Tento článek je součástí série "Jak komunikovat témata udržitelné městské mobility", která municipalitám, úředníkům a politikům a ve srozumitelné, zjednodušené a strukturované formě představuje vhodné strategie pro propagování udržitelné mobility. Více o sérii zde


7) Témata / variabilita / hodnoty


Executive Summary

Komunikační témata by měla reflektovat potřeby jednotlivých cílových skupin a lokální specifika. Zaměření na relevantní hodnoty a správné rámování diskuse může významně zvýšit přijetí udržitelné mobility. Kombinace emocionálního a racionálního přístupu v komunikaci pomáhá získat podporu veřejnosti a překonávat negativní vnímání změn.




„Komunikace musí vycházet z hodnot, které jsou v dané společnosti považovány za důležité. Pokud se toto zanedbá, je to prohraný boj.“



Obsah



Relevantní hodnoty a témata:

  • Témata musí být pro lidi osobně relevantní a okamžitě aplikovatelná v jejich každodenním životě. Například otázky komunitního života nebo lokálních problémů mohou pomoci zvýšit zájem o udržitelnou mobilitu.
  • Udržitelná mobilita je řešením mnoha problémů, jako jsou dopravní nehody, špatná kvalita ovzduší nebo hluk. Tyto aspekty by měly být zdůrazněny a vzájemně propojeny.
  • Identifikování správných hodnot je zásadní. Dopady neudržitelné dopravy stále nejsou široce vnímány jako problém. Je potřeba změnit hodnotové ukotvení směrem k udržitelné dopravě.
  • Mělo by být zřejmé, že některé hodnoty neoslovují všechny. Pro některé lidi není udržitelná doprava alternativou, a toto je třeba jasně komunikovat (to, co se nabízí, je nabídka, nemusí tak jednat všichni), aby se předešlo negativním reakcím.

Rámování diskuse:

  • Rámování diskuse má zásadní vliv na to, jak budou opatření přijímána. Místo otázky "Proč stavíme cyklostezku?" zvolte "Jak můžeme snížit počet nehod a zlepšit zdraví našich dětí?"
  • Diskuse by měla začít otázkami, které oslovují hodnoty lidí: "Jaké chcete mít ulice? Jak můžeme zlepšit komunitní život?" Správné otázky vyvolají správné emoce a zájem o změnu.
  • Samosprávy často problémy nekomunikují, protože by pak mohly být vnímány jako neschopné. Pokud se ale o problémech nebude mluvit, přinášená řešení mohou být veřejností vnímána jako další problém. Například: "Proč stavíme cyklostezku? Vždyť způsobí zácpy!" Předejít tomu lze otevřenou debatou, která vysvětlí souvislosti a zdůrazní přínosy.

Strategie komunikace:

  • Kampaně by měly být navrženy na míru cílovým skupinám a lokálním podmínkám. Například propagace zdravotních benefitů fyzické aktivity může být efektivní, pokud je propojena s pozitivními emocemi a zlepšením kvality života.
  • Komunikujte přínosy udržitelné dopravy, jako je snížení znečištění, úspora času nebo zvýšení bezpečnosti. Témata by měla být jasně a srozumitelně prezentována.
  • Simultánní komunikace mnoha témat, jako je multimodalita a intermodalita, může pomoci oslovit širší publikum a zdůraznit variabilitu možností dopravy.

Příklady dobré praxe:

  • Zkušenosti z kampaní na podporu cyklistiky ukazují, že zdůraznění pozitivních aspektů, jako je menší stres, lepší fyzická kondice nebo větší radost ze života, zvyšuje ochotu lidí změnit své návyky.
  • Příkladem dobré praxe je tvorba pěších map v městských čtvrtích, které ukazují atraktivní a bezpečné trasy, zdroje pitné vody a kulturní zajímavosti. Takové kampaně mohou zvýšit povědomí o možnostech aktivní mobility.
  • Kampaně propagující aktivní mobilitu často zdůrazňují benefity, jako je snížení dopravních zácp, znečištění ovzduší, hlukové zátěže nebo nehodovosti. Tyto aspekty je vhodné přizpůsobit lokálním podmínkám.


Doporučení a návrhy do praxe


  • Zaměřte komunikaci na pozitivní rámování změn, aby byly vnímány jako zlepšení.
  • Podporujte viditelnost udržitelných vzorců chování v komunitě.
  • Zvažte použití metod nudgingu a gamifikace. Výčet výše berte spíše jako inspiraci, ale z široké arzenálu nástrojů vybírejte střízlivě. 
  • Přizpůsobte strategii odlišným segmentům populace a jejich zvyklostem.



Pokud se potřebujete poradit nebo rozjet komunikační projekt v oblasti udržitelné mobility, můžete se obrátit na autora.

Autor: Mgr. Ondřej Běnek | Specialista strategické komunikace
ondra@dobramesta.czondrej@ondrejbenek.cz