Odůvodnění
Cíle/targets představují konkrétní formu závazku, který v rámci plánu udržitelné městské mobility stanoví, čeho a dokdy chcete dosáhnout. Jasně definované cíle/targets plán potřebuje ze dvou důvodů – zaprvé, poskytují transparentní a přesnou směrovku, která ukazuje, jak chcete změnit dopravu a mobilitu ve městě, a zadruhé, umožnují lépe pochopit, v jakém rozsahu mají být v obci naplněny cíle/objectives. Pokud se podaří strategické indikátory a cíle/targets správně definovat, pro úřady i veřejnost bude jednodušší jim rozumět. Pak mohou motivovat k lepším výsledkům.
Cíle / aims
Chytré (SMART) cíle/targets
Úkoly
Podrobnosti k úkolům
Buďte ambiciózní, ale realističtí! V mnoha městech vyjadřují cíle/targets pro dopravu a mobilitu spíš zbožné přání než to, čeho je město skutečně schopné dosáhnout, a to je kontraproduktivní. Být ambiciózní je sice dobré, ale musíte především důkladně zvážit a zhodnotit dostupné zdroje a znalosti.
Dělba přepravní práce
Definice: dělbu přepravní práce můžeme definovat jako podíl osob, které v rámci celkového využití dopravy v dané městské oblasti používají určitý způsob dopravy. Tento podíl se obvykle vyjadřuje v procentech. Lze ho vypočítat pro osobní i nákladní dopravu, a to na základě různých jednotek (jako počet cest, objem, hmotnost, osobokilometry nebo tunokilometry), ale také pro různé geografické oblasti (jako funkční městské regiony, centra měst, okresy atd.).
„Ukažte mi, jaká je u vás dělba přepravní práce – a já poznám, jaké je vaše město“. Možná to zní přehnaně, ale v určitých ohledech je to pravda. Každé město potřebuje vědět, jak se lidé na jeho území pohybují, a k tomu nestačí mít představu o podobě dopravního systému. Prvním krokem je shromáždit potřebná data, a potom spočítat modální rozdělení dopravy. Tohle dělají úřady ve městech po celém světě, takže pro posun k udržitelné mobilitě je důležité stanovit globální cíl/target pro dělbu přepravní práce. Ačkoliv ne každé město má přehled o modálním rozdělení dopravy na svém území, a ne každé město provádí důsledná měření, i tak jde o globálně srozumitelnou hodnotu se zásadním významem. Na jednu stranu je velmi důležitá pro definování základní linie dopravního systému města, na druhou stranu podporuje nastavení ambiciózních cílů pro změny v použití jednotlivých způsobů dopravy, a také umožňuje srovnání měst navzájem. Například Londýn si stanovil značně ambiciózní cíl, aby do roku 2041 osmdesát procent všech cest, které vykonají obyvatelé města, připadalo na některý z udržitelných způsobů dopravy (pěší, cyklistickou, veřejnou).
V kontextu plánování udržitelné městské mobility může být dělba přepravní práce součástí analýzy současného stavu mobility v obci, ale může také představovat jeden z hlavních cílů/targets, použitých pro hodnocení pokroku směrem k udržitelné mobilitě. Pokud například vaše město zaznamená nárůst v počtu cest cyklistů, neznamená to jen, že jste se dostali blíž k dosazení celkové vize města přátelského k cyklistům, ale můžete rovněž změřit, nakolik jste se přiblížili k naplnění vašeho cíle zvýšit podíl cyklistů o 10 %. Změna v dělbě přepravní práce se může stát zastřešujícím cílem, který by měl být začleněn do PUMM. Nabízí nejen příležitost porovnat změny v dopravním systému v průběhu času, ale i měřit konkrétní účely cest nebo se zaměřit na různé skupiny obyvatel, a díky tomu sledovat vývoj dopravního chování podle pohlaví, věku atd.
Co je to cíl - „target“?
Cíle/targets jsou vyjádřením cílové hodnoty strategického indikátoru. Přesněji řečeno, definují, čeho by mělo být dosaženo ve srovnání se současným stavem, a to do konkrétního data (roku). Cíle/targets by měly být tzv. SMART (specific, measurable, achievable, relevant, time-bound – konkrétní, měřitelné, dosažitelné, relevantní, časově vymezené).
Aktivity nad rámec základních požadavků
Časový harmonogram a koordinace
Kontrolní seznam
✔ klíčové subjekty byly zapojeny do procesu stanovení cílů/targets.
✔ byl vytvořen soubor místně dosažitelných cílů/targets.
Propojení problematiky dopravy a zdraví v SUMP
Součástí kvalitního SUMP bývají i cíle/targets, které se týkají veřejného zdraví. Většinou jde o ty, které se týkají bezpečnosti dopravního provozu, znečištění ovzduší nebo hlukového znečištění, případně intenzity užívání aktivních způsobů dopravy. Jeden z příkladů takového cíle uvádí i vídeňský SUMP (step2025):
„Podíl obyvatel Vídně, kteří do svých každodenních cest začlení alespoň 30 minut fyzické aktivity v rámci dopravy, se zvýší z 23 % v roce 2013 na 30 % v roce 2025.“
Další informace k tomuto tématu naleznete v Tematické příručce o propojení problematiky dopravy a zdraví v SUMP.
Příklady dobré praxe: Drážďany, Německo: Strategické cíle/targets jako výsledek intenzivních jednání u kulatého stolu
Cíle/targets pro rozvoj mobility a dopravy v Drážďanech do roku 2025 byly definovány v rámci intenzivní diskuze všech partnerských subjektů. Diskuze u kulatého stolu dala vzniknout společnému dokumentu, v němž se všechny subjekty dohodly na cílech pro rozvoj dopravy. Dokument s menšími úpravami přijala v březnu 2011 i rada města. Vybrané cíle pak tvořily základ pro přípravu celého PUMM. Jak pro fázi přípravy PUMM, tak pro jeho implementaci bylo nezbytné, aby cíle byly přijímány i na politické úrovni, protože celé plánování pak probíhá s větší jistotou. Podle prvotního hodnocení PUMM z roku 2018 je důležité, aby budoucí PUMM nebo jeho aktualizace obsahovaly větší počet cílů/targets.
Autor: Kerstin Burggraf, Město Drážďany, informace shromáždil EUROCITIES
Obrázek: Joe Breuer, pixabay.com
Príklady dobré praxe: Örobro, Švédsko: Tři klíčové cíle pro rozvoj dopravy
V rámci svého PUMM město Örebro stanovilo tři cíle/targets pro rozvoj dopravy do roku 2020: 1) zvýšit podíl pěší, cyklistické a veřejné dopravy na 60 % všech cest (ze 44 % v roce 2011), 2) snížit absolutní počet aut s pohonem na fosilní paliva a 3) zlepšit kvótu doby jízdy mezi autem, autobusem a jízdním kolem. Jedním z kroků v procesu stanovení cílů/targets je určit, jakým způsobem budou monitorovány. V Örebro zvážili, které indikátory již město pravidelně monitoruje a podává o nich zprávy, a které indikátory by mohl zajistit národní statistický úřad. Ze zkušeností města je klíčovým faktorem úspěchu vybrat takové cíle, u kterých lze relativně snadno provádět evaluaci a/nebo je lze hodnotit v určitém intervalu podle běžného monitorování dopravních indikátorů.
Autor: Lovisa Blomér, Město Örebro, informace shromáždil UBC
Obrázek: Obec Örebro