Zvolni, aneb o zklidňování v dopravě

Život do měst vracíme zklidňováním veřejného prostoru, ulic. Čím více času stráví lidé venku, tím je město živější a lidštější.

Zdroj: Jan Gehl. Život mezi budovami. Užívání veřejných prostranství

Žijeme ve velmi uspěchané době. Většina z nás je ve stresu a honí se za vším možným. Spěcháme na kole, spěcháme autem, chodce rozčilují červené, veřejná doprava jezdí moc pomalu. Pokud město navrhne jakékoliv zklidňující opatření, setkává se často s nepřijetím veřejností. Proto se tato sekce obrací na tebe, občana a doporučujeme mu, aby ZVOLNIL Pak možná všichni lépe přijmeme opatření, která nás fyzicky a/nebo psychologicky nutí jako řidiče zpomalit. Ať už pomocí rychlostních limitů 20-30 km/h, tak zaváděním zón podporujících tzv. zklidňování dopravy - sdílením prostoru v ulicích mezi všemi uživateli (chodci, cyklisty, veřejnou dopravou, automobily atd.). Je třeba si přiznat, že dopravně zklidněné zóny jsou zaváděny zejména z důvodu snížení rychlostí motorové dopravy s cílem chovat se v dané lokalitě opatrněji a pozorněji.

Hlavním cílem zklidňování dopravy je zvýšit bezpečnost silničního provozu a zlepšit lokální podmínky pro bydlení, práci i turismus. Úspěšná opatření v této oblasti obecně vedou ke snížení rychlosti motorových vozidel a přesměrování tranzitní dopravy, což přímo snižuje hluk a množství nečistot v ovzduší, a také pravděpodobnost a závažnost dopravních nehod. Zklidněná doprava vytváří bezpečnější prostředí pro cyklisty, protože nižší rychlost a objem dopravy umožňují cyklistům využít bezpečně komunikace s provozem motorových vozidel.

Příručky ke zklidńování:


Příklady: CityChangers - Jak měnit města k lepšímu?

Představení projektu Zklidňování Argentinienstrasse ve Vídni