harmonogram a koordinace
Kontrolní seznam
✔ provedena analýza již implementovaných a naplánovaných opatření.
✔ vytvořen obsáhlý seznam možných opatření.
✔ zahájena spolupráce a výměna zkušeností s odborníky, kteří byli u realizace zajímavých opatření v jiných městech a regionech.
✔ vhodná opatření byla posouzena s ohledem na jejich efektivitu (do jaké míry jsou přínosná pro stanovené cíle), akceptovatelnost a hodnotu za peníze.
✔ nejslibnější opatření jsou zaražena na stručný seznam.
✔ všechna opatření na stručném seznamu jsou podrobněji specifikována, včetně odhadovaných nákladů.
Celou řadu opatření pro váš SUMP nabízejí Inteligentní dopravní systémy (ITS). Implementace těchto technologií by se však neměla stát cílem sama o sobě. Měla by být prostředkem, který přispívá k dosažení jednoho nebo více cílů ve vašem SUMP. V mnoha případech je ITS způsobem, jak umožnit realizaci nebo zvýšit efektivitu dalších opatření (např. elektronické sledování omezení vjezdu pro určité typy vozidel jako součást implementace zón se sníženým provozem motorových vozidel). Další příklady, jak využít ITS: systémy poskytující informace k multimodální dopravě v reálném čase; ekologická motorová doprava, kontrola křižovatek nebo management dopravních koridorů (např. přednost pro vozidla veřejné dopravy na křižovatkách); multimodální integrované platby a rezervační systémy i elektronické jízdenky; automatické poplatky za přetížení dopravy; inteligentní management parkování a informační systém; reaktivní a prediktivní management dopravního provozu, včetně využití FCD (Floating Car Data); systémy řízení vozového parku.
Více informací o propojení ITS a SUMP naleznete v materiálu Role ITS v plánování udržitelné městské mobility.
Příklady dobré praxe: Porto, Portugalsko: Klasifikace opatření pro výběr vhodných opatření v různých obcích
Akční plán udržitelné městské mobility (PAMUS) pro metropolitní oblast Porto pokrývá 17 obcí. Aby bylo možné rozhodnout o tom, která opatření bude vhodné implementovat v jednotlivých obcích a která v metropolitní oblasti jako celku, všechna opatření byla rozdělena podle devíti typologií. Pro evaluaci dlouhého seznamu podle typologií byla provedena křížová analýza typologií a cílů/objectives. Vzhledem k tomu, ze akční plán byl vytvořen v průběhu pouhých šesti měsíců, nebylo dost času na zapojení veřejnosti do procesu výběru opatření. Podařilo se však do něj integrovat vklad pracovní skupiny složené z politiků a odborníků jednotlivých obcí. Tato pracovní skupina pomohla zkrátit počáteční velmi obsáhlý seznam opatření.
Autor: Město Porto, informace shromáždila Ana Dragutescu, ICLEI
Obrázek: PAMUS
Příklady dobré praxe: Granollers, Španělsko: Hodnocení participativního opatření na základě evaluace předchozího SUMP
V rámci přípravy druhého PUMM se město Granollers zaměřilo na zapojení zainteresovaných subjektů do procesu další evaluace opatření a jejich seřazení podle priorit. Zapojení probíhalo v rámci specifických aktivit a diskuzí. Takto zaměřená setkání se konala nejen s radou města pro mobilitu a zdraví, nebo se zástupci ekonomického a sociálního odboru, ale i se zástupci technických odborů města. A nejen to, proběhla i setkání s veřejností a uživateli veřejné dopravy. Jejich účastníci poskytly zpětnou vazbu k technickým návrhům, a také nabídli vlastní postřehy k tomu, jakým způsobem lze vylepšit konkrétní prvky a opatření v rámci SUMP.
Autor: Laura Llavina Jurado, Město Granollers, informace shromáždil ICLEI
Obrázek: Město Granollers
Příklady dobré praxe: Brémy, Německo: Multikriteriální hodnocení prostřednictvím odborných workshopů
V Brémách použili pro výběr opatření pro PUMM hned několik nástrojů. Analýza nákladů a přínosů pomohla určit míru dosažení jednotlivých cílů prostřednictvím konkrétních opatření. Tato metoda zahrnovala odbornou evaluaci efektivity opatření s ohledem na cíle, a to s využitím kvalitativní stupnice pro každý indikátor k dosazení cílů/targets. Kromě toho byla provedena evaluace územního dopadu, a nakonec vytvořena stupnice všech dopadů. Klasifikace nákladů jednotlivých opatření vycházela z pěti nákladových skupin. Po dokončení klasifikace a vytvoření stupnice byla dokončena analýza nákladů a přínosů a konečná matice ukázala, do jaké míry každé opatření přispěje k dosažení stanovených cílů/targets.