Typologie 15mC z hlediska zavádění inovací

Na základě výše uvedených kritérií byla naše města rozdělena do různých typů 15minutových měst. Počet získaných typů 15mC, jejich charakteristiky i velikost jednotlivých typů vzhledem k počtu měst naznačují možnou souvislost s teorií difuze inovací (DOI). Konkrétně bylo zjištěno, že náš vzorek 94 měst lze rozdělit do pěti různých skupin, které se liší velikostí a charakteristikami, což silně připomíná pět skupin osvojitelů podle teorie difuze inovací (Rogers, 2010)7. Koncept 15mC sice vychází z dlouhodobých principů městského plánování, ale vyvinul se do podoby, kterou lze považovat za inovovanou městskou strategii. Proto lze očekávat rozdíly, pokud jde o v míru přijetí v různých městech.

Aby byla do budoucna zajištěna možnost doplnění naší typologie 15mC o nová města, byl vytvořen koncepční rámec pro sdružování měst založený na minimálních hodnotách pro každou z pěti dimenzí ( Tabulka 5).

Tabulka 5: Koncepční rámec typologie 15minutových měst pro tvorbu městských klastrů

Zařazení města do jedné z pěti typologií 15mC se provádí na základě zohlednění minimální hodnoty pěti dimenzí v každé typologii, a to následovně:

  • C1 - Inovátoři: aby město bylo inovátorem, musí jeho praxe 1) být považována za radikální / originální; 2) být propojena se všemi 4 klíčovými oblastmi činnosti DUT; 3) buď s pěší, nebo cyklistickou dopravou; 4) se třemi hlavními skupinami klíčových slov (tj. doprava, územní plánování a plánovací proces); a 5) s nejméně 18 různými klíčovými slovy.
  • C2 - Začátečníci: aby mohlo být město zařazeno mezi začátečníky, musí jeho praxe 1) souviset se 3 ze 4 klíčových oblastí činnosti DUT; 2) buď s pěší, nebo cyklistickou dopravou; 3) se třemi hlavními skupinami klíčových slov (tj. doprava, územní plánování a plánovací proces); a 4) s nejméně 9 různými klíčovými slovy.
  • C3 - Časná většina: omezení týkající se města s časnou většinou jsou mírnější než u prvních dvou typů, přičemž města v této typologii musí mít praxi 1) spojenou se 2 ze 4 klíčových oblastí činnosti DUT; 2) buď s pěší, nebo cyklistickou dopravou; 3) s jednou ze tří hlavních skupin klíčových slov (tj. doprava, územní plánování a plánovací proces); a 4) s nejméně 3 různými klíčovými slovy.
  • C4 - Pozdní většina: omezení týkající se města s pozdní většinou jsou ještě mírnější než u předchozích typů, přičemž města musí mít pouze praxi 1) spojenou s 1 ze 4 klíčových oblastí činnosti DUT; 2) s jednou ze tří hlavních skupin klíčových slov (tj. doprava, územní plánování a plánovací proces) a 3) s jedním z 36 klasifikačních klíčových slov.
  • C5 - Aspirující nováčci: zbývající města jsou zařazena do této typologie. Sem zařazujeme města, která sice projevila zájem o koncept 15mC, ale nepodařilo se nám identifikovat prakticky žádnou plánovanou nebo realizovanou praxi spojenou s 15mC.

V grafu 5 je uvedena velikost každé z pěti typologií 15mC v našem vzorku 94 měst, zatímco obrázky 3 a 4 uvádí klasifikaci jednotlivých měst podle typologií 15mC ve světě, resp. v Evropě. Upozorňujeme, že námi navržená typologie 15mC je dynamický klasifikační systém, což znamená, že klasifikace přiřazená městům představuje stav v době psaní této zprávy. Očekáváme, že s tím, jak se ve městech bude zavádět více plánů a postupů souvisejících s 15mC, budou města stoupat po žebříčku rychlosti zavádění DOI. Kromě toho stojí za zmínku, že hranice mezi jednotlivými kategoriemi mohou být nezřetelné, což odráží složitou a vyvíjející se povahu rozvoje měst a zavádění inovací. Dále je důležité objasnit, že naše typologie 15mC není zamýšlena jako systém hodnocení úrovně inovací ve městech. Slouží spíše jako rámec, který má poskytnout inspiraci a možnosti poučení se z úspěšných praxí i potenciálních úskalí, s nimiž se města na různých stupních žebříčku zavádění inovací setkávají.

Graf 5: Klasifikace 94 měst podle pěti typologií 15mC (souhrnně)

Obr. 3: Klasifikace měst podle pěti typů 15mC (celosvětově).

Obr. 4: Klasifikace měst podle pěti typů 15mC (Evropa)

V současné době byla mezi inovátory zařazena tři města, konkrétně Barcelona, Melbourne a Paříž (viz Ukázka praxe 09). Právě v těchto městech vznikly koncepty 15mC nebo podobné koncepty (barcelonské superbloky a melbournské 20minutové čtvrti). Každé z těchto měst vyvinulo rozsáhlé strategie 15mC, které se vyznačují širokou a rozmanitou škálou postupů, jež se zásadně liší od převládajících norem. Slouží jako vlivné modely, které inspirují další města v jejich urbanistických postupech.

Mezi začátečníky je 8 měst, konkrétně Edinburgh, Milán (viz Ukázka praxe 10), Valencie (viz Ukázka praxe 08), Portland, Šanghaj, Sydney, Tucson a Záhřeb. Tato města se mohou pochlubit rozsáhlými a dobře propracovanými strategiemi 15mC, i když ne tak komplexními jako u inovátorů. Jejich strategie zahrnují postupy týkající se jak udržitelné dopravy, kde má přednost pěší a cyklistická doprava, tak využívání půdy. Tato města navíc obvykle disponují účinnými hodnotícími rámci, které umožňují měřit pokrok jejich strategií 15mC.

32 měst spadá do kategorie časné většiny a představuje široké spektrum kontextů od hlavních měst, jako je Lisabon, až po malá města, jako je Fredrikstad v Norsku (viz Ukázka praxe 11). Tato města mají praxi 15mC, ale jejich strategie v současné době postrádají komplexní pokrytí všech základních prvků 15minutového města. Některé strategie se například soustředí pouze na dopravní systém a opomíjejí význam postupů spojených s využitím území nebo plánovacím procesem.

Největší podíl měst patří do kategorie pozdní většiny - 39 měst. Stejně jako u časné většiny se tato typologie vyznačuje velkou rozmanitostí kontextů, přičemž jejich strategie 15mC jsou ještě méně rozvinuté než u jejich protějšků ze skupiny časné většiny a v některých případech je tvoří pouze jedna nebo dvě praxe.

Nakonec tu máme kategorii aspirujících nováčků, kterou tvoří 12 měst. Tato města projevila zájem o koncepci 15minutového města, prozatím však své strategie a postupy neformulovala.