Chůze

Potřebujeme infrastrukturu pro pěší takovou, která v lidech vyvolá touhu chodit pěšky a která to svým designem dává jasně najevo. Strach z nebezpečí na chodnících, přechodech ale i celkově v prostoru odrazuje od pěší chůze. Bezpečnost jde tedy ruku v ruce s udržitelností, a proto je nezbytné aktivně budovat a udržovat chodníky, přechody, místa k přecházení, ale také lavičky a veřejný prostor vůbec.
Veřejná prostranství by měla být navržena tak, aby podporovala fyzickou aktivitu. „Způsob, jakým jsou naše silnice navrženy, doslova vybízí k pasivnímu životnímu stylu. Většina prostoru je vyhrazena pro motorovou dopravu. A rychle se pohybující automobilová doprava odrazuje mnoho lidí od jízdy na kole a chůze. Je potřeba lidi motivovat k častější jízdě na kole a chůzi. Odpovědnost za to však neleží pouze na lidech. Potřebují prostředí, které jim aktivní životní styl usnadní." ADFC Federal Caroline Lodemannová

Infrastruktura pro pěší pohyb musí být zejména lákavá a venkovní prostor to svým uspořádáním musí dávat jasně najevo. Vydat se na krátkou nebo střední vzdálenost pěšky např. do školy, obchodu či na zastávku veřejné dopravy má být samozřejmostí. Bezpečnost zde jde ruku v ruce s atraktivitou, a proto je nezbytné aktivně realizovat a udržovat nejen spojitou síť chodníků a cest, ale řešit též příčná křížení s provozem aut (přechody a místa k přecházení) a to se všemi potřebnými ochrannými prvky zklidnění automobilové dopravy. Součástí kvalitního veřejného prostoru jsou i místa pro odpočinek, který je vybavený mobiliářem, zejména pro sezení. Místa pro posezení, plácky pro zastavení, návsi a náměstí jsou vlastně jakýmisi korálky náhrdelníku, který až při svém pevném vzájemném propojení dává smysl jako celek. Teprve takto atraktivní propojená místa budou motivovat k pěšímu pohybu a vlastně i k delšímu pobytu venku.

Doporučujeme:

  • Principy plánování pěší dopravy jsou představeny v sekci Pěší doprava.
  • Pěšky městem - „Hájíme chůzi jako nejlepší způsob dopravy na krátkou vzdálenost. Protože město žije tam, kde se dobře chodí.“ Petra Syrová, předsedkyně sdružení Pěšky městem.
  • Nadační fond Aktivní Česko - „Naším cílem je, aby se pozornost medicíny přesunula od léčby nemocí k jejich prevenci. A někdy stačí málo. Začít se pohybovat mnohem přirozeněji, častěji a spontánněji.“ Jana Havrdová, prezidentka nadačního fondu Aktivní Česko.
  • Výzva 10000 kroků od Partnerství pro městskou mobilitu, z. s. - „Motivujeme lidi k pravidelné aktivitě vykonané po svých vlastních nohou, a to díky naší Výzvě 10000 kroků“, koordinátorka výzvy Sylva Machová ze spolku Partnerství pro městskou mobilitu, z. s.