Tento článek je součástí série "Jak komunikovat témata udržitelné městské mobility", která municipalitám, úředníkům a politikům a ve srozumitelné, zjednodušené a strukturované formě představuje vhodné strategie pro propagování udržitelné mobility. Více o sérii zde


10) Další faktory: Zvyky, vysvětlení změn, kontext a insight


Executive Summary

Chování a rozhodování jednotlivců jsou silně ovlivněny zvyky, kontextem a vědomím o změnách. Strategická komunikace může usnadnit pochopení těchto faktorů a vytvořit podpůrný prostor pro změny chování směrem k udržitelné mobilitě.




„Lidé milují své zvyky a najdou tisíce argumentů, proč k jejich zažitému chování není alternativa.“



Obsah

  • Zvyky a vzorce chování: Emoce a zvyky jsou klíčové faktory ovlivňující chování. Nesnažíme se zvyky přímo měnit, ale motivujeme lidi zkusit něco nového. Dáváme jim konkrétní návrhy, například nemusí děti vozit až ke škole, ale posledních 10 minut mohou jít pěšky. Říkáme: ‚Jen to zkuste!‘ Nemusí změnit vše, stačí postupně upravit malé detaily každodenního chování. Je důležité taky pochopit, co zvyky udržuje.
  • Vysvětlení změn: Strategická komunikace má klíčovou roli při vysvětlení důvodů změn a jejich přínosů. Pouhá "reklama" často pouze referuje o plánované změně, ale nezasazuje ji do kontextu, proč je důležitá a jak pomůže. Je třeba ukázat, že realokace prostoru pro auta (například původní parkovací místa) nebo vytváření nové infrastruktury, jako jsou cyklopruhy, jsou nejlepší cestou ke snížení dopravních zácp, emisí a k vytvoření bezpečnějšího a lepšího prostředí pro všechny. Vnímání lidí často vychází z nedostatečného pochopení důvodů změn, proto je zásadní tyto důvody jasně a jednoduše komunikovat.
  • Kroky k úspěšnému projektu:
    1. Vysvětlení problému a zosobnění s cílovou skupinou.
    2. Podpora implementace tvrdého opatření.
    3. Vyšší spokojenost obyvatel.
  • Tón komunikace je přitom nastaven velmi nevtíravě: „Něco s tím můžeme udělat, můžeme upravit náš systém dopravy a umožnit některým lidem jezdit na kole. Myslím, vy nemusíte jet na kole, pokud nechcete, ale existuje velký počet lidí, kteří by na kole jeli.“
  • Životní změny jako příležitost: Životní události, jako je narození dítěte, první dny ve školce nebo na univerzitě, nabízejí jedinečný potenciál pro změnu chování. Při přestěhování je možné oslovit lidi a předat jim speciální mapu s možnostmi aktivní mobility a sdílených služeb v jejich nové lokalitě. Tyto přístupy lze rozšířit i na vysokoškolské koleje nebo seniory.
  • Důležitost insightů: Pro efektivní komunikaci je nutné pochopit hodnoty a potřeby lokální populace. Průzkumy a analýzy pomáhají identifikovat klíčové oblasti, na které se zaměřit, a umožňují navrhovat změny odpovídající skutečným tužbám a prioritám obyvatel. Po navázání základní komunikace s pozitivním rámováním lze od občanů sbírat informace o překážkách a problémech, např. "nebezpečných přechodech nebo místech, které jsou neatraktivní".


Doporučení a návrhy do praxe


  • Motivujte lidi zkusit něco nového pomocí konkrétních a jednoduchých návrhů.
  • Vysvětlujte důvody změn srozumitelným způsobem, který zahrnuje přínosy pro jednotlivce i komunitu.
  • Po zavedení nových opatření podporujte jejich využívání oslavami a dočasnými benefity.
  • Využívejte lokální průzkumy a analýzy k lepšímu pochopení potrěb a hodnot obyvatel.



Pokud se potřebujete poradit nebo rozjet komunikační projekt v oblasti udržitelné mobility, můžete se obrátit na autora.

Autor: Mgr. Ondřej Běnek | Specialista strategické komunikace
ondra@dobramesta.czondrej@ondrejbenek.cz