Udržitelná mobilita na venkově pro zvýšení odolnosti v rámci podpory ekoturismu

Pokyny pro udržitelnější mobilitu ve venkovských turistických regionech

Tato příručka byla vypracována v rámci projektu SMARTA-NET „Udržitelná mobilita na venkově pro zvýšení odolnosti v rámci podpory ekoturismu“. SMARTA-NET je evropská iniciativa Evropské komise v rámci DG MOVE, jejímž cílem je podporovat udržitelná a odolná řešení mobility mezi evropskými venkovskými oblastmi, v rámci odlehlých oblastí, jako jsou ostrovy, a mezi odlehlými venkovskými oblastmi a městskými oblastmi, s přihlédnutím k potřebě podpory ekoturismu. Projekt vede MemEx (Itálie), který koordinuje konsorcium pěti partnerů z různých zemí, jmenovitě E40 (Maďarsko), TIS (Portugalsko), Panteia (Nizozemsko) a NIT (Německo).

Hlavním cílem projektu je vytvořit Evropskou síť pro mobilitu na venkově (European Rural Mobility Network - ERMN), kterou tvoří venkovské obce z 15 zemí EU spolu s dalšími orgány a sdruženími, vypracovat pokyny a realizovat školení a budování kapacit pro členy ERMN a další zainteresované strany.

Zdroj: https://www.smarta-net.eu/


Cíl a kontext těchto pokynů

Dostupnost venkovských regionů prostřednictvím železniční a autobusové dopravy je v celé Evropě nedostatečná; někde nabídka udržitelných způsobů mobility existuje, ale je obtížné ji dohledat. Nedostatek možností jiné než automobilové dopravy má silný vliv na mobilitu obyvatel, ale také na cestování jednodenních hostů i těch, kdo zůstávají v destinaci přes noc.

Na cestě k udržitelnému a odolnému rozvoji venkovských regionů1 rozlišujeme čtyři různé aspekty související s cestovním ruchem:

1) Uživatelské hledisko: Jak se návštěvníci, kteří nemají auto nebo kteří by raději auto nepoužívali, dostanou k různým turistickým zařízením, a jak se dostanou k základním službám, když v navštívené oblasti pobývají?

2) Perspektiva turistické vybavenosti: Jak turistická vybavenost a zařízení v turistických oblastech umožňují přístup k jejich zařízením, ať už za účelem rozvoje/udržení jejich podnikání, nebo za účelem jejich společenského využití?

3) Perspektiva turistické oblasti/produktu: Jak minimalizovat dopad mobility - zejména osobních vozidel - na samotnou turistickou oblast a zabránit degradaci produktu, za kterým návštěvník přijel? To se týká zejména rušivých vlivů parkování, dopravy, hluku a škodlivých emisí v citlivých oblastech.

4) Globální perspektiva: Jak minimalizovat emise skleníkových plynů spojené s mobilitou.

Tyto pokyny se zaměřují na mobilitu turistů, ale zohledňují také potřeby místních obyvatel. Jsou určeny organizacím v cestovním ruchu, provozovatelům služeb mobility a řídícím orgánům v evropských venkovských regionech, které se zajímají o téma udržitelné mobility v cestovním ruchu (ekologické, a současně odolné a životaschopné) a chtějí zavádět a podporovat konkrétní opatření. Smyslem pokynů je pomoci regionům koncipovat vlastní nabídku tak, aby bylo pro místní obyvatele i návštěvníky snazší a příjemnější využívat alternativní způsoby dopravy, a tím napomáhat samotným obcím k udržitelnosti a trvanlivosti/odolnosti.

Na začátku této příručky jsou uvedeny základní informace o obecné situaci, problémech a cílech turistické mobility ve venkovských oblastech (kapitola 2).

Poté jsou identifikovány relevantní zúčastněné strany a jejich vzájemná spolupráce (kapitola 3). Z praktického hlediska příručka popisuje, jaké informace by měli hosté obdržet před cestou a během ní (kapitola 4) a jaká opatření lze přijmout pro udržitelnější příjezd a odjezd (kapitola 5) i mobilitu hostů na místě (kapitola 6). Protože je důležité důkladně kontrolovat pokrok a spokojenost uživatelů, jsou nastíněny také možnosti hodnocení a sběru dat (kapitola 7). V některých bodech jsme začlenili reálné aktuální příklady služeb a produktů, jejichž cílem je propojit cestovní ruch a udržitelnou mobilitu na venkově.

Na následujícím obrázku je uveden přehled mnoha kroků, které jsou nutné k dosažení udržitelnější mobility ve venkovských turistických regionech. V závislosti na konkrétní situaci se každá komunita zaměří na jiné oblasti, ale má smysl mít pamatovat na všechny.

V tomto metodickém pokynu se nebudeme zabývat možnostmi financování, ale na toto téma bude vypracován zvláštní metodický podklad SMARTA NET.

 


1 Poltimäe, H., Rehema, M., Raun, J. et al. In search of sustainable and inclusive mobility solutions for rural areas. Eur. Transp. Res. Rev. 14, 13 (2022). https://doi.org/10.1186/s12544-022-00536-3; European Commission, DirectorateGeneral for Regional and Urban Policy, Brons, M., Poelman, H., Ackermans, L. et al., Passenger rail performance in Europe - Regional and territorial accessibility indicators for passenger rail, Publications Office of the European Union, 2021, https://data.europa.eu/doi/10.2776/576280; Directorate-General for Regional and Urban Policy, Dijkstra, L., Poelman, H., Ackermans, L., Road transport performance in Europe - Introducing a new accessibility framework, Publications of the European Union, 2018, https://ec.europa.eu/regional_policy/en/information/publications/ working-papers/2019/road-transport-performance-in-europe


Jak zvýšit udržitelnost mobility v turistických regionech na venkově


Začněme několika definicemi

Podle oficiální definice Eurostatu jsou VENKOVSKÉ OBLASTI všechny oblasti mimo městské klastry. Městské klastry jsou shluky vzájemně přiléhajících buněk sítě o rozloze 1 km² s hustotou alespoň 300 obyvatel na km² a minimálním počtem 5 000 obyvatel. To znamená, že venkov je definován pouze hustotou obyvatelstva a periferností regionu, nikoliv jinými faktory.

CESTOVNÍ RUCH je definován jako pohyb lidí do míst mimo jejich obvyklé prostředí, v němž pracují a žijí. Účel může být osobní nebo pracovní, takže se do cestovního ruchu počítají jak cesty za zábavou, tak i služební cesty, s výjimkou každodenního dojíždění do zaměstnání a zpět. Turistou je ten, kdo se v cílové destinaci zdržuje nejdéle jeden rok. Může se jednat o hosty, kteří na místě přenocují (krátkodobé pobyty s délkou 2 - 4 dny nebo prázdninové cesty s délkou 5 a více dní), nebo o jednodenní turisty.

Pojem MOBILITA zahrnuje mobilitu osob a věcí ve fyzickém prostoru a dostupnost nabídek a příležitostí k uspokojení potřeb. Mezi mobilitou a cestovním ruchem existuje intenzivní vzájemný vztah, protože k přepravě turistů mezi místem jejich bydliště a cílovou destinací nebo různými cílovými místy během cesty, jakož i k dosažení turistických zařízení v daném místě může být použito několik druhů dopravy. Zajišťuje také dostupnost určitých destinací.