Následující body uvádějí, jak byla tato témata zohledněna při tvorbě akčního plánu Partnerství pro městskou mobilitu.
Řádná správa měst, přiměřené a strategicky pojaté územní plánování a integrovaný přístup
Řádná správa měst, přiměřené a strategicky pojaté územní plánování a integrovaný přístup jsou pro Partnerství vysoce relevantní a důležité otázky. Zejména v opatření č. 1 o víceúrovňové správě a v opatření č. 2 o posílení rámce pro plánování udržitelné městské mobility (SUMP) se uvádí:
V akčním plánu byly navrženy následující činnosti, které se týkají širšího zavádění plánů udržitelné městské mobility a mají tyto otázky řešit:
V akčním plánu byla navržena následující činnost, která se týká posílení víceúrovňové spolupráce a správy a má tyto otázky řešit:
Spolupráce mezi městy a venkovem, mezi městy navzájem a přeshraniční spolupráce
Partnerství pro městskou mobilitu uznává, že tvorba a provádění komplexních a integrovaných politik městské mobility pro města se netýká jen měst samých, ale zahrnuje jak funkční městskou oblast, tak i část města s nižší hustotou osídlení. To vyžaduje úzkou spolupráci mezi různými úrovněmi veřejné správy (zejména obecní) i překračování administrativních hranic. Spolupráce mezi městem a venkovem, také úzce souvisí s konceptem polycentrického rozvoje, je popsána v bodě 5. Doporučení č. 2 se zabývá konkrétně zlepšením přeshraniční mobility.
Inovativní přístupy
Akční plán se zaměřuje na zlepšení rámce pro inovace v oblasti městské mobility (opatření č. 9), jakož i na to, jak používat stávající inovativní přístupy a nástroje a podporovat jejich implementaci. Cílem opatření č. 8 o nových službách mobility je například prozkoumat, jak může zavedení NMS přinést občanům řešení a podpořit dopravní orgány při řešení problémů v oblasti dopravního přetížení, kvality ovzduší, hluku, kvality života, sociálního začlenění a zdraví. Opatření č. 4 se také zaměřuje na pomoc při zavádění inovativních čistých autobusů.
Pro vytvoření lepšího rámce pro inovace akční plán navrhuje:
Dopad na společenské změny, včetně změny chování
Chování je významným faktorem ovlivňujícím negativní účinky městské mobility. Partnerství se zaměřuje na společenské změny a změny chování prostřednictvím podpory aktivnějších způsobů mobility (opatření č. 5 a 6).
Volba druhu dopravy, udržitelné využívání energie, nakládání s odpady atd. mají přímý dopad na kvalitu ovzduší. Je tedy nezbytné podporovat orgány při zavádění opatření v oblasti mobility, která mají na ovzduší pozitivní dopad. Tato témata byla proto vyhodnocena jako velmi důležitá pro dosažení lepší kvality života, včetně kvality ovzduší, zdraví, snížení dopravních zácp a sociálního začleňování. Navrhují se tyto činnosti:
Výzvy a příležitosti malých a středně velkých měst a polycentrický rozvoj
Partnerství pro městskou mobilitu definovalo zvláštní otázky ve vztahu k velikosti města, například v opatření nových služeb mobility: malá a středně velká města mohou těžit z používání NMS především kvůli své závislosti na automobilové mobilitě a často omezenému přístupu ke službám veřejné dopravy.
Partnerství pro městskou mobilitu také uznává, že poskytování vhodných rámcových podmínek může být jiné pro města různých velikostí a pro polycentrický rozvoj území. Partnerství to specifikovalo v opatření č. 2:
Obnova měst
Obnovou a regenerací měst rozumíme přeměnu stávajících městských oblastí takovým způsobem, aby vyhovovaly prostředí s mnohem hustším zalidněním a obecně smíšeným využitím. Obnova umožňuje využití a rozvoj oblasti tak, aby lépe odpovídala současným a budoucím potřebám rostoucího města. Partnerství se sice nezaměřilo přímo na vztah městské mobility a obnovy měst, nicméně zlepšování infrastruktury pro pěší a cyklistickou dopravu v opatření č. 5 přímo souvisí se zvyšováním kvality městských oblastí. Lepší dosažitelnost (opatření č. 3) je také považována za prostředek zvyšování potenciálu jednotlivých čtvrtí a odstraňování sociálního vyloučení.
Přizpůsobení se demografickým změnám
Demografie se snaží porozumět populačním změnám tím, že zkoumá demografické složky, jako je pohlaví, věk, etnický původ, vlastnictví bydlení, mobilita, postižení, jazykové znalosti, postavení v zaměstnání a lokalita. Partnerství se nepřímo věnovalo přizpůsobení se demografickým změnám v mobilitě prostřednictvím opatření týkajících se chování (opatření č. 6), nových služeb mobility (opatření č. 8) a dosažitelnosti veřejné dopravy (opatření č. 3).
Dostupnost a kvalita veřejných služeb obecného zájmu
Mezi městskou mobilitou a dostupností veřejných služeb obecného zájmu existuje přímá vazba. Existuje rovněž přímá vazba mezi dosažitelností (opatření č. 3) a dostupností veřejných služeb.
Mezinárodní rozměr (Habitat III a Cíle udržitelného rozvoje).
Akční plán se výslovně zabývá otázkami souvisejícími s 11 ze 17 Cílů udržitelného rozvoje (angl. SDGs) vyhlášených OSN v roce 2016. Přímé a nepřímé dopady lze měřit na základě navrhovaných opatření a politik.
Následuje analýza přispění akčního plánu k plnění jednotlivých Cílů udržitelného rozvoje.
Cíl 1. Vymýtit chudobu ve všech jejích formách všude na světě
Politiky městské mobility a opatření a politiky zaměřené na snižování chudoby se zabývají plánováním a realizací takové mobility, která zajistí lepší dosažitelnost sociálně-ekonomických aktivit. Dosažitelná a cenově dostupná mobilita má pozitivní dopad na sociální začleňování v městských oblastech na všech úrovních rozvoje. Všechna opatření akčního plánu významně přispívají ke zvýšení dostupnosti a tím podporují Cíl 1.
K tomuto cíli přispívají zejména opatření č. 5 a 6, která zajišťují bezpečnější, čistší a cenově dostupnější (aktivní) mobilitu, zatímco opatření č. 8 a 9 se zaměřují na podporu inovací v oblasti technologií, řízení a podnikání, čímž se mobilita stává levnější službou dostupnou pro chudší skupiny obyvatelstva.
Cíl 2. Vymýtit hlad, dosáhnout potravinové bezpečnosti a zlepšení výživy, prosazovat udržitelné zemědělství
Zaměření na městskou mobilitu a zaměření na osobní dopravu snižuje dopady akčního plánu v cílových hodnotách týkajících se Cíle 2.
Cíl 3. Zajistit zdravý život a zvyšovat jeho kvalitu pro všechny v jakémkoli věku
Toto je hlavním cílem navrhovaných opatření.
Zejména opatření č. 5 přispívá k podpoře účinků aktivních způsobů dopravy na zdraví, a to podporou rozvoje infrastruktury; opatření č. 6 se zaměřuje na politiky šíření informací, které propagují přechod k aktivním způsobům dopravy, tj. k chůzi a cyklistice.
Cíl 4. Zajistit rovný přístup k inkluzivnímu a kvalitnímu vzdělání a podporovat celoživotní vzdělávání pro všechny
Zaměření na městskou mobilitu a zaměření na osobní dopravu snižuje dopady akčního plánu v cílových hodnotách týkajících se cíle 4.
Cíl 5. Dosáhnout genderové rovnosti a posílit postavení všech žen a dívek
Jednou z klíčových otázek rovnosti žen a mužů je rovnost v dostupnosti. Tato problematika je méně viditelná v rozvinutých zemích, kde ženy a dívky mají téměř úplnou rovnost ve využívání dopravy, avšak otázky týkající se bezpečnosti a nákladnosti jsou rovněž důležité, neboť se týkají sociální rovnosti a rozdílů v odměňování žen a mužů, a tudíž mají dopad na nerovnost pohlaví.
Přestože není rovnost žen a mužů v žádném opatření akčního plánu výslovně vyzdvižena, je rozhodně součástí diskusí v opatření č. 5 (např. o bezpečnosti) a 6 (např. o dopravním chování). Opatření č. 8 se zabývá službami mobility založenými na technologiích a inovacemi, které mají velký potenciál fungovat jako nástroj pro zvýšení rovnosti žen a mužů v městské mobilitě.
Cíl 6. Zajistit všem dostupnost vody a sanitačních zařízení a udržitelné hospodaření s nimi
Zaměření akčního plánu na městskou mobilitu a na osobní dopravu snižuje jeho dopady v cílových hodnotách týkajících se Cíle 6.
Cíl 7. Zajistit přístup k cenově dostupným, spolehlivým, udržitelným a moderním zdrojům energie pro všechny
Energetická bezpečnost, efektivita a cenová dostupnost jsou silně spojeny s využíváním energie v dopravě.
Opatření č. 5 a 6 s danou problematikou úzce souvisejí z důvodu jejich zaměření na rozvoj infrastruktury pro aktivní druhy dopravy a podpory změny chování ve prospěch méně energeticky náročných druhů dopravy. Opatření č. 9 se věnuje energetické účinnosti prostřednictvím rozvoje energeticky účinných řešení mobility (nové služby mobility). Opatření č. 4 se zaměřuje na využívání energeticky účinných a udržitelných prostředků v systémech veřejné dopravy (čisté autobusy). A opatření č. 2 usiluje o integrovaný přístup k plánování městské mobility.
Cíl 8. Podporovat trvalý, inkluzivní a udržitelný hospodářský růst, plnou a produktivní zaměstnanost a důstojnou práci pro všechny
Politiky a opatření v oblasti městské mobility rozhodně přispívají k udržitelnému a inkluzívnímu hospodářskému růstu tím, že zvyšují efektivitu a udržitelnost mobility a zvyšují tak dosažitelnost.
Opatření č. 8 a 9 se zaměřují na podporu nových služeb mobility a podporu inovačního prostředí pro tento nový přístup k mobilitě, jehož cílem je podpora hospodářského růstu v dopravě a také jeho přesah do jiných hospodářských odvětví. Opatření č. 2 se zaměřuje na to, aby plánování mobility mělo řádný technický rámec, a to podporou integrovaného přístupu SUMP a současné směrnice EU o mobilitě.
Cíl 9. Vybudovat odolnou infrastrukturu, podporovat inkluzivní a udržitelnou industrializaci a inovace
Infrastruktura je jedním z klíčových pilířů městské mobility a je řešena alespoň nepřímo ve všech navrhovaných opatřeních.
Opatření č. 5 významně přispívá k vytváření fungující a odolné infrastruktury pro aktivní druhy dopravy. Opatření č. 8 a 9 se zabývají inovacemi v oblasti městské mobility, které mají pozorovatelné dopady na účinnost systému mobility. Opatření č. 2 se zaměřuje na integrovaný přístup plánování městské mobility prostřednictvím konsolidace rámce SUMP.
Cíl 10. Snížit nerovnost uvnitř zemí i mezi nimi
Jak již bylo řečeno, městská mobilita hraje klíčovou úlohu při zajišťování vyšší dostupnosti a podporuje tak rozvoj, tj. snížení celkové nerovnosti.
Opatření č. 5 a 6 přispívají k rozvoji aktivních způsobů dopravy v městské mobilitě, čímž napomáhají snížit sociální nerovnost ve městech. Opatření č. 8 a 9 se zaměřují na využití technologií pro účinnější a inkluzivnější, a tedy spravedlivější systémy mobility. Opatření č. 2 se zabývá integračním (a tedy inkluzivním) plánováním městské mobility.
Cíl 11. Vytvořit inkluzivní, bezpečná, odolná a udržitelná města a obce
Zkvalitnění městské mobility přirozeně směřuje k větší inkluzivnosti městských oblastí.
K tomuto cíli přispívají všechna opatření, zejména opatření č. 2, 3, 4, 5, 6, 8 a 9, kde je mobilita podporující začlenění řešena prostřednictvím podpory aktivních druhů dopravy, využívání veřejné dopravy, využívání technologií a nových služeb a zohlednění integrovaného plánování mobility. Opatření č. 3 se konkrétně zaměřuje na řešení cíle 11.2:
„Do roku 2030 poskytnout všem přístup k bezpečným, finančně dostupným, snadno přístupným a udržitelným dopravním systémům, zlepšit bezpečnost silničního provozu zejména rozšířením veřejné dopravy se zvláštním důrazem na potřeby lidí v těžké situaci jako ženy, děti, osoby se zdravotním postižením a starší osoby.“
Cíl 12. Zajistit udržitelnou spotřebu a výrobu
Viz popis u Cíle 7.
Cíl 13. Přijmout bezodkladná opatření na boj se změnou klimatu a zvládání jejích dopadů
Viz popis u Cíle 7.
Cíl 14. Chránit a udržitelně využívat oceány, moře a mořské zdroje pro zajištění udržitelného rozvoje
Zaměření akčního plánu na městskou mobilitu snižuje přímé dopady v cílových hodnotách týkajících se Cíle 14.
Cíl 15. Chránit, obnovovat a podporovat udržitelné využívání suchozemských ekosystémů, udržitelně hospodařit s lesy, zamezit rozšiřování pouští, zastavit a následně zvrátit degradaci půdy a zastavit úbytek biodiverzity
Zaměření akčního plánu na městskou mobilitu snižuje přímé dopady v cílových hodnotách týkajících se Cíle 15.
Cíl 16. Podporovat mírové a inkluzivní společnosti pro udržitelný rozvoj, zajistit všem přístup ke spravedlnosti a vytvořit efektivní, odpovědné a inkluzivní instituce na všech úrovních
Všechna opatření akčního plánu se zaměřují na politiky a opatření, která podporují udržitelný rozvoj ve všech jeho proklamacích. Opatření č. 1 se zaměřuje na rozvoj systémů správy v oblasti městské mobility.
Cíl 17. Oživit globální partnerství pro udržitelný rozvoj a posílit prostředky pro jeho uplatňování
Zaměření akčního plánu na městskou mobilitu snižuje přímé dopady na cílové hodnoty týkající se Cíle 17.