Tento článek je součástí série "Jak komunikovat témata udržitelné městské mobility", která municipalitám, úředníkům a politikům a ve srozumitelné, zjednodušené a strukturované formě představuje vhodné strategie pro propagování udržitelné mobility. Více o sérii zde


8) Ústřední téma „město pro život“ a rezonující témata


Executive Summary

Koncept "města pro život" nabízí ideální rámec pro komunikaci udržitelné mobility. Témata jako zdraví, bezpečnost a samostatnost dětí oslovují široké publikum a vytvářejí emocionální propojení. Pozitivní rámování a důraz na výhody udržitelné mobility pomáhají překonat předsudky a získat podporu veřejnosti.




„Nikdo není proti městu pro život, nikdo není proti atraktivnímu městu.“



Obsah


Město pro život jako ústřední téma:

  • Hlavním cílem komunikace by neměla být přímo udržitelná mobilita, jako ideální koncept se jeví "města pro život," který zahrnuje tři základní a mnoho dalších komunikačních linek:
    • 1) zdraví,
    • 2) bezpečnost
    • 3) samostatnost dětí / svobodu dospělých.
  • Pozitivní rámování usnadňuje přijetí opatření. Témata jako bezpečnost ulic, lepší prostředí pro rodiny nebo atraktivní veřejný prostor rezonují se širokou veřejností. Snahy o podporu udržitelné mobility "přetváří města v lepší místa k založení rodiny." Ústřední téma se prolíná s dalšími koncepty, jako je 15 minutové město, liveable city apod.

Zdraví a kvalita ovzduší:

  • Znečištění ovzduší a jeho zdravotní dopady, včetně astmatu, poruch učení, srdečních chorob a vlivu hluku na duševní zdraví, jsou konkrétní problémy, na které lze upozorňovat.

Bezpečnost:

  • Jedním z klíčových témat je bezpečnost, která rezonuje napříč generacemi. "Je to ten pocit nedostatku bezpečí v mém sousedství." Statistiky o nehodovosti, často interpretované jako důkaz nebezpečnosti silničního provozu, mohou posloužit jako příležitost k pozitivním změnám (infrastruktury, omezení rychlosti apod.).

Samostatnost dětí:

  • Generace dnešních rodičů často vzpomíná na svou volnost v dětství, kterou jejich děti nemají. Tato nostalgie může být využita k podpoře změn. Budování bezpečné infrastruktury, jako jsou cyklostezky, školní ulice nebo snižování rychlosti, umožní dětem nezávislý pohyb a přispěje k jejich rozvoji.
  • Bezpečné prostředí pro děti je indikátorem kvality veřejného prostoru. Děti, jejichž přítomnost bývá v městském prostoru často omezena na chráněná místa, jako jsou dětská hřiště, potřebují infrastrukturu umožňující volný pohyb. Pokud je prostředí bezpečné pro děti, je přizpůsobeno i ostatním věkovým a sociálním skupinám, což z něj činí prostor vhodný pro všechny.

Vyvážené využití městského prostoru:

  • Automobilová doprava (včetně parkování) často zabírá nepřiměřené množství prostoru na úkor jiných funkcí ulic. Například pohybující se auto potřebuje až 70krát více prostoru než chodec, přičemž majorita času je vozidlo zaparkováno. Historicky byly ulice sdíleným prostorem, nabízejícím různá využití, a jejich současné přizpůsobení automobilům vzniklo až v novější době.
  • Přístupnost veřejného prostoru je klíčová. Města musí nabízet prostor nejen pro dopravu, ale také pro setkávání, odpočinek a další aktivity. Veřejné prostory mají mít schopnost udržet lidi, být pestré a živé, bezpečné a pohodlné, s klimatickou pohodou a plynulou pěší vazbou na okolí.

Různorodá témata v kampaních:

  • Kampaně mohou propagovat zdravotní benefity fyzické aktivity, nebezpečí pro pěší včetně dětí, snížení dopravních zácp, znečištění ovzduší, hlukové zátěže a podporovat lepší sousedské vztahy.
  • Rámování kampaní by mělo zahrnovat emocionální propojení recipienta s jeho/jejími blízkými, například dětmi, stárnoucími rodiči nebo partnery. "Nové opatření děláme i pro vaše stárnoucí rodiče a děti, aby byli v bezpečí."

Další témata:

  • Lepší sousedské vztahy (sociální koherence), využití energetických zdrojů, cena pohonných hmot, diskuse nad využitím městského prostoru, prostorová efektivita různých módů dopravy, redukce dopravních zácp a zvýšení kreativity.
  • Tato témata jsou důležitá, i když nad nimi lidé nemusí trávit mnoho času, stávají se však důvody k provedení změn.

Doporučení a návrhy do praxe


  • Zaměřte se na témata, která oslovují základní lidské potřeby, jako je zdraví, bezpečnost a kvalita života.
  • Vytvářejte pozitivní rámováníemocionální propojení s cílovými skupinami.
  • Při komunikaci zdůrazňujte konkrétní přínosy, například lepší ovzduší, bezpečné ulice nebo atraktivní veřejný prostor,



Pokud se potřebujete poradit nebo rozjet komunikační projekt v oblasti udržitelné mobility, můžete se obrátit na autora.

Autor: Mgr. Ondřej Běnek | Specialista strategické komunikace
ondra@dobramesta.czondrej@ondrejbenek.cz