Klíčová sdělení pro zainteresované subjekty ve venkovských regionech
Hosté venkovských regionů vykazují různé vzorce mobility v závislosti na typu regionu. Ty závisí na mnoha faktorech: typu regionu, sociodemografických poměrech, osobním postoji k udržitelnosti, místě bydliště, spolucestujících, každodenní mobilitě a typu dovolené9.
Vzorce mobility tvoří volba dopravních prostředků pro příjezd a odjezd a dopravních prostředků pro překonání posledního kilometru, i když se nemusí nutně jednat o dva různé druhy dopravy. Především kvůli vysokým emisím, ale také kvůli hluku a znečištění, ale také s ohledem na rušení a zhoršování životního prostředí je za nejškodlivější považována letecká a automobilová doprava, zatímco cestování autobusem, vlakem nebo na kole za méně škodlivé pro životní prostředí i společnost.
Pokud se region vyznačuje vysokým podílem uživatelů letadel a automobilů, je vhodné turistické vzorce prostřednictvím různých opatření změnit.
Marketing: Oslovte blízké zdrojové trhy a cílové skupiny s vysokou afinitou k udržitelnosti
Pomocí cíleného marketingu lze oslovit různé cílové skupiny. Zejména je vhodné zaměřit se na hosty z blízkých zdrojových trhů, u nichž je méně pravděpodobné, že by vzhledem ke kratší vzdálenosti cestovali letecky. Kromě toho lze cílové skupiny orientované na udržitelnost oslovit poukázáním na možnosti udržitelného cestování a nabídky mobility v regionu. Je také možné zjistit, které zdrojové trhy mají atraktivní železniční spojení, a provést tam cílený marketing pro vlastní region.
Regiony s dobrou nabídkou veřejné dopravy mohou na cíleném marketingu spolupracovat s influencery. Cílené pobídky, jako je marketing výhod veřejné dopravy, nebo pobídky, jako je poskytnutí kola k zapůjčení zdarma, mohou hosty seznámit s nabídkou a učinit ji atraktivnější. Ucelený marketing mobility, který propojuje aktéry cestovního ruchu a poskytovatele dopravních služeb, může vést k jasnému positioningu destinace.
Služba: Nabídka přepravy a drobných doplňků
Zajištění nadregionálního řetězce mobility od výchozího bodu až po dovolenkovou destinaci
Subjekty zainteresované v cestovním ruchu
Subjekty zainteresované na dopravě
Infrastruktura: Udržitelné alternativy potřebují specifické vybavení
Spolupráce: Pozor na partnery ve vlastním sektoru a napříč sektory
Nabídky intermodální dopravy jsou pro dobrou dostupnost regionu zásadní. Aby ze strany turistů byly udržitelné nabídky vnímány jako atraktivní alternativa, musí být zejména přechod v cestovním řetězci mezi prvním a posledním kilometrem plynulý a snadný. Důležité jsou koordinované druhy dopravy, dobré možnosti přestupu a snadná přeprava zavazadel.
Hosté jsou ochotni využívat více druhů dopravy včetně autobusu, jízdního kola, sdílených aut atd., pokud jsou tyto způsoby dopravy koordinovány. Například je nutné zajistit parkování nebo půjčovny kol na nádražích nebo koordinované jízdní řády autobusů a vlaků.
Mnoho jednodenních výletů se uskuteční v rámci Evropské unie. V roce 2021 se uskutečnilo více než 96 milionů jednodenních návštěv z členských zemí EU do zahraničních států10.
Jednodenní turisté mohou mít jiné potřeby v oblasti mobility než hosté, kteří zde přenocují, proto je třeba zohlednit některé dodatečné aspekty.
Příjezd jednodenních turistů udržitelným způsobem
9 Groß, Sven & Grimm, Bente (2018): Sustainable mode of transport choices at the destination – public transport at German destinations, Tourism Review https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/TR-11-2017-0177/full/html
10 Eurostat: Same-day visits - annual data [TOUR_DEM_SDVA$DEFAULTVIEW], except Italy and Hungary because of confidential numbers