Každá lekce nové metodiky SUMP 2.0. začíná teorií, která je doplněná o praktické příklady. Dnes začneme příkladem dobré praxe z Prahy, neboť právě tato byla vybraná do evropské metodiky SUMP 2.0. Na řadu ale přichází hned řečnická otázka. Zcela nepochybně proběhlo vše tak, jak se mělo. Proces byl dodržen. Ale stačilo to? Odpověď mohou dát jen lidé žijící v Praze. Ostatní jsou jen pozorovatelé. A tak je to v i v jiných městech.
Příklady dobré praxe: Praha, Česká republika: Příprava scénářů se silnou spoluúčastí veřejnosti a zainteresovaných subjektů
V roce 2015 přišla Praha se třemi navrženými scénáři, a současně i s odborným workshopem a sociologickým průzkumem s cílem vybrat ze scénářů ten nejvhodnější. O scénářích během půldenního workshopu diskutovalo 57 expertů. Další názory od 2224 obyvatel získalo město prostřednictvím sociologického průzkumu. Na základě názorů veřejnosti a odborníků město vypracovalo finální verzi dopravní strategie. Odborný workshop spolu se sociologickým průzkumem se základními, snadno zodpověditelnými dotazy, jsou jednoduchým, nenákladným a efektivním řešením pro výběr vhodného scénáře. Kromě toho jde o pevnou základnu, tvořenou vyváženými a dostatečně různorodými názory odborníků, a proto ji lze využít pro získání politické podpory.
Autor: Václav Novotný, Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy, informace shromáždil EUROCITIES
Obrázek: Město Praha
A pak již následuje skvělá teorie z evropské metodiky SUMP 2.0.
Odůvodnění
Diskutovat s veřejností a zainteresovanými stranami o jednotlivých scénářích a jejich možných dopadech, to je první krok k získání široké podpory pro vaši vizi o městské mobilitě. Společné úvahy o různých podobách budoucího vývoje pomáhají všem pochopit, jaká je vzájemná provázanost jednotlivých strategií a politik v různých odvětvích fungování města, jak komplexní je budoucí proces strategického rozhodování a jakým rizikům město bude čelit.
Cílem je na základě společné diskuze zjistit, které scénáře, případně které prvky obsažené ve scénářích, jsou pro město žádoucí. Zapojení veřejnosti a zainteresovaných subjektů již v této fázi přípravy scénářů vám pomůže zvýšit šanci na akceptování později stanovených cílů a opatření.
Cíle
Úkoly
Aktivity nad rámec základních požadavků
Časový harmonogram a koordinace
Kontrolní seznam
✔ scénář pro „běžný vývoj situace“ byl prodiskutován s veřejností a zainteresovanými subjekty a ukázal, co je potřeba ve městě změnit.
✔ s veřejností a zainteresovanými subjekty proběhla diskuze o tom, které scénáře nebo které prvky ve scénářích jsou pro město žádoucí.
Příklady dobré praxe: Antverpy, Belgie: Jak do diskuze o scénářích zapojit širší veřejnost, politiky, úředníky a odborníky
Antverpy se rozhodly získat širší podporu veřejnosti pro svou vizi města s využitím inovativních metod řízení. Po prozkoumání možných scénářů vybrala řídící skupina jeden, který nejlépe vyhovoval potřebám města a zahrnoval projekty vhodné pro celý region. Tímto přístupem město dospělo ke společnému cíli – zapojit do hledání inovativních řešení i širokou laickou a odbornou veřejnost. Konalo se celkem 100 pracovních setkání s účastí asi 3500 odborníků, politiků a úředníků a 3000 zástupců z řad obyvatel a místních organizací. Byla založena aliance, který vytvořila řídící strukturu pro celý proces. Vklad ze strany obyvatel města zpracovávaly multioborové týmy s využitím participačních nástrojů.
Autor: Annelies Heijns, informace shromáždil ICLEI; Obrázek: Město Antverpy