Zdůvodnění realizace aktivity
Předtím, než zahájíte práce na přípravě další generace plánu udržitelné městské mobility, měli byste uvažovat o nových výzvách, které je vaše město musí řešit v oblasti mobility a dopravy. Úpravy a revize procesu jste již prováděli v průběhu implementace, nyní máte příležitost trochu poodstoupit a ze strategického hlediska se podívat, jak se vaše podmínky a očekávání změnily – je to důležité pro optimalizaci plánovacího procesu a výběru opatření v budoucnosti.
Poté, co jste zjistili, kde se nyní nacházíte, přichází na řadu rozhodnutí, kam chcete jít a které poznatky a znalosti si chcete s sebou vzít do dalšího cyklu. Jak ukazují zkušenosti, každý cyklus plánování pomáhá zvyšovat odbornost a efektivitu dalšího plánování. Podobu návrhu nového plánovacího procesu může ovlivnit první analýza problémů, která tak uzavírá kruh mezi současným a budoucím SUMP.
Cíle
Úkoly
Aktivity nad rámec základních požadavků
Časový harmonogram a koordinace
Kontrolní seznam
Podrobné informace v manuálu SUMPs-UP Measure pro pokročilá města; obsahuje doporučení, jak posuzovat nové technologie, posilovat inovativní opatření a vytvářet strategii pro inovace: http://sumps-up.eu/publications-and-reports/
Jedna z největších výzev budoucnosti, výzva, která přijde na mysl většině lidí, je automatizace. Výrobci aut již dlouho do svých vozů zavádějí další a další funkce, které se týkají propojení a automatizace. Ačkoliv však zavádění vozidel s autonomním řízením v současnosti zaznamenává značný pokrok, úspěšný přechod směrem k autonomním vozidlům do značné míry závisí na kvalitní integraci této nové technologie do stávajícího systému městské mobility, a to v rámci procesu SUMP. Je evidentní, že autonomní a automatizovaná vozidla musí být v SUMP zohledněna, nemělo by však jít pouze o nekritický souhlas s rušivými vlivy technologií, které problematiku autonomního řízení obklopují. SUMP by naopak měl dát místním správním orgánům pravomoc a podpořit je v tom, aby prováděly kritickou analýzu a revizi očekávaných technologických změn, a podle toho formovaly budoucnost. Zcela zásadní je, aby města hrála proaktivní roli a dala vzniknout jasné a populární vizi, která dává jistotu, že je město „plné technologií“, nikoliv „řízené technologiemi“.
Další informace a pokyny k možnému řešení budoucích výzev v oblasti autonomních vozidel naleznete v praktické příručce Automatizace silničních vozidel v plánování udržitelné městské mobility.
Dalším významným trendem budoucnosti je kromě automatizace i program Mobility as a Service (MaaS), který spojuje nejrůznější nové formy mobility (sdílení, mikromobilita, automatizace) jako součásti multimodálního systému v městské dopravě.
Praktická příručka Mobilita jako služba (MaaS) a plánování udržitelné městské mobility uvádí prvky, které jsou součástí programu MaaS a umožňuje pochopit, co to vlastně MaaS je, a také posoudit připravenost města, jakož i prozkoumat provozní a řídící modely pro MaaS v SUMP.
Příklady dobré praxe: Velký Manchester, Spojené království: Průběžně aktualizovaná online evidence
Dopravní strategie pro Velký Manchester 2040 spolu s Realizačním plánem pro Velký Manchester (2020-2025) stojí na komplexní evidenci, strukturované okolo šesti společenských trendů a témat, které určují poptávku po dopravě v tomto regionu.
Evidence je průběžně aktualizována, což jí umožňuje zachytit budoucí trendy a výzvy a zajistit, aby záměry plánu udržitelné městské mobility z těchto místně i časově relevantních trendů vycházely. Je důležité, aby město mělo dostatek zdrojů k zajištění pravidelných a systematických aktualizací dat/informací. Jen tak si může vytvořená evidence udržet svůj význam.
Autor: Ben Brisbourne, Úřad pro dopravu ve Velkém Manchesteru; informace shromáždil: EUROCITIES. Obrázek: Velký Manchester