Základní snahou při utváření veřejného prostoru by měla být minimalizace bariér pro jednotlivé uživatelské skupiny tak, aby byl pohyb pro všechny maximálně bezpečný a komfortní. Bariéry vidíme na každém kroku, ať už jsou to rychlostní silniční komunikace, železnice, či vodní toky. Ty je možné ale překonat díky lávkám, nebo podjezdům. Zároveň platí, že čím slabší a zranitelnější jednotliví účastníci jsou, tím vyšší ohledy je na ně potřeba brát. Cyklisté jsou slabší a zranitelnější vůči motorové dopravě, naopak sami mohou představovat nebezpečí pro chodce a hendikepované.
Stavba mostů a lávek přes řeky, cyklolávek a dalších přemostění je složitý proces zahrnující nejen technické aspekty, ale i administrativní a ekologické požadavky. Každý projekt vyžaduje koordinaci mezi investory, projektanty, stavebními firmami a správci komunikací. Klíčovými faktory jsou výběr vhodného typu lávky, materiálů a stavební technologie. Stavba lávek a mostů je tedy komplexní disciplína, která kombinuje inženýrské umění, materiálové inovace a efektivní řízení projektů. Díky technologickému pokroku se otevírají nové možnosti pro efektivnější, trvanlivější a udržitelnější konstrukce.
Lávky spojují části měst a překonávají přírodní či umělé překážky, čímž zajišťují bezpečný a pohodlný pohyb chodců i cyklistů.
Lávky spojují lidi.
V ČR se staví různé typy lávek v závislosti na účelu a umístění. Mezi nejčastější patří:
Výběr materiálů hraje zásadní roli v životnosti a odolnosti mostní konstrukce. Mezi hlavní materiály patří: