Lekce boří jeden mýtus. Externí firma je ta, která nám zpracuje SUMP. Není to pravda (pokud tedy nežijeme třeba v Rumunsku). Pokud časový harmonogram počítá s implementační fází, pak hlavním koordinátorem procesu SUMP nemůže být firma, ale město. Pokud se komunikuje s veřejností, tak hlavní roli má město (konkrétní politik), nikoliv odborná firma. Samozřejmě je dobré využít externí pomoc, ale jen pro určité úkoly, či etapy a musí to mít určité meze a pravidla. Uvádíme tři doporučení:
Celý překlad z evropské metodiky SUMP.
Aktivita 2.4: Uvažujte o externí pomoci
Odůvodnění
Většina místních úřadů se bude potýkat s tím, že schopnosti a dovednosti nutné pro vedení procesu plánování udržitelné městské mobility přesahují kapacity úřadu. Cílem je v případě potřeby pokrýt nezbytné aktuální dovednosti pomocí externích odborníků, a současně rozvíjet odbornost v oblasti PUMM uvnitř vlastní instituce.
Cíle
Úkoly
Časový harmonogram a koordinace
Kontrolní seznam
✔ bylo rozhodnuto, které úkoly vyžadují pomoc externích odborníků.
✔ byly vyhlášeny tendery na služby a byl vybrán vhodný dodavatel, který je obeznámen s konceptem PUMM.
Příklady úkolů, které mohou vyžadovat externí pomoc
Úkol | Detaily |
Příprava, organizování a propagace akcí, podobně jako dokumentování a analýzy výstupů, které vzejdou z diskuzí souvisejících se zapojením veřejnosti a zainteresovaných subjektů. | Nároky, které jsou kladeny na administrativní činnost v rámci kvalitně vedených participačních aktivit, by neměly být podceňovány. Například revidování komentářů bývá prováděno ručně, což je značně časově náročné, a především při online participačních aktivitách musí úřady zvládnout vysoký počet reakcí (víc než 1000 komentářů není neobvyklé číslo). Angažování neutrální osoby jako facilitátora může přispět k minimalizaci konfliktů (i těch z minulosti) a k lepší spolupráci v konstruktivní atmosféře. |
Komunikace s veřejností | Komunikační aktivity jako psaní atraktivních zpráv pro tisk a internet, případně pro veřejnost (např. na téma strategie mobility a SUMP), pomoc na sociálních sítí (které mohou zaznamenat značný počet komentářů) a pořizování profesionálních fotek v průběhu akcí. |
Analýza stavu mobility včetně sběru dat | Může jít buď o kompletní analýzu, nebo jen odborné dílčí úkoly nebo oblasti, které jde obvykle snadno vyčlenit (např. analýza kvality cyklistické infrastruktury, sběr dat u hustotě provozu motorové dopravy, analýza pěší dopravy, realizace průzkumu v domácnostech, nastavení dopravního modelu atd.) |
Školení ke specifickým aktivitám | Školení může pomoci úřadům k větší soběstačnosti v rámci celého procesu SUMP. Pokud například město používá nějaký dopravní model, je výhodné, když osoba uvnitř příslušného úřadu umí s modelem pracovat, a to i tehdy, když za tuto práci zodpovídá externí konzultant. |
Právní poradenství | V zemích, kde existuje závazný právní rámec ke zmírnění rizika soudního napadení SUMP. |
Příklady dobré praxe pro východní Evropu: Cluj-Napoca, Rumunsko: Příprava SUMP v rukou externích konzultantů
Plán městské mobility pro město Cluj-Napoca byl vytvořen pod vedením partnerství Jaspers a Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD). Konzultanti řídí organizaci a implementaci celého procesu, včetně sběru dat, analýzy stávající situace a přípravy akčního plánu SUMP. Ve všech krocích procesu se aktivně zapojili i interní zaměstnanci úřadu, kteří poskytli cenné informace o místním kontextu. Externím konzultantům tak pomohli vypracovat SUMP, který co nejlépe vyhovuje místním podmínkám. Angažování externistů přineslo odborné znalosti a nové myšlenky a postoje a zvýšilo efektivitu procesu SUMP.
Autor: Město Cluj-Napoca, sběr informací: ICLEI, obrázek: Město Cluj-Napoca
Příklady dobré praxe: Soluň, Řecko: Odborná pomoc při realizaci centra pro monitorování mobility
Pro účely přípravy SUMP a monitorování opatření provedly místní úřady v Soluni analýzu velkého objemu dat z oblasti mobility. Město uzavřelo dohodu o spolupráci (2016 – dosud) s výzkumným centrem, které přispělo odbornými dovednostmi z oblasti plánování udržitelné mobility, big data management a dopravních modelů. Hlavním cílem spolupráce bylo zajistit, aby implementace budoucího SUMP zahrnovala vhodnou kombinaci odborné a vědecké práce, která pomůže zvýšit znalosti a dovednosti zaměstnanců místního úřadu, především v oblasti zapojení veřejnosti a sběru dat.
Autor: Maria Zourna, Město Soluň, a Georgia Aifantopoulou a Maria Morfoulaki, CERTH/Hellenic Institute of Transport, sběr informací: Polis; obrázek: Logo SUMP města Soluň