Pouhé nahrazení konvenčních vozidel elektromobily nestačí Evropě k tomu, aby se podařilo dosáhnout klimaticky neutrální dopravy. Politická opatření v oblasti osobní dopravy se musí více zaměřit na podporu multimodálního přechodu k aktivní a veřejné dopravě. Jízda na kole a chůze jsou nejefektivnější a jediné skutečně bezemisní způsoby dopravy, vhodné zejména na krátké vzdálenosti. Lepší propojení aktivní a veřejné dopravy pomůže zajistit atraktivní alternativy i pro cesty autem na střední a delší vzdálenosti. Řešení vyvinutá a testovaná v rámci projektu pomohou zaplnit stávající mezery v multimodálním dopravním systému a budou zahrnovat všechny formy aktivní mobility na jakoukoli stanici veřejné dopravy. To zahrnuje parkování, přepravu kola v autobuse nebo vlaku nebo odjezd od stanice MHD, např. s využitím sdílených kol.
Tuto problematiku řeší evropský projekt Active2PUblic Transport (A2PT).
S podporou národních a regionálních akčních plánů poskytne Dunajský akční plán pro A2PT strategický rámec pro systematický rozvoj v oblasti propojení aktivní a veřejné dopravy v dopravních uzlech, s cílem dosáhnout kvality současných uzlů mobility. Detailní popis projektu je dostupný na webové stránce spolku Partnerství pro městskou mobilitu, z. s.
Jedinečný online soubor nástrojů A2PT poskytne návod pro implementaci inovativních řešení k překonání běžných nedostatků v multimodálním systému aktivní a veřejné dopravy. Tato sada nástrojů ukáže, jak rozšířit stávající nejmodernější řešení obohacená o zkušenosti z pilotních akcí projektu A2PT v celém podunajském regionu.
Společná implementace projektu v nadnárodním prostředí bude inspirovat odborníky všech zapojených organizací (místní/regionální/národní veřejné orgány, nevládní organizace, poskytovatele služeb/infrastruktury) k překonání jejich tradičně úzkého zaměření, které často prosazuje pouze automobilovou dopravu; výsledkem pak bude nárůst počtu i kvality služeb a infrastruktury A2PT mimo omezenou geografickou oblast pilotních projektů.
Specifické cíle projektu
1 Vytvořit akční plán Danube Active 2 Public Transport
2 Poskytnout a prezentovat inovativní řešení
3 Realizovat příklady dobré práce v rámci projektu
Výsledky projektu
Výsledek 1 Společné strategie a akční plány přijaté organizacemi
Akčním plánem pro aktivní veřejnou dopravu v Podunají se budou zabývat členové pracovní skupiny pro A2PT v Podunají. Zúčastněné národní/regionální orgány a nevládní organizace zapojené do projektu jako PP/ASP/členové pracovních skupin využijí doporučená opatření k aktualizaci svých vlastních strategií a akčních plánů a/nebo je využijí k lobbování/argumentaci za jejich přijetí (nevládní organizace). Odpovědné vnitrostátní orgány navrhnou začlenění do příští aktualizace akčního plánu EUSDR. THE PEP vysoce ocení akční plán A2PT pro Podunají jako účinný příspěvek k implementaci celoevropských hlavních plánů pro pěší a cyklistickou dopravu a bude podporovat jeho přijetí ministerstvy 56 zúčastněných zemí celoevropského regionu. Zvýší se povědomí organizací o potřebě zdokonalit A2PT, jejich politiky budou lépe odrážet požadavky systému A2PT a jejich odborníci budou mít lepší nástroje na podporu implementace na jakékoli další úrovni.
Výsledek 2 Řešení převzatá nebo rozšířená organizacemi
Díky souboru nástrojů pro A2PT mají rozhodovací orgány, plánovači a odborníci v oblasti udržitelné dopravy k dispozici SOUBOR MOŽNÝCH ŘEŠENÍ pro zlepšování infrastruktury a služeb A2PT v Podunají. Prvními organizacemi, které si sadu nástrojů převezmou, budou zástupci partnerů projektu i přidružených strategických partnerů. Vzhledem k tomu, že se od samého počátku podíleli na vývoji a testování souboru nástrojů, měli možnost vznést své požadavky na zlepšení tak, aby odrážely jejich specifické požadavky a potřeby. Za druhé, široká škála dalších relevantních zainteresovaných stran z identifikovaných cílových skupin, které se účastní testování vybraných řešení zahrnutých do souboru nástrojů (O3.1-O3.7), jakož i samotného souboru nástrojů (O2.1), využije soubor nástrojů k přijímání kvalifikovanějších rozhodnutí překonávajících jejich tradičně úzké, unimodální - často automobilové - zaměření na řešení stávajících problémů.
Výsledek 3 Organizace se zvýšenou institucionální kapacitou díky účasti na aktivitách přeshraniční spolupráce