Tento článek je součástí série "Jak komunikovat témata udržitelné městské mobility", která municipalitám, úředníkům a politikům a ve srozumitelné, zjednodušené a strukturované formě představuje vhodné strategie pro propagování udržitelné mobility. Více o sérii zde.
9) Negativní externality* a přerámování Individuální automobilové dopravy
Executive Summary
Přerámování individuální automobilové dopravy (IAD) a komunikace o jejích negativních externalitách jsou zásadní pro změnu chování a podporu udržitelé mobility. Je důležité prezentovat veřejnosti nejen problémy spojené s IAD, ale i atraktivitu alternativ, které jsou dostupné, bezpečné a příjemné.
„Jde o to, aby se cyklistika a veřejná doprava jevily jako příjemné a žádoucí, jako vědomá forma přepravy prospěšná pro naše fyzické i mentální zdraví.“
Obsah
Přerámování IAD:
- Nadužívání individuální automobilové dopravy (IAD) vytváří významné negativní externality, které ovlivňují kvalitu života ve městech. Není (při vysvětlování) důležité, jaký dopad má IAD na společnost, ale na konkrétní lidi – například na dítě nebo babičku. Je třeba zvědomovat, že některé problémy (např. znečištění ovzduší a související zdravotní následky) jsou přímo napojené na automobilovou dopravu a její množství.
- Je důležité ukázat, jak automobilová doprava ovlivňuje život jednotlivců, což si mnozí ani neuvědomují.
S mírou:
- Není problém v občasném používání auta, ale v jeho systematickém, pravidelném a nesmyslném používání. Jsou situace, kdy člověk auto potřebuje, a v tu chvíli by ten shaming na něj neměl dopadnout.
- U rámování IAD je tenká hranice a je třeba být opatrný. Komunikace by měla zdůraznit "daň," kterou automobilová doprava ukládá všem, ale zároveň se vyhnout vinění jednotlivých řidičů.
Negativní externality IAD:
- Globální znečištění ovzduší – změna klimatu a lokální znečištění ovzduší: V Evropě IAD tvoří 13 % celkových emisí, tedy cca polovinu všech emisí z dopravy. Dopravní sektor za posledních 30 let v Česku zvýšil produkci emisí o 51 %, ostatní sektory svou produkci naopak výrazně snížily v rozmezí o 12–78 %.
- Vibrace, ekologické dopady, vizuální znečištění, hlukové znečištění, znečištění vody.
- Sociální:
- Zásahy do veřejného prostoru.
- Silniční nehody: V Česku mají dopravní nehody za následek 656 úmrtí a 27,680 zraněných osob ročně (2022). V médiích se prezentují nedějově, věcně, o zemřelých se píše spíše jako o vozidlech než lidech... To nepřispívá k debatě o řešení problému.
- Dopravní zácpy: Tvorba dopravních kongescí kromě nepříjemného zdržení zúčastněných způsobuje škody vyčíslené okolo 100 miliard EUR ročně, což odpovídá 1 % evropského HDP.
- Bariérový efekt, změna hodnoty půdy, ztráta hodnoty občanské vybavenosti.
- Ekonomické:
- Závislost na ropě, poškození infrastruktury.
Rebranding pěší, cyklistické a městské hromadné dopravy:
- Ukázat diverzitu uživatelů udržitelné dopravy je klíčové. Kolo není jen pro mladé a sportovně založené lidi, ale i pro starší občany a děti. "If you can’t see it, you can’t be it."
- Jedná se o chytrý a vědomý způsob přepravy, který je mnohdy rychlejší, uspokojivý (např. do práce na kole může pohodlně substituovat běhání po práci), podněcuje kreativitu atd.
Role komunikace:
- Vysvětlování konkrétních dopadů na každodenní život lidí je účinnější než obecná racionalizace. Například znečištění ovzduší může být spojeno se zdravotními dopady na děti, což je pro veřejnost srozumitelnější.
*Charakteristikou externality je, že subjekt způsobující tyto účinky není povinen poskytovat náhradu postiženým. Různé typy dopravních prostředků přitom mohou produkovat velmi odlišné množství těchto externalit (negativních nebo pozitivních), které ovšem nejsou zahrnuty do ceny přepravy. Z ekonomického pohledu externalizace brání férové konkurenci mezi různými typy dopravy, což je důvod, proč se řada ekonomů přiklání k tomu, že by měl stát zasáhnout a zajistit, aby se tyto externalizované náklady promítly do ceny užití daného způsobu dopravy. Pokrytí nákladů negativních externalit IAD v EU dosahuje 45 %.
Doporučení a návrhy do praxe
- Při komunikaci o IAD a udržitelných alternativách používejte konkrétní a emocionální argumenty, které oslovují hodnoty jednotlivců a komunit.
- Rebrandujte udržitelnou mobilitu jako moderní, bezpečnou a atraktivní alternativu. Ukazujte pozitivní příklady z praxe, například různé uživatele udržitelné a aktivní mobility (rodiny, starší lidé, děti).
- Poskytujte veřejnosti praktické informace o možnostech využití udržitelné dopravy.