Pohled z jizdního kola je odlišný, než ten z auta

Plánujte a myslete na cyklisty. V našem úsilí o vyšší modální podíl cyklistické dopravy ztrácíme ze zřetele zážitek z jízdy na kole a vidíme pouze rychlost a efektivitu. Pravda, s rychlostí a efektivitou se dostaneme daleko – ne však ještě dál. Plánujeme pro ně totiž stejně jako pro auta. Jízdní kolo však není jen auto bez motoru. Jízdní kolo je jízdní kolo. Při plánování koncepce městského prostoru musíme mít cyklistu stále na zřeteli. Prvním krokem je upravit pohled z jízdního kola. Jízda na kole je jak smyslová zkušenost, tak způsob, jakým můžeme být v kontaktu s prostředím, kterým projíždíme. Druhým krokem je vzájemná ohleduplnost. Zkusme se vžít do člověka, který jede na kole a naopak, který řídí auta. Pohled na svět, „na komunikaci“, z různých perspektiv pomůže jistě i zvýšení bezpečnosti. Stačí se jen vžít do kůže toho druhého, pak možná se dá i pochopit svět cyklistické dopravy. Čím častěji budeme používat jízdní kolo, když je třeba, tím větší prostor uvolníme ve vašem městě a tím čistší a šťastnější vaše město bude.

Jízdní kola se vyrábějí v mnoha podobách, které vyhovují různé poptávce jejich uživatelů a způsobu použití. Počet různých obměn je téměř nekonečný, varianty klasického kola však lze rozdělit do tří základních skupin, a to podle různé nosnosti, účinnosti a dosažitelného výkonu. Ti, kteří se bojí jezdit na kole do práce, že mu ho ukradnout, tak může zkusit skládací kolo, které si složí a jednoduše si ho odnese do kanceláře. A pak jsou tu elektrokola. Ačkoli byla původně vymyšlena pro slabší a starší obyvatele, zájem o ně mají všechny věkové kategorie lidí, oblíbená jsou ve stejné míře mezi muži i ženami a také mezi dojíždějícími do práce. A pak jsou tu i nákladní jízdní kola, která mohou sloužit pro menší řemeslnické práce ve městě, pro nepříliš dlouhé vzdálenosti a pro omezené množství materiálu a nářadí. S přidaným elektromotorem, umístěným na kole, se může na cestě od zákazníka k zákazníkovi pohybovat rychleji a dál.