Odůvodnění
Ze zkušeností víme, že izolovaná opatření mívají jen omezený dopad, zatímco opatření v balíčku se vzájemně podporují a pomáhají překonávat překážky během implementace. Součástí balíčku opatření jsou jednotlivá opatření, jejichž kombinace efektivněji přispívá k dosažení stanovených cílů/objectives a posiluje jejich akceptovatelnost. Nejvhodnější balíčky opatření získáte, jen pokud prozkoumáte a otestujete různé kombinace a seskupení.
Detailní posouzení dopadů jednotlivých opatření a balíčků opatření pomůže zamezit vzniku nerealistických projektů a zajistit jejich nákladovou efektivitu. Pro posouzení se obvykle používají standardizované metody jako vícekriteriální analýza (MCA) nebo analýza nákladů a přínosů (CBA).
Konečná podoba balíčků, jejichž výběr proběhl ve spolupráci s veřejností a zainteresovanými subjekty, by nejen měla maximalizovat možnost dosažení cílů, ale také usilovat o integraci jednotlivých způsobů dopravy se sektorem územního plánování a dalšími sektory, které se týkají PUMM (např. životní prostředí, veřejné zdraví, ekonomická opatření. Viz Aktivita 2.2).
Cíle/aims
Co je to „balíček opatření“?
Balíček opatření je kombinací několika vzájemně se doplňujících opatření, často z jiných kategorií, která jsou koordinována tak, aby specifické rozměry problému pomohla řešit efektivněji než jednotlivá opatření a přispěla k překonání možných překážek pro implementaci. Jako příklad lze uvést kombinaci opatření, jejichž cílem je snížit míru používání osobních aut, např. kontroly parkování, s opatřeními na podporu využití jiných způsobů dopravy, např. kvalitnější služby autobusové dopravy a cyklopruhy.
Balíčky opatření by měly být zaměřené na podporu různých oblastí, včetně pěší dopravy. Balíček opatření pro pěší dopravu lze seskupit například kolem některého z významných projektů či intervencí, jako jsou pěší zóny nebo superbloky (viz níže příklad dobré praxe z Vitoria Gasteiz). Takový balíček opatření, jehož cílem je transformovat určitou oblast v městském prostoru do pěší zóny, by měl obsahovat různé typy opatření, která se navzájem podporují. Kromě tech hlavních, kterými jsou omezení vjezdu motorových vozidel a přebudování prostoru s důrazem na atraktivitu a přístupnost (např. více zeleně, sedacích prvků a toalet, čisté a osvětlené ulice), může jít o následující:
Další informace o tom, jak v rámci plánování udržitelné městské mobility vytvořit zdravé, fungující a udržitelné prostory pro chodce, naleznete ve stručném manuálu Practitioner Briefing Podpora pěší dopravy v PUMM.
Úkoly
Aktivity nad rámec základních požadavků
Časový harmonogram a koordinace
Kontrolní seznam
✔ identifikovali jste ty balíčky opatření, které jsou vhodné pro realizaci synergií a pro pomoc s překonáváním možných překážek.
✔ byla provedena kontrola balíčků s ohledem na možnou integraci se sektorem územního plánování a s dalšími aktivitami v oblasti plánování v jiných sektorech.
✔ bylo provedeno testování a hodnocení balíčků, které prošly do užšího výběru, ve vztahu ke všem stanoveným cílům/objectives, s cílem najít nákladově nejvýhodnější kombinace.
✔ společně se zainteresovanými subjekty a veřejností proběhla diskuze o vybraných balíčcích, a také jejich validace.
✔ byl vybrán konečný soubor balíčků opatření.
Placemaking
Typ opatření, který v průběhu několika let získává stále větší pozornost. Může začít jako používání „snadných a levných“ řešení a spolupráce s místními obyvateli na transformaci ulic a veřejných prostor s cílem zvýšit obyvatelnost a osobní zaujetí pro dané místo. Vzhledem k tomu, ze tento koncept umožňuje městům dělat rychlý pokrok, může se stát užitečným prvkem v balíčcích opatření, který znázorňuje žádoucí změny a pomáhá získat podporu pro další opatření SUMP.
Projekt pro veřejný prostor / Project for Public Spaces nabízí řadu informací k placemakingu: www.pps.org
Na internetové platformě URB-I: URBAN IDEAS naleznete inspirující databáze s projekty zaměřenými na koncepci placemaking, včetně fotodokumentace znázorňující stav „před“ a „po“: www.urb-i.com/before-after
Zdroj: Project for Public Spaces
Nástroje pro tvorbu balíčků opatření
Osvědčenou metodou pro systematickou a efektivní tvorbu balíčků opatření je princip čtyř kroků. Tento přístup zastávají například švédské orgány státní správy, a to nejen pro účely plánování udržitelné mobility ve městech a obcích, ale i pro veškeré dopravní plánování na národní a regionální úrovni. Čtyři kroky tohoto principu lze popsat následovně:
Ačkoliv název této metody naznačuje postupnou realizaci kroků, správně by metoda měla být vnímána jako „způsob myšlení“ v procesu plánování udržitelné mobility. Výzkum, který stojí za tímto principem, zdůrazňuje důležitost postupného snižování závislosti na motorové dopravě, preferování udržitelných způsobů dopravy a efektivnější užívání stávajícího dopravního systému, což pomůže redukovat množství nezbytných rozsáhlých rekonstrukcí i výstavbu nové silniční infrastruktury. Použití principu čtyř kroků zajištuje, že vhodná opatření jsou v balíčcích zkombinovaná tak, aby posilovala nákladovou efektivitu v PUMM.
Zdroj: Sundberg, R., 2018. Manuál SUMPs-Up k integraci opatření a balíčků opatření – Step up, str. 15-16
Obrázek 30: Typy opatření v jednotlivých krocích v principu čtyř kroků (Zdroj: Swedish Transport Administration et al., 2014)
KonSULT generátor balíčků opatření
Internetový nástroj KonSULT můze být mimo jiné nápomocný i pro proces tvorby balíčků opatření. Tento nástroj nabídne na základě seznamu opatření, který vzešel z fáze generování mozností, návrhy na vzájemně se doplňující opatření, a to podle metodiky obvykle účinných kombinací:
Další informace k analýze nákladů a přínosů a k multikriteriální analýze
Nástroje pro modelování v procesu SUMP
Dopravní modely jsou zjednodušenou verzí skutečného světa, které umožnují testovat a hodnotit teoretické („co kdyby“) scénáře. Úkolem dopravních modelů je pomoci orgánům veřejné správy v procesu navrhování budoucí dopravní infrastruktury (včetně vybavení pro chodce a cyklisty) a nových nebo upravených provozních systémů (např. inteligentní systémy řízení signalizace). Nástroje pro modelování jsou průběžně upravovány podle aktuálních trendů v oblasti mobility, podle sociodemografických změn a udržitelných environmentálních cílů. Typickými výsledky jsou například celková doba dopravy pro různé způsoby dopravy a různé uživatelské skupiny, objemy dopravy na soukromých a veřejných dopravních sítích, emise v ovzduší atd. Výstupy dopravních modelů proto často bývají vkladem pro další ekonomické výpočty nebo jsou základem pro politické diskuze, včetně diskuzí s veřejností.
Dopravní modely lze využít ke generování spolehlivého a konzistentního vkladu do procesu PUMM, konkrétně v určitých fázích plánování, jako jsou příprava scénáře, hodnocení a výběr opatření a monitorování. Výsledky modelování pomáhají předpovědět, jaký dopad budou mít různé kombinace strategií a opatření, a přitom dokážou zohlednit i složité interakce a možné zesilující účinky, a tím pomoci definovat ty nejúčinnější integrované balíčky. Kromě toho, že slouží pro definování základního scénáře, také umožnují pravidelné monitorování změn v dopravním systému v průběhu implementační fáze, což pomáhá správně posoudit, zda se pohybujete v plánovaném směru, nebo byste měli zareagovat a upravit vaše aktivity.
Rozhodnutí o tom, zda využít, či nevyužit dopravní modely pro potřeby PUMM, je třeba udělat v raných fázích procesu PUMM. Závisí to na časovém horizontu plánování i na povaze projednávaných opatření: čím větší předpoklad, že tato opatření ovlivní poptávku po dopravě (jako například budování nové linky veřejné dopravy nebo zavedení nové služby v oblasti udržitelné mobility atd.), tím je vhodnější využít dopravní modelování k předpovědi těchto účinků. Dostupný rozpočet, čas i data, ale i rozsah otázek, to vše určuje, jaký model bude vhodné použít.
Existují tři kategorie dopravních modelů, makroskopické, mikroskopické a mezoskopické, přičemž nejčastěji se používají první dvě zmíněné. Makroskopické modelování se obvykle používá pro strategické plánování, zatímco mikroskopické pro plánování činností. Makroskopické modely se zaměřují na volby týkající se většího území, např. na volbu destinace, způsobu dopravy a trasy, zatímco mikroskopické simulace jsou většinou zaměřeny na modelování dopravního toku. Proto je nutné zvolit vhodnou úroveň modelování, která umožní analyzovat různé dopady opatření v dané obci, protože ty se mohou lišit v závislosti na jejich rozsahu.
Až do nedávné doby žádný z dostupných dopravních modelů plně nezohledňoval cyklistickou a pěší dopravu. V rámci projektu CIVITAS FLOW (http://h2020-flow.eu), financovaném z prostředků EU, došlo ke zdokonalení softwarů pro mikro a makroskopické dopravní modelování tak, aby mohly mnohem přesněji modelovat nejen stávající infrastrukturu pro chodce a cyklisty, ale i dopravní chování těchto uživatelských skupin. Vývojové změny se týkají rozsahu makroskopického modelu poptávky po dopravě (včetně zavádění systémů sdílených vozidel atd.) a vylepšení vlastností softwaru mikroskopické dopravní simulace (včetně zdokonaleného modelování interakce mezi vozidly a chodci).
Dalším typem jsou modely integrované dopravy a využití půdy (Land Use Transport Intreaction – LUTI), které umí simulovat širokou škálu intervencí, počínaje infrastrukturními projekty, přes stanovení cen, regulace, multimodalitu, až po plánování městského veřejného prostoru. Je však nutné zdůraznit, že modely pro integrovanou dopravu a využití půdy jsou velmi složité a velmi náročné na objem dat: jejich nastavení vyžaduje značné množství času a úsilí, jakož i odborných znalostí a vědomostí.
Příklady (bez překladu)