Čeká republika by mohla učit Evropu, jak zpracovat analýzu v rámci procesu SUMP. V získávání dat a analýzy problémů jsou naše externí firmy skutečně jedničky. Čím delší text analýzy, čím více dat, čím více matematických výpočtů, tím lépe. Ale možná přeci jen něco našim analýzám chybí. Neměla by být analýza taky o něčem jiném?
„Neříkejte mi, jaké jsou vaše priority. Ukažte mi, kde utrácíte vaše finance, a já vám hned řeknu, jaké jsou.“ (James W. Frick)
Řešila vaše analýza i tyto okruhy otázek? Kdo za analýzou stojí?
P.S.
Výše dlouhodobých investic do cyklistické infrastruktury je lakmusovým papírkem toho, jak důležitý je pro město rozvoj cyklistiky. Program Spojených národů na ochranu životního prostředí doporučuje vyhradit na rozvoj bezmotorové dopravy alespoň 20 % celkového rozpočtu na dopravu.
Překlad evropské metodiky - Aktivita 3.2: Proveďte analýzu problémů a příležitostí (u všech způsobů dopravy)
Odůvodnění
Kvalitní a důkladná analýza stavu mobility je zásadní pro definování vhodných strategií, a současně poskytuje výchozí bod pro měření budoucího pokroku. Analýza by měla být maximálně komplexní, ale zároveň, především s ohledem na dostupné zdroje, dobře zvládnutelná. Ačkoliv řádná analýza všech dopravních sítí, všech způsobů dopravy a všech klíčových aspektů udržitelné městské mobility je pro PUMM nezbytná, neměli byste věnovat nadbytek času a energie analyzování všech dostupných údajů, tedy i těch, které jsou pro řešení hlavních problémů ve vašem městě nepodstatné. Tam, kde je to možné, by proces plánování měl vycházet ze stávajících plánů a strategií.
Cíle
Úkoly
Aktivity nad rámec základních požadavků
Časový harmonogram a koordinace
Kontrolní seznam
✔ problémy a příležitosti byly prodiskutovány s veřejností a zainteresovanými subjekty a byla provedena jejich analýza.
✔ revize a analýza problémů byly dokončeny. Byl popsán současný stav, pokud jde o všechny způsoby dopravy a hlavní aspekty udržitelné městské mobility.
✔ byla stanovena výchozí situace, vůči které bude poměřován budoucí progres.
✔ klíčové příležitosti a problémy, kterými by se měl zabývat váš PUMM, byly seřazeny podle priorit města.
Obrázek: příklad toho, jak lze analytickou tabulku použít k definování stavu dopravního systému (výchozí analýza) (upraveno podle Sundberg, R. 2018. Manuál PUMM k integraci opatření a balíčků opatření – start, str. 10)
„Neříkejte mi, jaké jsou vaše priority. Ukažte mi, kde utrácíte vaše finance, a já vám hned řeknu, jaké jsou.“ (James W. Frick)
Výše dlouhodobých investic do cyklistické infrastruktury je lakmusovým papírkem toho, jak důležitý je pro město rozvoj cyklistiky. Program Spojených národů na ochranu životního prostředí doporučuje vyhradit na rozvoj bezmotorové dopravy alespoň 20 % celkového rozpočtu na dopravu. V Holandsku, které je ze všech evropských států vůči cyklistům nejvstřícnější, jde na rozvoj cyklistiky asi 35 euro na osobu a rok, přičemž největší podíl z této částky pochází od místních úřadů. Pro účely analýzy mobility jsou výše investic do jednotlivých způsobů dopravy vhodným indikátorem, který ukazuje prioritní oblasti aktivit města či obce a dokáže odhalit možné investiční nedostatky, např. do cyklistiky. Další informace a rady, jak v rámci SUMP úspěšně podporovat cyklistiku, naleznete v materiálu Praktické instrukce pro podporu rozvoje cyklistiky v SUMP.
Obrázek: příklad znázornění konzistentnosti mezi prioritami města (s ohledem na jednotlivé způsoby dopravy a cíle v tomto příkladu) a skutečnými investicemi města (upraveno podle Sundberg, R. 2018. Manuál SUMP k integraci opatření a balíčků opatření – start, str. 11).
Příklady dobré praxe: Malmö, Švédsko: Komplexní přístup, zahrnující manuální a strojový sběr dat a sběr dat pomocí průzkumů a aplikací
Město Malmö používá ke sběru dat o stavu mobility a míře hlukového znečištění a znečištění ovzduší kombinaci různých metod: dvakrát ročně manuální i strojové sčítání dopravy, jednou za pět let průzkumy, které měří změny v dopravním chování a faktory ovlivňující dopravní chování. Kromě tradičně provedených průzkumů ten poslední proběhl prostřednictvím aplikace pro mobilní telefony. Klíčovým faktorem úspěchu je vazba shromážděných údajů na dopravní model a následné promítnutí do infrastrukturních investic města, což dále podporuje činitele města v jejich aktivitách zaměřených na rozvoj města.
Autor: Andreas Nordin, Město Malmö, informace shromáždil UBC, foto: Město Malmö
Příklady dobré praxe: Deinze, Belgie: Prověřování dosažitelnosti a přístupnosti z hlediska dítěte a seniora
Plán udržitelné městské mobility v belgickém Deinze zahrnuje i prověřování dosažitelnosti a přístupnosti veřejných prostor a koncepce silniční infrastruktury, která propojuje různá místa ve městě, zaměřená na nejrůznější aktivity. Jde o příklad praktického užití principů a cílů „prioritizace způsobů dopravy“, „pozornost zaměřená na zranitelné cílové skupiny“ a „proximita“, jak je definuje vlámský program PUMM.
Autor: Město Deinze, informace shromáždil Mobiel 21, foto: Město Deinze