Co a kdo určuje vizi? Krásnou teorii přináší evropská metodika SUMP 2.0., podle které se má dělat i česká metodika SUMP 2.0. Jenže se zdá, že česká praxe jde úplně jinou cestou a dobře míněné evropské rady se nesetkávají s pochopením. Nebo znáte město, které by pro vytvoření vize uspořádalo sedmnáctihodinový koncentrovaný workshop? Pro česká města nabízíme proto elegantnější cestu. Inspirovat se projektem Smart Česko a její vizí Města krátkých vzdáleností.
Samozřejmě města se stále mohou inspirovat teorií evropské metodiky.
Odůvodnění
V jakém městě chceme žít? V čem bude jiné než ostatní města? To jsou zásadní otázky, které by měly být zodpovězeny prostřednictvím aktivit pro přípravu vize, do kterých se zapojí i místní obyvatelé a subjekty. Vize, to je kvalitativní popis takové mobility, která je pro vaše město žádoucí. Slouží jako vodítko pro přípravu vhodných opatření v plánu. Vize musí vrátit dopravu zpět do širšího kontextu rozvoje města a společnosti. Jinými slovy odpovídá na otázku, jak může doprava přispět k pozitivnímu vývoji a lepší budoucnosti města?
Při přípravě vize je třeba zohlednit všechny politické názory, kterými se budoucí vize chce zabývat, především ty, jež se týkají stávající obecné vize města nebo strategických plánů, plánování rozvoje města a územního plánování, ekonomického rozvoje, životního prostředí, sociální inkluze, genderové rovnosti, zdraví a bezpečnosti.
Aktivní zapojení veřejnosti do procesu tvoření vize a jejích výstupů, např. prostřednictvím tematického workshopu, pomáhá zvýšit informovanost obyvatel a pravděpodobnost souhlasu s výslednou podobou vize. Výstupy a výsledky plánu udržitelné městské mobility mohou být úspěšné, jen pokud veřejnost vizi rozumí a podporuje její širší cíle.
Cíle
Úkoly
Časový harmonogram a koordinace
Co je to vize?
Vize je kvalitativní popis toho, jak by měla vypadat budoucnost vašeho města. Vize je vodítkem pro přípravu cílů, strategických indikátorů a úkolů a pro výběr vhodných opatření v rámci procesu PUMM. Horizont vize bývá obvykle dlouhodobý, dokonce může jít až za časový rámec PUMM a předvídat situaci i na dvacet, třicet let.
Kontrolní seznam
✔ byla založena skupina ze zástupců zainteresovaných subjektů, jejímž cílem je vytvořit společnou vizi.
✔ do procesu přípravy návrhu vize byla aktivně zapojena veřejnost.
✔ byl připraven první návrh vize, proběhla diskuze s veřejností a osobami s rozhodovací pravomocí.
✔ zainteresované subjekty se shodly na finální verzi návrhu vize.
✔ výstupy jsou zdokumentovány.
Workshop pro hledání budoucnosti
Existuje celá řada formátů, jak zapojit veřejnost a subjekty do procesu přípravy vize. Jedním z nich je Workshop pro hledání budoucnosti. Cílem třídenního workshopu je propojit všechny zásadní subjekty a vytvořit společnou základnu. Během sedmnáctihodinového koncentrovaného procesu pracují účastníci většinou v malých skupinách. Ideální je shromáždit různorodou skupinu 50 – 60 zainteresovaných osob, včetně úředníků, politiků, výzkumných pracovníků, inženýrů a zástupců dalších významných subjektů.
Workshop je obvykle postaven na třech tématech:
Obr.: Tři témata Workshopu pro hledání budoucnosti (Zdroj: Adell, E, Ljungberg, C, 2014, The Poly-SUMP Methodology, str. 21)
Směřujeme k městu míst
Předmětem zkoumání projektu CREATE je politické hledisko městských úřadů v uplynulých 50 až 60 letech. Historicky existovaly tři odlišné vize. Ve většině evropských měst tato hlediska sledovala třífázový proces: co začíná jako město orientované na automobilovou dopravu se později stává městem s udržitelnou mobilitou, a ještě později městem míst. V praxi není přechod mezi fázemi tak ostrý, fáze se překrývají a někdy dochází ke krátkodobým politickým zvratům, především po volbách. Obvykle také dochází k tomu, že různé části města ve stejné době procházejí odlišnou fází vývoje. Se strategií orientovanou na místo města nejčastěji začínají v centru a postupně ji rozšiřují na předměstské a příměstské části, které zpravidla zůstávají déle orientované na auta. Ačkoliv přesný harmonogram je složitou záležitostí, která se město od města liší, lze jasně vypozorovat, že existuje všeobecný trend směrem k vizím a strategiím orientovaným na místo.
Obr.: Vize městské mobility s typickými strategickými opatřeními
Typické cíle vizí orientovaných na místo, které mohou být inspirací pro přípravu vize ve vašem městě, by měly vytvářet:
Příklady dobré praxe: Leuven, Belgie: Klimatická vize města Leuven
Vyjádřením důležitosti našeho úsilí o klimatickou neutralitu a podpisem starosty města byla v Leuvenu založena asociace Klimaticky neutrální Leuven 2030 (krátce Leuven 2030). Asociace poskytuje rámec pro definování obecné dlouhodobé vize pro město. Členové asociace reprezentují všechna společenská odvětví, včetně odborů na městském úřadě. Snižování emisí skleníkových plynů se jako cíl odráží i v místním PUMM, který usiluje do roku 2030 zdvojnásobit podíl cyklistiky a veřejné dopravy a snížit osobní motorovou dopravu o 20 %.
Autor: Tim Asperges, Město Leuven, informace shromáždil Polis; Obrázek: KarlBruninx
Příklady dobré praxe: Gothenburg, Švédsko: „Vize nula“ pro bezpečnost dopravy
Gothenburg je švédské město s 570 000 obyvateli. Spolu s celým Švédskem se v Gothenburgu rozhodli přijmout „Vizi nula“ v počtu usmrcených a vážně zraněných osob při dopravních nehodách. Průběžným cílem města je snížit počet úmrtí na silnicích ročně z 9 na 3 a počet vážně až středně zraněných osob z 227 na 75. Zatímco v roce 1978 byl v Gothenburgu pouze jediný zpomalovací práh, v roce 2019 zde najdeme asi 2500 nejrůznějších opatření ke zklidnění dopravy. A veřejnost požaduje další. Díky zklidnění dopravy ve městě a oddělení aktivní dopravy od motorové se 80 % dopravních nehod, při kterých je zraněn člověk, netýká automobilové dopravy.
Autor: Dirk Engels, Transport & Mobility Leuven, informace shromáždil Ruprecht Consult; Obrázek: Město Gotenburg, 2007
Příklady dobré praxe: Madrid, Španělsko: Cíle pro periferní části města
Nový plán udržitelné městské mobility v Madridu klade silný důraz na obnovu nejzranitelnějších částí města – předměstí. Cíle plánu byly stanoveny na základě několika participačních akcí, na kterých obyvatelé okrajových částí Madridu uvedli problémy a potřeby týkající se místa, kde žijí. Kromě toho zde proběhla i celodenní strukturovaná diskuze s inženýry a dalšími odborníky, se zástupci asociací a občanských skupin, kde byly na programu prezentace pracovních strategických linií plánu mobility, analýza konkrétních problémů a návrhy možných řešení a postupů. Nový PUMM bude zahrnovat i pilotní akce, které pomohou zviditelnit akční linie plánu, vyhodnotit je a usnadnit jejich replikaci v jiných částech města.
Autor: Cristina Moliner Hormigos, Rada města Madrid, informace shromáždil EUROCITIES; Obrázek: Rada města Madrid