Dopravní tepny města

Doprava proudící do srdce našich měst využívá převážně hlavní dopravní tepny. Po těchto tepnách se často potřebují pohybovat i chodci a cyklisti, stejně jako je tomu na komunikacích menších. Jízda na kole zde bude pohodlná a bezpečná, protože automobilový provoz se udržitelné dopravě výrazně přizpůsobí. Na méně významných silnicích zůstanou v každém směru pouze dva jízdní pruhy pro auta a nejvyšší povolená rychlost bude 30 km/h. V širokém středním pruhu se vysází stromy a zbývající prostor bude patřit cyklistům jedoucím různou rychlostí. Výsledkem bude plynulý provoz, kde budou mít chodci dostatek příležitostí k tomu, aby v klidu a bez spěchu přešli přes ulici. Cílem je znovu spojit prostor pro chodce s hlavními dopravními tepnami a znovuobjevit klasickou ulici se dvěma jízdními pruhy, s chodníky, s přechody pro chodce a venkovním tržištěm nebo jinými obchodními aktivitami. Není v plánu dopravní provoz vyčlenit, ale začlenit. Otevření těchto obytných enkláv je založeno na míchání a zklidňování dopravy, které umožňuje soužití lidí s automobily. Revitalizace – to je klíčové slovo všech intervencí, jejichž cílem je nahradit dopravní tepny určené pouze pro rychlý pohyb. Nahradit je ulicemi, které jsou uzpůsobeny pro koexistenci zaparkovaných vozidel, chodců, cyklistů a další dopravy o různých rychlostech.

KRIZE ULICE

Krize ulice, způsobená radikálním rozdělením a hierarchickou organizací sítě ulic, nalézá řešení ve snaze umístit všechny druhy dopravy na “stejnou úroveň terénu” tím, že co nejvíc promícháme všechny uživatele prostoru ulice.

DESIGN ULICE JAKO PROCES

Ulice byla po dlouhou dobu vnímána jako prostor spojující různé destinace, který využívá pouze motorová doprava. Tento přístup se však změnil, v současnosti už ulici nevnímáme jen jako dopravní koridor, ale jako jedno z nejživějších interaktivních míst ve městě. To umožnuje ekonomickou životaschopnost obchodů poděl ulice, díky snížení hluku a znečištění komfort pro obyvatele, bezpečnost pro děti při přesunech i hraní na ulici, pohodlí starších a osob s omezenou mobilitou i celkovou atmosféru ulice.

Cílem je navrhovat komplexní řešení, které se dívají na ulici a veřejný prostor jako celek.



Další možnosti inspirace: