Základní principy zůstanou vždy stejné
Plán městské mobility vzniká během 12 kroků, které tvoří celkem čtyři hlavní části - analýzu, vypracování strategie, přípravu opatření a implementaci/monitoring. Každé město je ale jiné, u každého mohou jednotlivé části trvat různou dobu.
Zdroj: Siegfried Rupprecht, Guidelines for Sustainable Urban Mobility Planning – The second edition, Groningen, 17. června 2019, překlad Partnerství pro městskou mobilitu
Zásady pro zpracování dopravní strategie města / plánu udržitelné městské mobility (SUMP)
- Zachovejte angažovanost města při přípravě a realizaci PUMM. Plány, které připravují výhradně externisté, pravděpodobně nepřinesou ta nejlepší řešení problémů ve vašem městě.
- Usilujte o co nejlepší přijetí opatření, které město musí udělat v oblasti dopravy – veškeré plánování provádějte inkluzivním a participativním způsobem. Takový postup rovněž zvyšuje důvěru mezi veřejnou správou a občany města.
- Využijte proces přípravy PUMM k identifikaci nedostatečných kapacit ve vašem městě a k jejich řešení (vzdělání zaměstnanců, technická vybavenost).
- Buďte kreativní: při přípravě strategie financování vašeho PUMM si představte různé scénáře, které mohou nastat.
- Veškeré informace, webové portály a publikace jsou sice dobré, ale není nad osobní přístup a angažovanost.
Jsou zohledněny následující charakteristické procesy:
- Participační přístup – zapojení občanů a všech zainteresovaných partnerů ve všech fázích plánovacího procesu
- Závazek pro udržitelnost – vyváženost socioekonomického rozvoje a kvality životního prostředí
- Integrovaný přístup – integrace různých odvětví hospodářské správy i různé úrovně správních orgánů včetně zahrnutí sousedních oblastí, integrace všech druhů a forem dopravy (osobní, nákladní, hromadná, motorová, bezmotorová, statická, veřejná, soukromá)
- Jasná vize, jasný záměr, měřitelné cíle – stanovení jasné vize rozvoje města s uvedením konkrétních měřitelných cílů a stanovením podmínek pro jejich pravidelné vyhodnocování
- Přehled finančních nákladů a přínosů – rámcový odhad finančních nákladů a dosažených přínosů, využívání synergie při navrhování balíčků opatření pro zajištění stanovených cílů
Charakteristické procesy v bodech:
- Participační přístup - zapojení veřejnosti
- Kvalitní zdroj dat, dopravní průzkumy, analýzy
- Scénáře budoucího vývoje, vize, základní měřitelné cíle
- Principy územního a dopravního plánování
- Plánování a následné budování dopravní infrastruktury (princip integrace)
- Management parkování (není však založeno jen na nových parkovacích místech)
- Veřejná doprava a intermodalita
- Dopravní služby (městská logistika zásobování a nákladní doprava, dopravní telematické a informační systémy, car-pooling, car-sharing, bike-sharing)
- Aktivní mobilita, včetně lidi s omezenou pohyblivostí (dříve cyklistická a chůze – vazba na Zdraví2020)
- Kampaně pro změny dopravního chování, školní, firemní plány mobility, kampaně pro elektromobilitu, ekologicky šetrné dopravní prostředky a alternativní paliva
- Monitoring a evaluace dopravních opatření a projektů, nastavení sady indikátorů pro oblast mobility
Důraz na implementaci
S vizemi většina lidí souhlasí, problémy ale nastávají ve chvíli, kdy mají být uplatněné v praxi. Jednotlivá opatření by proto měla tvořit logické celky, jakési "balíčky", ve kterých se jednotlivé akce navzájem podporují. Na co myslet především, je:
- Design ulice - přednost má dostat podpora aktivní mobility ve veřejném a uličním prostoru před ostatními druhy dopravy.
- Veřejná doprava - klíčová je spolupráce s kraji a okolními obcemi v rámci dostupnosti veřejnou dopravou. Ve městě by se měl snižovat parkovacích míst pro dojíždějící s tím, že jim je nabídnuta atraktivní alternativa pomocí veřejné dopravy. Město a region by měl být řešený jako jeden celek.
- Moderní technologie – maximálně využít při plánování všech možností, které nabízí tato doba. Jedná se zejména o vazbu na veškerá řešení, která jsou souhrnně označován jako Smart řešení v rámci programu Smart Cities. Je třeba zaměřit se na to, co skutečně potřebuje člověk, který se v daném městě pohybuje, nikoli na to, co nabízí firmy. .
- Společenské trendy. Rovněž je nutné počítat při plánování s tím, že postupně se mění dopravní návyky obyvatel.
- Vazba na koncepce a plány energetické účinnosti. Je potřeba plánovat tak, aby se pamatovalo na energetická úsporná opatření, a to v návaznosti na zpravování tzv. SECAP plánů, které zatím u nás realizují jen města, která se přihlásila k tzv. Paktu starostů a primátorů.
- Balíčky opatření. Dopravní stavby je třeba plánovat integrovaně tak, že při realizaci velkých státních a krajských dopravních staveb ruku v ruce musí jít omezující opatření ve městě, tzv. humanizace uličního prostoru na těch komunikacích, z kterých dojde k odklonu automobilové dopravy. Je třeba spolupracovat se státem, krajem, přilehlými obcemi, jejichž obyvatelé ovlivňují mobilitu ve městě.