Klíčová sdělení pro zúčastněné strany ve venkovských regionech
... s otevřenými komunikačními kanály směrem k turistům
- Aktivně a komplexně informujte návštěvníky o nabídkách mobility do destinace a v ní
- Poskytněte informace před cestou, abyste turisty motivovali k příjezdu vlakem nebo autobusem (nebo dokonce na kole)
- Poskytujte informace během cesty, aby byl host dobře informován a mohl se bez problémů pohybovat po destinaci
... bez otevřených komunikačních kanálů směrem k turistům
- Poskytujte podporu a veškeré potřebné informace turistickým informačním centrům, turistickým atrakcím a turistickým ubytovacím zařízením (proaktivně)
- Určete osobu, která je zodpovědná za požadavky subjektů cestovního ruchu, a sdělte jméno a kontaktní údaje této osoby
Bleskový průzkum Eurobarometr 2021 uvádí, že 36 % respondentů z evropské sedmadvacítky je připraveno změnit způsob dopravy kvůli jejímu ekologickému dopadu, ale téměř každý druhý uvádí, že je poměrně obtížné najít informace o uhlíkové stopě dopravních možností při plánování cesty.
Otázka č. 5 Jste připraveni změnit své návyky v oblasti cestování a cestovního ruchu tak, aby byly šetrnější k životnímu prostředí? Pokud ano, jakým z následujících způsobů? (Možnost více odpovědí, % EU27)
Základ: všichni respondenti (n=25 714)
Zdroj: MŠMT ČR: Evropská komise (2021), Flash Eurobarometer 499 - Postoje Evropanů k cestovnímu ruchu.
Na tomto místě je třeba zmínit, že Komise právě schvaluje multimodální informační služby o cestování (MMTIS7 ) a systém CountEmissions EU8 , které se společně snaží tento problém řešit.
Otázka č. 7 Jak snadné nebo obtížné je pro vás najít důvěryhodné informace pro plánování vašich cest v následujících aspektech? (% EU27)
Základ: všichni respondenti (n=25 714)
Zdroj: MŠMT ČR: Evropská komise (2021), Flash Eurobarometer 499 - Postoje Evropanů k cestovnímu ruchu.
V optimálním případě jsou návštěvníci venkovského regionu aktivně a komplexně informováni o nabídce mobility v regionu, neboť jednoduché a snadno dostupné informace mohou ovlivnit rozhodnutí turistů zvolit si destinaci s dobře rozvinutou sítí udržitelné mobility. Aby byl zajištěn co nejsnazší přístup k informacím, měly by být informace ideálně k dispozici v několika jazycích v elektronické i tištěné podobě, a to jak před cestou, tak během ní. Je důležité, aby se hosté ještě před rezervací pobytu, ale i během pobytu dozvěděli o možnostech, jak mohou být mobilní bez auta. Nejlepším způsobem je sdružit všechny relevantní informace o nabídce mobility a umístit je tam, kde je host hledá.
Jak ukazují údaje z průzkumu trhu německé Reiseanalyse, turisté dávají přednost tomu, aby informace o mobilitě získali od svého ubytovacího zařízení nebo místní/regionální organizace cestovního ruchu. Informace o nabídce udržitelné mobility by navíc měly být vždy umístěny na prvním místě. Je užitečné mít informace o alternativních nabídkách pro všechny cílové skupiny a věkové kategorie v čitelné, motivující a snadno dostupné formě.
Před zahájením cesty
Jaké informace?
- Možnosti příjezdu veřejnou dopravou (vlak, dálkové autobusy, trajekty)
- Informace o celém cestovním řetězci
- Přehled o nabídkách mobility na místě (včetně půjčoven kol, sdílení aut, lanovek a koloběžek)
- Rezervovatelné (celkové) nabídky
- Výhody pro hosty (pohodlí, flexibilita, čas, dobré svědomí, zážitkový charakter)
- Informace o úsporách nákladů, např. u kombinovaných jízdenek nebo jako bonus při cestování veřejnou dopravou
- Poskytnutí mapy města a okolí, která zahrnuje služby mobility
- Informace o turistických zařízeních dostupných bez auta
- Vložené informace o jízdních řádech
- Odkazy na rezervace nebo prodejny jízdenek dopravních sdružení
- Externí možnosti rezervace a výhody, tj. jaké slevy můžete mít v muzeích a dalších zajímavých místech, které může mít držitel karty MHD
Kde je najít?
- Webové stránky ubytování
- Webové stránky turistických informací a turistických atrakcí
- Webové stránky dopravců (konkrétní informace o turistických linkách, jízdenkách, ...)
- Rezervační platformy, sociální média, chatboti jako doplněk k telefonním linkám
- V katalozích cestovních kanceláří a dalších tištěných materiálech
- Osobní vyškolené kontaktní osoby na místě (např. telefonní horká linka pro dotazy týkající se mobility)
Během cesty a pobytu
Jaké informace?
- Komplexní informace o nabídce mobility
- nejbližší stanice, vzdálenosti
- příjezdy/odjezdy autobusů/vlaků (včetně čísel linek a názvu cílové stanice)
- informace o jízdních řádech
- informace o službách
- možnosti platby
- telefonní čísla/možnosti objednání
- informace o nabídce výletů, cyklistických/pěších túrách s průvodcem veřejnou dopravou a/nebo o půjčovnách kol v bezprostřední blízkosti
- informace o možných kartách pro hosty a inkluzivních službách pro udržitelnou mobilitu
Kde je najít?
- V ubytovacích zařízeních a turistických destinacích
- Na letišti
- Osobně v turistické informační kanceláři, v centru mobility
- Na telefonní infolince
- Na vývěskách a elektronických tabulích na autobusových zastávkách a vlakových nádražích.
- Brožury/kontaktní seznamy v kompaktní podobě, např. pro autobusy na zavolání, taxíky, turistické autobusy
- Multimodální aplikace s informacemi o nejdůležitějších službách, včetně turistických map, informací v reálném čase nebo rozšířené reality (virtuální doplňkové informace pro okolí)
- Mobilní aplikace a další elektronické nástroje, které pomohou turistům najít informace a projít si tyto trasy samostatně.
- QR kódy (např. k vyvolání virtuálních informací nebo funkcí)
- Naváděcí a orientační systém na místě pro pěší, cyklisty a uživatele veřejné dopravy.
- Online informace, které jsou k dispozici mimo otevírací dobu
Konkrétní nápady pro letecké destinace
- Kontaktovat letecké společnosti kvůli možnosti zveřejnit několik novinek o udržitelných možnostech dopravy, které by turisté po přistání mohli najít.
- Na letišti se vyhněte umístění přepážek autopůjčoven ještě před informacemi o hromadné veřejné dopravě.
- Inzerujte veřejnou dopravu na letišti (například prostřednictvím informací umístěných u zavazadlového prostoru, aby si je lidé mohli přečíst při čekání na zavazadlo).
Konkrétní nápady pro horské destinace
- Poskytujte informace o lyžařských a turistických autobusech.
- Informujte o možnosti zapůjčení lyžařského vybavení a turistických holí.
- Informujte o výhodách okružních a trojúhelníkových výletů s různými druhy dopravy (bez nutnosti vracet se k autu). Jízdu lanovkou lze kombinovat s pěší túrou a výletem autobusem nebo lodí.
Konkrétní nápady pro ostrovní destinace
- Informujte o možnosti vzít si na palubu kola a o možnostech jejich zapůjčení na ostrově.
- Při rezervaci trajektu by měly být uvedeny přímé informace o mobilitě na místě. Na palubě by turisté mohli být informováni online (obrazovky) i off-line (letáky, brožury, jízdní řády)
- Ostrovy mohou být také vhodné k tomu, aby se místní mobilita částečně nebo zcela obešla bez automobilů, jako je tomu například na některých ostrovech v Severním moři v Německu nebo Nizozemsku. V tomto případě je obzvláště důležité, aby hosté dostali všechny důležité informace předem a komplexně. Patří sem například informace o možnostech mobility na místě, o vlakovém spojení s trajektem (kombinované jízdenky), o možnostech parkování a o zavazadlovém servisu.
Konkrétní nápady pro pohraniční regiony
- V pohraničních regionech je třeba věnovat zvláštní pozornost jazykovým bariérám. Zde je vhodné poskytovat informace na místě a na internetu v obou jazycích. Informace musí být k dispozici i v cílové zemi.
- Poskytujte informace o školních prázdninách a státních svátcích (s odlišnými jízdními řády)
- Poskytněte informace o specifických tarifních možnostech, které na druhé straně hranice neplatí nebo nejsou známy.
Buďte však prosím realističtí: Když se potenciální turista zamýšlí nad příští dovolenou na venkově, udržitelná mobilita obvykle není to první, o čem přemýšlí. Namísto toho jsou obvykle hlavními motivy dovolené odpočinek a rekreace.
V některých venkovských lokalitách v Evropě je takový nedostatek jiných možností dopravy než automobilem, že právě to určuje volbu uživatele, nikoli skutečnost, zda je daný způsob dopravy "udržitelný".
Jde také o víc než jen o existenci možností ve venkovské destinaci. Tyto možnosti musí být přijatelné podle různých kritérií potenciálních uživatelů. Provozní doba, jízdní řád, trasa, pohodlí, snadná manipulace se zavazadly/dětmi atd., to vše může být problémem i pro ty, kteří využívají veřejnou dopravu. A dokonce i možnosti mobility v místě bydliště mohou mít vliv na výběr. Pokud je nejbližší vlaková stanice těžko dostupná bez auta, nejen cesta na stanici, ale celá cesta bude absolvována autem.
Lepší inspirací a informovaností tedy rozhodně nezachytíte všechny turisty a možná ani většinu. Musíte zlepšit i nabídku mobility a v dalších kapitolách najdete rozmanité nápady, jak toho dosáhnout.