Rozvoj a provádění komplexních a integrovaných politik městské mobility pro menší a větší města, které zahrnují propojení mezi funkční městskou oblastí a jejím zázemím, vyžaduje úzkou spolupráci mezi různými úrovněmi správy, překračující administrativní hranice. Dále je třeba svést dohromady klíčové hráče pro různé oblasti politik, odvětví a způsoby dopravy. To zahrnuje veřejné orgány s výslovnými kompetencemi v oblasti mobility a dopravy, ale také další příslušné subjekty, jako jsou urbanisté, školy a univerzity, hlavní zaměstnavatelé, zástupci občanské společnosti atd.
V neposlední řadě je zapotřebí efektivní spolupráce s institucemi na vnitrostátní úrovni a na úrovni EU, aby se zajistilo, že místní a regionální politiky mobility na jedné straně a rozvoj vnitrostátních a evropských dopravních sítí na druhé straně budou sladěny. Je nutná hladká spolupráce s vnitrostátními institucemi a institucemi EU, a tudíž i sladění politických priorit, aby regulační a finanční rámec vytvořený na těchto úrovních odpovídal potřebám a okolnostem obcí a funkčních městských oblastí. To je zvláště důležité v případě přeshraniční spolupráce v rámci projektů mobility.
V současné době existuje široká shoda, že řešení městské mobility vyžaduje víceúrovňovou správu a partnerský přístup, jež zajišťují vysokou míru horizontální i vertikální integrace. Zůstává otázkou, jak v praxi realizovat takové integrované přístupy s více partnery, a to způsobem, který respektuje příslušné kompetence a odpovědnost všech zapojených stran a který přináší dobré výsledky včas a efektivně.
Tedy jaké pracovní struktury, ať formální nebo neformální, jsou nebo by mohly být zavedeny s cílem usnadnit právní, plánovací a finanční procesy místním a regionálním orgánům?
Shromáždit a sdílet praktické zkušenosti s přístupy víceúrovňové správy a partnerství, které byly zavedeny do praxe v městských a funkčních městských oblastech (včetně polycentrických, městských/venkovských oblastí) v celé Evropě.
Konkrétním výstupem shromážděných informací bude publikace obsahující doporučení a osvědčené postupy, které budou šířeny mezi celostátními, místními a regionálními orgány.
Očekávaným dopadem je vybudování kapacit v rámci příslušných zainteresovaných subjektů, podpora výměny zkušeností na místní, národní a evropské úrovni a podpora zlepšování správních struktur v celé EU.
EUROCITIES, CEMR
Karlsruhe, Nijmegen, Česká republika, Evropská komise (GŘ REGIO)
Jak bylo zdůrazněno ve sdělení Evropské komise „Společně ke konkurenceschopné městské mobilitě účinně využívající zdroje“ [KOM(2013) 913 v konečném znění], objevují se nové přístupy k plánování městské mobility ruku v ruce s tím, jak se místní orgány snaží vystoupit ze svých zavedených postupů, rolí a struktur a rozvíjejí strategie, jež mohou stimulovat posun směrem k ekologicky šetrnějším a udržitelnějším způsobům dopravy, jako je chůze, jízda na kole, veřejná doprava a nové vzorce pro používání a vlastnictví automobilů. Udržitelnost by měla zahrnovat tři aspekty: environmentální, ekonomický a sociální, včetně dostupnosti.
Komise aktivně prosazuje koncepci plánování udržitelné městské mobility již několik let, např. prostřednictvím Evropské platformy pro plány udržitelné městské mobility. Tento koncept získal v posledních letech značnou dynamiku. Po celé EU roste počet měst, kde se daří takové plány vytvářet a realizovat, přičemž tato města často využívají značné podpory např. z evropských strukturálních a investičních fondů. Jsou ale také městské oblasti, kde je třeba snahy o udržitelnější městskou mobilitu posílit.
V mnoha městských oblastech se plánování městské dopravy stále zaměřuje především na infrastrukturní projekty, a nikoli na podporu nových paradigmat a vzorců městské mobility. Je však důležité úspěšně propojit politickou vizi, strategické plánování a potřeby a očekávání občanů a podniků.
Dále je třeba mít jasnější představu o současném stavu realizace SUMP v celé EU, o tom, kde leží hlavní překážky pro širší provádění politik udržitelné městské mobility, a o tom, jakou podporu získávají a měly by získávat městské samosprávy na úrovni státu a EU. V současné době existuje mnoho přístupů k SUMP na vnitrostátní úrovni a města uvádějí, že mezi hlavní překážky zpracování SUMP patří chybějící státní/regionální podpora (včetně financování) a odpovídající regulační rámec.
Cíle a politiky EU a vnitrostátní rámce mají dopad na způsob a schopnost místních orgánů vypracovat odpovídající politiky mobility ve svých správních obvodech. EU a národní vlády tak musejí vytvořit prostředí, které umožní místním orgánům v tomto ohledu vyvíjet vlastní aktivitu.
Navrhovaná opatření:
Očekávaným přínosem je získat jasnější představu o současném stavu realizace SUMP v celé EU, jakož i o rámcových podmínkách pro jejich realizaci ve všech 28 členských státech. Díky aktualizované metodice pro zpracování SUMP bude pro města snazší se vyrovnávat s nejnovějšími trendy a využít bohatých zkušeností získaných prostřednictvím projektů EU.
Evropská komise (GŘ REGIO a GŘ MOVE)
Česká republika, Slovinsko, sítě měst
Zajistit v členských státech vhodné rámcové podmínky na vnitrostátní úrovni (aby měly plánovací orgány k dispozici vhodné technické, právní, finanční a jiné nástroje), aby se urychlilo zavádění SUMP v městských oblastech (včetně malých a středních měst, polycentrických oblastí atd.) v každém členském státě EU.