Teorie o proměnách uličního prostoru

Doprava proudící do srdce našich měst využívá převážně hlavní dopravní tepny. Po těchto tepnách se často potřebují pohybovat i chodci a cyklisti, stejně jako je tomu na komunikacích menších. Jízda na kole zde bude pohodlná a bezpečná, protože automobilový provoz se udržitelné dopravě výrazně přizpůsobí. Na méně významných silnicích zůstanou v každém směru pouze dva jízdní pruhy pro auta a nejvyšší povolená rychlost bude 30 km/h. V širokém středním pruhu se vysází stromy a zbývající prostor bude patřit cyklistům jedoucím různou rychlostí. Výsledkem bude plynulý provoz, kde budou mít chodci dostatek příležitostí k tomu, aby v klidu a bez spěchu přešli přes ulici.


Cílem je znovu spojit prostor pro chodce s hlavními dopravními tepnami a znovuobjevit klasickou ulici se dvěma jízdními pruhy, s chodníky, s přechody pro chodce a venkovním tržištěm nebo jinými obchodními aktivitami. Není v plánu dopravní provoz vyčlenit, ale začlenit. Otevření těchto obytných enkláv je založeno na míchání a zklidňování dopravy, které umožňuje soužití lidí s automobily. Revitalizace – to je klíčové slovo všech intervencí, jejichž cílem je nahradit dopravní tepny určené pouze pro rychlý pohyb. Nahradit je ulicemi, které jsou uzpůsobeny pro koexistenci zaparkovaných vozidel, chodců, cyklistů a další dopravy o různých rychlostech.


Chcete vědět více?

    • KRIZE ULICE. Krize ulice, způsobená radikálním rozdělením a hierarchickou organizací sítě ulic, nalézá řešení ve snaze umístit všechny druhy dopravy na “stejnou úroveň terénu” tím, že co nejvíc promícháme všechny uživatele prostoru ulice.
    • DESIGN ULICE JAKO PROCES. Ulice byla po dlouhou dobu vnímána jako prostor spojující různé destinace, který využívá pouze motorová doprava. Tento přístup se však změnil, v současnosti už ulici nevnímáme jen jako dopravní koridor, ale jako jedno z nejživějších interaktivních míst ve městě. To umožnuje ekonomickou životaschopnost obchodů poděl ulice, díky snížení hluku a znečištění komfort pro obyvatele, bezpečnost pro děti při přesunech i hraní na ulici, pohodlí starších a osob s omezenou mobilitou i celkovou atmosféru ulice.
    • REVITALIZACE ULIC. Příklady z praxe. Cílem je navrhovat komplexní řešení, které se dívají na ulici a veřejný prostor jako celek. Na všech komunikacích ve městě (státních, krajských a místních) je potřeba řešit nejen automobilovou dopravu a obecné zásady bezpečnosti, ale i průjezd nákladní dopravy, řešení parkování, veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu. Bez vzájemné komunikace vznikají zpravidla špatná řešení. 
    • ZKUŠENOSTI Z EVROPSKÉHO PROJEKTU ACTIVE2PUBLIC TRANSPORT. Bude vypracován akční plán pro DEMONSTROVÁNÍ DOČASNÝCH ÚPRAV V ULICÍCH. Za účelem získání potřebných odborných znalostí budou angažování odborníci z Globální iniciativy pro navrhování měst GDCI.