Tento článek je součástí série "Jak komunikovat témata udržitelné městské mobility", která municipalitám, úředníkům a politikům a ve srozumitelné, zjednodušené a strukturované formě představuje vhodné strategie pro propagování udržitelné mobility. Více o sérii zde


Bonus: Úloha úřadu, tým a další postřehy


Executive Summary

Efektivní komunikace samospráv vyžaduje důvěru, spolupráci a strategii. Tým by měl být mostem mezi občany, politiky a institucemi. Důležité je sdílení dobré praxe, vytvoření důvěry a dlouhodobé plánování. Nezbytná je spolupráce mezi odděleními a adaptace na lokální kontext.




„Důvěra je základem komunikace. Bez ní nelze efektivně prosazovat změny.“



Obsah

  • Úloha komunikačního týmu: Komunikační tým funguje jako překladatel. Administrativa je překládaná občanům a zájmy občanů jsou překládány politikům, probíhá zde hodně tlumočení.
  • Omezené zdroje samospráv: Samosprávy často čelí malým rozpočtům a nedostatku pracovníků. Je nutné nejprve změnit interní procesy a postoje, aby se mohly efektivně adaptovat na nové požadavky.
  • Budování důvěry: Důvěra institucí je klíčová pro efektivní komunikaci. Pokud je nízká (v českém prostředí má obecně rezervy), doporučuje se schovat nebo upozadit odesílatele zprávy.
  • Zapojení veřejnosti: Města mají již vytvořené publikum: lidi, kteří jsou do dění ve městě zapojeni. Navíc s nimi často existuje přímé spojení skrze newsletter, sociální média a také osobně ve fyzickém prostoru.
  • Sdílení dobré praxe: Je důležité, aby se města vzájemně podporovala a inspirovala. Některé věci lze jednoduše zkopírovat. Při sdílení zkušeností je stejně cenné poučit se z chyb jako z úspěchů.
  • Trojúhelník důvěry: "Politik potřebuje vědět, nakolik jsou řešení prosaditelná, veřejnost hledá řešení, která nebudou moc razantní/skoková a mezi tím jsou úředníci, kteří to odborně připravují."
  • Integrovaný přístup: Mobilitu je nutné řešit jako celek, nikoli odděleně. Podpora aktivní dopravy musí být součástí širší strategie.
  • Snížení potřeby mobility: Zavádění konceptů měst krátkých vzdáleností, superbloků a podpory lokálních center snižuje celkovou potřebu mobility a podporuje udržitelnost.
  • Kompetence pracovníků a struktura týmů: Pro úspěšnou podporu udržitelné mobility je nezbytné, aby pracovníci samospráv měli znalosti nejen technických aspektů mobility, ale také komunikačních dovedností. Ideální je spolupráce multidisciplinárních týmů, kombinujících technické odborníky a komunikační specialisty. Významným přístupem je například Agentura mobility, která se osvědčila ve Vídni a umožňuje efektivní koordinaci projektů. Klíčové je rovněž zapojení referenčních skupin, které rozšiřují perspektivu při hledání řešení a podporují mezioborovou spolupráci.
  • Osvědčené chyby: Přesvědčování řidičů, aby přestali používat auta, často nefunguje. Důležité je nabídnout praktické alternativy, aniž by se lidé obviňovali nebo zahanbovali. Argumenty spojené s environmentálními benefity bývají málo účinné, pokud nejsou zasazené do praktického kontextu. Plány plné technických termínů nejsou vhodné pro širokou veřejnost.
  • Protichůdná komunikace: Reklamy na auta často vytvářejí falešný dojem svobody a nezávislosti. K překonání tohoto vlivu je potřeba stavět na hodnotách a dlouhodobé komunikaci, která vysvětluje smysl opatření.


Doporučení a návrhy do praxe


  • Posilujte důvěru institucí a komunikujte upřímně.
  • Vytvořte integrační strategie mezi odděleními a samosprávami.
  • Sdílejte osvědčené postupyinspirujte se příklady dobré praxe.
  • Buďte si vědomi výhod a nevýhod institucionální struktury municipalit/účadů a vyvarujte se častých chyb. 
  • Navrhujte alternativy, které respektují potřeby různých skupin obyvatel.



Pokud se potřebujete poradit nebo rozjet komunikační projekt v oblasti udržitelné mobility, můžete se obrátit na autora.

Autor: Mgr. Ondřej Běnek | Specialista strategické komunikace
ondra@dobramesta.czondrej@ondrejbenek.cz