Tento článek je součástí série "Jak komunikovat témata udržitelné městské mobility", která municipalitám, úředníkům a politikům a ve srozumitelné, zjednodušené a strukturované formě představuje vhodné strategie pro propagování udržitelné mobility. Více o sérii zde.
2) Typ komunikace a participace
Executive Summary
Strategická komunikace musí být propojená se strategií, participativní a agilní. Zapojení občanů a stakeholderů zvyšuje porozumění, podporu a pomáhá předcházet silné veřejné nevoli, která by mohly pohřbít velké změny, například zavedení nové parkovací politiky.
„Opravdu to začíná otázkami, co chtějí lidé od svých ulic, od své komunity a jak to můžeme zlepšit. Ty nejaktivnější můžeme vytipovat a zapojit."
Obsah
- Strategie jako základ: Strategická komunikace funguje nejlépe, pokud je pevnou součástí strategického procesu, od návrhu (zapojení veřejnosti) a schválení (komunikace vůči politikům) po implementaci (vysvětlování přínosů a změny chování). Komunikace není pouhou reklamou ("Tahle novinka je super"), ale měla by podporovat každé opatření plánu.
- Obousměrná komunikace: Jednosměrný model komunikace od města k občanům nestačí. Důležitá je participace, která umožňuje občanům aktivně se podílet na rozhodování. Zdůrazňuje potřebu klást otázky a hledat odpovědi společně s občany (např. konstruktivní kritika a vylepšení nedostatků před implememntací).
- Průzkumy veřejného mínění: Dobře strukturované průzkumy pomáhají odhalit neviditelnou poptávku a překonat hlasitost odpůrců. Je vhodné klást otázky zaměřené na problémy občanů (např. pocit bezpečí při přecházení silnice).
- Získání insightu: Díky získávání zpětné vazby a potřeb aktérů lze porozumět občanům a identifikovat účinné způsoby komunikace / k podpoře změn.
- Zapojení klíčových aktérů: Identifikace aktivních jednotlivců a jejich hlubší zapojení do procesu může posílit podporu plánů.
- Komunikace jako agilní proces: Komunikace je dynamický proces, který zahrnuje vyjednávání a rekonstrukci významů ve vztahu ke strategii. Je potřeba ji vnímat jako dlouhodobý proces, který se mění v čase.
Doporučení a návrhy do praxe
- Začleňte komunikaci a participaci jako nedílnou součást strategie.
- Používejte obousměrnou komunikaci, která zahrnuje dotazování a aktivní zapojení občanů. Ideálně nejen v digitálním, ale také ve fyzickém prostoru (místa změn a bydlišť...)
- Identifikujte klíčové partnery, kteří mohou fungovat jako multiplikátoři pozitivních změn, nebo díky pochopení alespoň aktivně nebránit změnám.
- Komunikaci nastavte jako dlouhodobý a agilní proces, který reaguje na změny v prostředí.