Odůvodnění
Pro implementaci opatření a činností v oblasti udržitelné městské mobility je nutný řádný finanční plán, který definuje, jakým způsobem budou činnosti a opatření plánu financovány, a to včetně podrobného odhadu nákladů z Aktivity 7.2 a zdrojů financování z Aktivity 8.2. S ohledem na funkční městský region musí financování/funding a financování/financing pocházet z odlišných regionálních, obecních, národních, soukromých a multilaterálních zdrojů. Zajistit dlouhodobou udržitelnost opatření PUMM, to vyžaduje strategicky sladit finanční potřeby opatření PUMM s veřejnými rozpočty a diverzitou nástrojů financování, obecních půjček, veřejných půjček a v některých případech i kapitálu soukromého sektoru. Vzhledem k dlouhodobému horizontu PUMM je většinou vhodné plánovat financování v jednotlivých fázích, s dostatečně detailním rozpracováním pro opatření v první fázi. Je to způsob, jak přitáhnout finance ze soukromých i veřejných zdrojů. Vhodné fázování projektu je nezbytné pro efektivní přechod k implementaci a k zajištění dlouhodobé finanční udržitelnosti. Pokud uvažujete o tom, že byste pro počáteční investice využili soukromý kapitál, je třeba si uvědomit, že cena těchto peněz, tedy úroková sazba, je v soukromém sektoru obvykle vyšší než ve veřejném. To znamená, že využití zdrojů ze soukromého sektoru může vyžadovat například zvýšení cen jízdného, aby došlo k vyrovnání těchto nákladů. Kromě toho je pro úspěšné zapojení soukromého sektoru nutné, aby veřejný sektor na sebe vzal smluvně případná rizika, především rizika související s politickými změnami. Také časový horizont investic je v soukromém sektoru obecně kratší než v sektoru veřejném a vyžaduje rychlejší návratnost.
Cíle/aims
Úkoly
Časový harmonogram a koordinace
Kontrolní seznam
✔ Byl vypracován a schválen podrobný finanční plán pro činnosti, které vyžadují financování v první fázi implementace PUMM.
✔ Příslušné veřejné subjekty se zavázaly přidělit dostatečný veřejný rozpočet, nezbytný k zaplnění případných mezer ve financování.
✔ Pokud to projekt vyžaduje, byla dokončena žádost o zdroje financování studií proveditelnosti, trhu a dalších studií pro přípravu projektu.
✔ Byla zajištěna finanční udržitelnost projektů.
✔ Byla vytvořena dohoda o rozdělení nákladů a výnosů mezi relevantními aktéry.
Příklady dobré praxe: Barcelona, Španělsko: Financování obnovy veřejné dopravy v Barceloně z evropských zdrojů
Správa města i provozovatel veřejné dopravy (TMB) v Barceloně se mohou spolehnout na řádný plán financování obnovy autobusového vozového parku. Místní dopravce získal finanční podporu z programu ELENA (Evropská pomoc pro místní energetiku), který poskytl dotaci téměř 1,5 milionu euro na přípravné studie (2011-2015) pro rozsáhlou modernizaci dieselových a CNG autobusů na hybridní. V roce 2019 poskytla TMB Evropská investiční banka půjčku 73,5 milionu euro na zakoupení 254 ekologicky čistých autobusů (plně elektrický pohon, hybridní pohon a zemní plyn). Modernizace vozového parku veřejné dopravy přispívá ke zlepšení kvality ovzduší v Barceloně.
Autor: Josep Maria Armengol Villa, TMB; informace shromáždil POLIS
Obrázek: TMB
Příklady dobré praxe: Bukurešť/Illfov, Rumunsko: Implementace PUMM na základě komplexního plánování ročního rozpočtu
Na základě důkladné analýzy dat a analýzy problémů byl definován seznam prioritních oblastí pro PUMM. Ze seznamu se pak vycházelo při výběru organizačních, provozních a infrastrukturálních opatření do finální verze PUMM. Pro každé opatření byl proveden odhad nákladů, a tak byla zjištěna celková výše investic, potřebných pro implementaci plánu, která byla porovnána s výší dostupných finančních zdrojů. PUMM byl hlavním nástrojem pro určování priorit v rámci programování evropských fondů do roku 2030. Bylo nutné je promýšlet současně se státním financováním, kapitálovými výdaji správy obou měst, půjčkami od mezinárodních finančních institucí (EIB/EBRD) a dalšími příjmy z navrhované strategie parkování. A současně bylo možné připravit potřebný rozpočet pro dotace na provoz veřejné dopravy i údržbu sítě během stejného období.
Autor: Alan O’Brien, EIB/JASPERS; informace shromáždil Rupprecht Consult
Obrázek: Planul de Mobilitate Urbana Durabila BI