Definice 15minutového města

Než se pustíme do postupů a měst popsaných v této studii, je nezbytné zdůraznit četné adaptace konceptu 15mC a souvisejících konceptů, které jsme během našeho šetření objevili. Nejrozšířenějším konceptem mezi našimi městy je 15minutové město, následované 15minutovými čtvrtěmi a 20minutovými čtvrtěmi, které dohromady představují více než polovinu všech případů (viz tabulka 4). Varianty jako 10minutové město, 20minutové město, 10minutová čtvrť a další podobné kombinace se vyskytují celosvětově. Kromě toho se v Číně již dlouho prosazuje myšlenka 15minutových komunitních životních okruhů/cyklů. Související koncepty, jako jsou Superbloky a Kompletní čtvrti/komunity, byly rovněž zahrnuty do této studie, ale jsou celosvětově méně rozšířené, kromě několika místních adaptací, jako jsou Severské superbloky ve Finsku.

Tabulka 4: Shromážděné koncepty a související počet měst


Vzhledem k tomuto množství konceptů vyvstává otázka, zda je různé správní orgány používají stejným způsobem a zda mají společné myšlenkové směry. Ve většině případů se používají definice, které kladou důraz na dostupnost základních cílů v dané cestovní době buď pěšky, nebo na kole, a někdy také veřejnou dopravou. Ilustrativním příkladem je definice 20minutových čtvrtí v Melbourne, které „dávají lidem možnost uspokojit většinu každodenních potřeb do 20 minut chůze, jízdy na kole nebo místní veřejnou dopravou od jejich domova“ (The State of Victoria Department of Environment Land Water and Planning, 2017, s. 98). Někdy se tento typ definice rozšiřuje o kritérium pohodlí na cestách, jako je tomu například v Charlotte, kde by všichni obyvatelé „měli mít do roku 2040 přístup k základní občanské vybavenosti, zboží a službám v dosahu 10 minut pohodlné a stromy zastíněné chůze, jízdy na kole nebo veřejnou dopravou“ (City of Charlotte, 2021, s. 34).

Komplexní čtvrti/komunity mají podobné rysy jako 15mC, ale často upřednostňují sociální aspekty a usilují o spravedlnost a soudržnost komunity, jak je vidět v Houstonu a Edmontonu. Superbloky se sice také zaměřují na zlepšení komunitního života, ale od 15mC se liší tím, že kladou důraz na aktivní omezení vjezdu automobilů do bloku. Přesto jsme mezi všemi těmito koncepty identifikovali společné principy, což potvrzuje, že naše kompilace měst a souvisejících postupů se zabývá souborem vzájemně propojených myšlenek, které lze zkoumat z hlediska společného chápání.