Pro naplňování principů udržitelného rozvoje a pro uplatnění principů SUMP 2.0. je nezbytné věnovat pozornost průřezovým tématům. Těmi jsou zejména:
Témata udržitelného rozvoje | Oblasti udržitelného rozvoje | Vazba na zpracování SUMP 2.0. |
Místní Agenda 21 je dobrovolný nástroj. Jedná se o státem garantovaný program na podporu udržitelného rozvoje obcí a regionů. Gestorem programu je Ministerstvo životního prostředí. | Při zpracování SUMP 2.0. se klade důraz na průřezovost řešení dopravy a mobility a na hledání souvislostí. Symbolem tohoto přístupu je marketingová značka Města s dobrou adresou. Granatem je spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z. s. | |
1. Správa věcí veřejných a územní rozvoj | Obecný úvod:
| Obecný úvod: Je třeba vyhodnotit, nakolik stávající strategie města je v souladu s principy SUMP 2.0. Tato otázka se řeší jako krok 1.3. Politická a institucionální angažovanost.
1.3.1. Komunikuje město správně? Nejde o výčet nástrojů komunikace (veřejné slyšení, weby, apod.), ale nakolik komunikace odpovídá duchům SUMP 2.0. Sice existuje hodnocení spokojenosti obyvatel, ale nejedná se o hodně relativní čísla? Spokojenost je spojená s nastudováním společenských a humanitních věd, abychom vůbec pochopili, o čem je člověk. Kupříkladu víte, že v Bhútánu měří štěstí jinak? Ve vztahu k dopravě je pak potřeba uvažovat o lidském rozměru ve vztahu k plánování veřejného prostoru.1.5.1. Prosazuje obec při umisťování nových staveb požadavek, aby umístění negenerovalo zbytečnou dopravní zátěž okolí a klidových zón obce? Více viz. kapitola o veřejném prostoru. Příklad: "parkoviště" na náměstí v Litoměřicích 1.6.1. Vyhlašuje obec na projekty důležitých veřejných prostorů a staveb urbanistické nebo architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA? Jedná se zejména o soutěže na náměstí, zklidnění páteřních komunikací ve městě, apod. Více viz. Veřejný prostor.
|
2. Životní prostředí | 2.1 Kvalita vod, šetření vodou a efektivnější využívání vody 2.2 Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená přírodní území a zelené plochy 2.3 Kvalita a ochrana půdy, podpora udržitelného zemědělství a lesního hospodářství 2.4 Kvalita ovzduší | Vazba především na oblast 2.4 Kvalita ovzduší. V rámci SUMP 2.0. se má řešit nejen analýzy, neboli získávání dat o znečištování ovzduší z dopravy, ale rovněž přijetí opatření na jejich odstranění. Stávající SUMP 1.0. tuto vazbu příliš neřeší, Rovněž se doporučuje nastudovat lekci ke klimatickým změnám s vazbou na dopravu. Při tvorbě SUMP 2.0. se tato otázka řeší jako: krok 1.1.Posouzení zdrojů (najít vazby na vlastním úřadě). krok 1.2. Mezirezortní tým (najít vazby mimo úřad). krok 2.2. Propojování procesů plánování. krok 2.4. Externí pomoc (je třeba zadat speciální studie k danému tématu) Další kroky budou postupně doplňovány. |
3. Udržitelná výroba a spotřeba | 3.1 Udržitelná spotřeba města 3.2 Odpadové hospodářství 3.3 Hospodaření s energií 3.4 Udržitelná výstavba | Vazby: 3.2 Odpadové hospodářství. Zatím spolupracujeme s firmou Kapex, která řeší právě odpadové hospodaření. Společně s touto firmou se hledají vazby s dopravou a mobilitou (i doprava vytváří odpady) 3.3 Hospodaření s energií. V tomto kontextu je na mysli propojení energetických úspor s dopravou a mobilitu. Více o dané problematice pojednává odkaz na Pakt starostů a primátorů a na propojení SECAP s SUMP 2.0. Další kroky budou postupně doplňovány. |
4. Doprava a mobilita | 4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo) 4.2 Snižování nutnosti používat individuální automobilovou dopravu a podpora alternativních druhů dopravy 4.3 Nízkoemisní vozidla 4.4 Bezpečnost silničního provozu 4.5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel | Této kapitole je věnována mimořádná pozornost a proto jsou informace zveřejněné na jiné místě. Každopádně jen ve zkratce. Podpora cyklistické dopravy se nedá vyjádřit jen počtem cyklistických komunikací, ale především kompaktní sítí. Více v samostatné příloze. Při tvorbě SUMP 2.0. se tato otázka řeší jako: krok 1.1.Posouzení zdrojů (najít vazby na vlastním úřadě). krok 1.2. Mezirezortní tým (najít vazby mimo úřad). krok 2.2. Propojování procesů plánování. krok 2.4. Externí pomoc (je třeba zadat speciální studie k danému tématu) Další kroky budou postupně doplňovány. |
5. Zdraví | 5.1 Integrace zdravotních hledisek do plánování a rozhodování 5.2 Podpora zdraví a prevence nemocí 5.3 Zdraví obyvatel | Na dopravu ve městě, které je považováno za město krátkých vzdáleností, je potřeba se dívat v jiných souvislostech. Zatímco oblast 4. Doprava a mobilita se dívá na pěší a cyklo jako na další druhy alternativní dopravy, tak v této části se považují za hlavní. Je třeba hovořit o aktivním životním stylu a podpoře aktivní mobility s vazbou na:
Při tvorbě SUMP 2.0. se tato otázka řeší jako: krok 1.1.Posouzení zdrojů (najít vazby na vlastním úřadě). krok 1.2. Mezirezortní tým (najít vazby mimo úřad). krok 2.2. Propojování procesů plánování. krok 2.4. Externí pomoc (je třeba zadat speciální studie k danému tématu) Další kroky budou postupně doplňovány. |
6. Místní ekonomika a podnikání | 6.1 Oživení a podpora místní zaměstnanosti a vzniku nových podniků a firem při zachování principů udržitelného rozvoje 6.2 Spolupráce s místními podniky a firmami za účelem podpory výměny zkušeností z dobré podnikatelské praxe 6.3 Udržitelný místní cestovní ruch | Ve vazbě na oblast 6.2. je třeba rozvíjet firemní plány mobility a ve vazbě na na oblast 6.3. je třeba podporovat aktivní turistiku. Další kroky budou postupně doplňovány. |
7. Vzdělávání a výchova | 7.1 Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí případně jiným zřizovatelem 7.2 Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje 7.3 Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace 7.4 Volnočasové aktivity naplňující zdravý životní styl s ohledem na zachování kvalitního životního prostředí | Vazba na kampaň CityChangers na školách, která řeší ve vztahu k dopravě a mobilitě tyto oblasti (manuál je zde):
Při tvorbě SUMP 2.0. se tato otázka řeší jako: krok 1.1.Posouzení zdrojů (najít vazby na vlastním úřadě). krok 1.2. Mezirezortní tým (najít vazby mimo úřad). krok 2.2. Propojování procesů plánování. krok 2.4. Externí pomoc (je třeba zadat speciální studie k danému tématu) Další kroky budou postupně doplňovány. |
8. Kultura a volný čas | 8.1 Vztah města ke kultuře 8.2 Vztah k historickému dědictví 8.3 Kulturní a umělecké aktivity (akce), které reagují na potřeby a iniciativy občanů 8.4 Atraktivita a vzhled města | Atraktivita a vzhled města je určena i ve vztahu k dopravě a mobilitě. Ucpané silnice a smog z dopravy asi nejsou nejlepší vizitkou města. Další kroky budou postupně doplňovány. |
9. Sociální prostředí | 9.1 Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby 9.2 Zajištění rovného přístupu k veřejným službám a snižování sociálních nerovností 9.3 Zajištění kvalitního a sociálněintegrovaného bydlení a životních podmínek 9.4 Zlepšení jistoty, bezpečnosti a prevence kriminality v obci | Ve vztahu k dopravě a mobilitě se řeší dvě oblasti Při tvorbě SUMP 2.0. se tato otázka řeší jako: krok 1.1.Posouzení zdrojů (najít vazby na vlastním úřadě). krok 1.2. Mezirezortní tým (najít vazby mimo úřad). krok 2.2. Propojování procesů plánování. krok 2.4. Externí pomoc (je třeba zadat speciální studie k danému tématu) Další kroky budou postupně doplňovány. |
10. Globální odpovědnost | 10.1 Mezinárodní spolupráce měst a obcí 10.2 Zvyšování povědomí o globálních souvislostech (včetně klimatických změn) 10.3 Přístup města ke zmírnění klimatických změn | I doprava a mobilita s má promíítnout v těchto oblastech:
Při tvorbě SUMP 2.0. se tato otázka řeší jako: krok 1.1.Posouzení zdrojů (najít vazby na vlastním úřadě). krok 1.2. Mezirezortní tým (najít vazby mimo úřad). krok 2.2. Propojování procesů plánování. krok 2.4. Externí pomoc (je třeba zadat speciální studie k danému tématu) Další kroky budou postupně doplňovány. |
Téma „Doprava“ je rozčleněno do 5 dílčích oblastí, tak aby byly kompatibilní se strategiemi a dalšími metodikami pro hodnocení udržitelné dopravy. Ke každé oblasti byla zpracována sada návodných otázek, na které by měly jednotlivé municipality při svém sebehodnocení odpovědět. Tato sada otázek je pak doplněna souborem doporučených indikátorů.
Dílčí oblast - 1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo) /infrastruktura/
Poznámka úvodem: praxe ukazuje, že problematika není jen o chodnících, či cyklostezkách, ale o celkovém řešení veřejného prostoru: https://www.akademiemobility.cz/design-ulice-a-verejny-prostor131
2) Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)?
3) Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě? (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ..) Zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání?
4) Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)?
Příklad indikátorů:
Dílčí oblast - 2 Snižování nutnosti používat individuální automobilovou dopravu a podpora alternativních druhů dopravy
1) Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)?
2) Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)?
3) Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility?
Příklad indikátorů:
Dílčí oblast - 3 Nízkoemisní vozidla
Poznámka. Pro celou kapitolu platí inspirace z webu Akademie městské mobility: https://www.akademiemobility.cz/cista-mobilita-479
1) Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD?
2) Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina CNG apod.)?
3) Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro město?
Návodné otázkyPříklad indikátorů:
Dílčí oblast - 4 Bezpečnost silničního provozu
Poznámka: Je třeba úvodem uvést, že na webu Akademie městské mobility je trochu pusunuto vnímání bezpečnosti: https://www.akademiemobility.cz/bezpecnost-393. Kdo chce plánovat infrastrukturu aktivní mobilitu, tak vychází z ČSN 73 61 10 Projektování místních komunikací a příslušných vyhlášek a zákonů. Jenže i když je v Česku jedno právní prostředí, výklady jsou různé. Není možné, aby subjektivní pohledy některých úředníků bránili naplňování cílů plánů udržitelné městské mobility. Tento odkaz tak chce vyvolat diskusi na téma, proč to někde jde a někde nejde. Cílem je zdůrazňovat, že pokud mají plány udržitelné městské mobility (SUMP) podporovat aktivní mobilitu, pak se tomu má přizpůsobit i dopravní infrastruktura a pohled na bezpečnost a plynulost silničního provozu.
1) Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)?
2) Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)?
3) Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře?
Příklad indikátorů:
Dílčí oblast - 5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel
1) Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí?
2) Vyhodnocuje město zatížení životního prostředí dopravou?
3) Jaká je časová představa o řešení dopravních problémů např. v revizi akčního plánu nebo strategie?
Návodné otázky
Příklad indikátorů: