Zvýšená urbanizace a nadměrná závislost na osobním vozidle staví města před výzvy, jakými jsou dopravní přetížení, nedostatek prostoru, ovzduší obsahující škodliviny a hluk. Cílem tohoto opatření je zjistit, jak mohou nové služby mobility (angl. NMS) poskytnout občanům podporu a napomoci orgánům odpovědným za dopravu při řešení těchto problémů. Současný vývoj v oblasti směřování dopravy vidí tvůrci dopravních politik a poskytovatelé služeb spojených s dopravou v tom, že se mobilita stane kombinací poskytovaných služeb, které sdružují data o pohybu a komunikují s okolní infrastrukturou. Jako nové služby mobility jsou popisovány nové typy dopravních služeb, které jsou z velké části založeny na sdílení automobilů a jízdních kol (kluby pro sdílení automobilů, jízda na vyžádání, spolujízda a bezstanicová sdílená kola).
Současně s tím existují nové způsoby poskytování přístupu k těmto službám prostřednictvím aplikací, které do různé míry integrují více druhů dopravy, od systémů sdílení automobilů až po sdílení kol a veřejnou dopravu. Integrované nové služby mobility a veřejná doprava se ve své konečné podobě stávají mobilitou jako službou (angl. MaaS). Různé aplikace MaaS jsou nyní využívány v několika evropských městech (také v USA) a nabízejí občanům nové způsoby, jak se přepravovat a platit za mobilitu.
Nové služby mobility mají potenciál nabídnout nová řešení, která omezí vlastnictví automobilů a motivují k racionálnějšímu využívání osobních vozidel. Snadný přístup k různorodé škále služeb (kola, sdílená auta, koloběžky) s bezproblémovým propojením a s uživatelsky přívětivým rozhraním, může být pro cestující atraktivní, ale může narušit stávající dopravní služby, jakými jsou taxislužby a veřejná doprava. Ze sociálního hlediska představují potenciál pro inkluzivnější systém mobility, protože mohou poskytovat větší objem i kvalitu služeb, např. pro osoby se sníženou pohyblivostí nebo se zdravotním postižením. Podmínkou však je dobré řízení systému mobility. NMS mohou být také prospěšné pro vzdálenější obydlené oblasti, jako jsou menší města v okolí velkoměst, kde je závislost na automobilové dopravě vysoká.
Konkrétní výzvy, kterými se chce Partnerství pro městskou mobilitu v rámci tohoto opatření zabývat, jsou:
Toto opatření podpoří města a regionální orgány v rozvíjení nových přístupů k zajištění dobře fungujících nových služeb mobility a k nalezení vhodných právních rámců pro integraci nových provozovatelů dopravy.
POLIS
Nijmegen, Bielefeld, Ulm, finské Ministerstvo dopravy a spojů, Helsinky, Region Valonsko, Evropská komise
Úspěšného řešení problémů vyplývajících ze současných vzorců městské mobility a dopravy nelze dosáhnout zavedenými postupy. K transformaci systémů městské mobility a ke zvýšení jejich udržitelnosti a atraktivity pro uživatele je zapotřebí nových řešení.
Tato nová řešení je třeba vyvinout, testovat a následně je úspěšně zavést v praxi. To zahrnuje nové technologie, nové koncepty služeb a obchodní modely. Inovace je také nezbytná ve správě a plánování městské mobility, včetně funkční městské oblasti.
Evropská komise již řadu let podporuje inovace v oblasti městské mobility podporou výzkumu, technického vývoje a inovací prostřednictvím několika iniciativ, jako je CIVITAS[1] a Inteligentní města a obce[2] (financované z rámcového programu EU pro výzkum) nebo Městská inovativní opatření[3] a strategie pro inteligentní specializaci[4] (financované z Evropského fondu pro regionální rozvoj).
Přestože stávající rámec poskytuje několik možností financování inovativních řešení mobility a sdílení znalostí, zdá se, že existuje prostor pro zlepšení, aby se tyto možnosti lépe přizpůsobily potřebám měst a funkčních městských regionů. Ve fázi přípravy byly identifikovány zejména následující slabé stránky:
Kromě toho zejména malým a středně velkým městům, která nejsou pravidelně zapojena do evropských projektů, chybějí informace o existujících fondech a jejich cílech.
Optimalizovat stávající programy financování tak, aby mohla města a regiony snadněji žádat o finanční prostředky a také je získat na menší inovativní projekty.
Konkrétním výstupem opatření bude poziční dokument o tom, jak optimalizovat programy financování, které budou šířeny prostřednictvím národních kontaktních míst programu Horizont 2020.
Toto opatření pomůže městům a regionům rozvíjet, testovat a pak úspěšně zavádět inovativní řešení v oblasti mobility do praxe. Výše popsané slabé stránky budou konkretizovány a budou doplněny některé příklady, které je ilustrují z pohledu měst. Budou stanovena možná řešení, která přispějí k diskusi o programech financování po roce 2020.
Město Nijmegen
Bielefeld, Torres Vedras, POLIS, EUROCITIES, Evropská komise
[2] http://ec.europa.eu/eip/smartcities/