Zdůvodnění realizace aktivity
Komunikace s místním obyvatelstvem a snaha o jeho zapojení by neměla skončit s fází plánování. Jde o základní a nepostradatelnou složku všech fází procesu SUMP. Během implementace je nutné veřejnost informovat o tom, jak pokročila implementace jednotlivých činností a jaké jsou jejich přínosy pro předem stanovené cíle a vize. Důležité je oslovit především tu část veřejnosti a subjektů, které jsou přímo ovlivněny určitou činností. Tak si mohou lidé nejlépe uvědomit, jaká je souvislost mezi jejich osobním vkladem na strategické úrovni a reálnými změnami ve městě nebo městské části. To vyžaduje upřímnou, vytrvalou a zdvořilou komunikaci města směrem k obyvatelům – a samozřejmě naopak. Lidé, kteří ve městě žijí, jsou těmi hlavními odborníky, kteří budou zavádět vaše opatření do reálného života, proto byste je měli motivovat a zajistit jim dostatek vhodných příležitostí ke sdílení konstruktivních názorů a nápadů, jak opatření SUMP vylepšit a doladit. Upřímné přijetí a reakce na názory veřejnosti pomáhají zvýšit důvěru, navíc tak získáte celou řadu možností, jak zlepšit implementační proces i závěrečné výstupy procesu.
Cíle
Úkoly
Aktivity nad rámec základních požadavků
Časový harmonogram a koordinace
Kontrolní seznam
Úspěch implementace opatření úzce souvisí s kvalitní komunikací směrem k dotčeným subjektům a občanům města. V případě opatření ve prospěch elektrifikace mobility, jako jsou zóny s nulovými emisemi nebo dobíjecí systémy, je třeba obyvatele povzbuzovat k tomu, aby se stali součástí změny. Přesvědčit lidi k výměně vlastního auta za jinou alternativu, to není úplně jednoduché, nejde to nařídit tzv. shora, ale důkladně vykomunikovat. Doporučujeme ve vaší komunikační kampani zavést rychle rozpoznatelnou značku, a také různé komunikační kanály, kterými oslovíte různé cílové skupiny. Informace a poselství zaměřte spíše než na benefity pro společnost jako celek na přímé benefity pro uživatele (např. náklady na životní styl, dostupnost dobíjecích míst atd.). Měli byste zajistit maximální informovanost o všech stávajících přínosech a pobídkách, jako jsou dotace či praktické výhody pro řidiče elektrických vozidel (možnost vjezdu do zón s nulovými emisemi, bezplatné parkování, bezplatné dobíjení atd.).
Podrobné informace o tom, jak úspěšně elektrifikovat dopravu v rámci plánování udržitelné městské mobility, naleznete v Tematickém průvodci pro elektrifikaci v plánování udržitelné městské mobility.
Příklady dobré praxe: Lublaň, Slovinsko: Dočasná uzavírka ulice vedla k trvalé změně v koncepci uličního prostoru
V Lublani využili Evropský týden mobility 2013 k zahájení dočasné čtyřměsíční uzavírky pro veškerou motorovou dopravu na centrální třídě Slovinska. Tento krok nakonec vedl k transformaci prostoru na novou pěší zónu s povoleným vjezdem pro cyklisty a veřejnou dopravu. Součástí je i nový mobiliář a zeleň. O čtyři měsíce později, na konci ledna 2014, pokleslo množství CO2 v ovzduší o 70 % i hluk v ulici a došlo ke zvýšení celkové kvality života. Na základě pozitivní odezvy veřejnosti se město rozhodlo od září 2015 uzavřít ulici trvale.Autor: Matic Sopotnik, Město Lublaň; informace shromáždil EUROCITIES. Obrázek: Město Lublaň
Příklady dobré praxe: Boloň, Itálie: Inovativní a interaktivní formáty pro zapojení veřejnosti
Na základě víceúrovňového přístupu se zapojení veřejnosti stalo zásadním přínosem pro přípravu SUMP v italské Boloni. V rámci „Fóra pro udržitelnou mobilitu“ byli jednotlivci i subjekty vyzvány ke spolupráci na formování cílů, strategií, politik a činností. Celkem 55 obcí a jejich obyvatel se zapojilo do setkání k veřejné prezentaci SUMP; šest městských částí Boloni se spolupodílelo na workshopech a informačních pointech. Cílem projektu „PUMS Bologna Metropolitana“ bylo zapojit občany i subjekty nejen do přípravy SUMP, ale i do dalších participačních, informativních a komunikačních aktivit (společná implementace).Autor: Catia Chiusaroli, Metropole Boloň; informace shromáždil Polis. Obrázek: Metropole Boloň