22. 9. 2020
Nové šance pro aktivní mobilitu v Praze

Nové šance pro aktivní mobilitu v Praze

KDY: 22. září 2020 od 9:00,

KDE: na Úřadě městské části Praha 5, Štefánikova 13-15, Praha 5-Smíchov

  

Dne 22. 9. 2020 uspořádal spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. ve spolupráci  se Prahou 5 seminář Nové šance pro aktivní mobilitu v Praze. Akce začala diskusním setkáním odborné veřejnosti (setkání zástupců pražského magistrátu a městských částí), na kterou navázala odpolední vyjížďka spojená s exkurzí po pražských cyklotrasách.

 

HLAVNÍ ZÁVĚRY

Praha ve srovnání s ostatními kraji vysoce převyšuje ostatní regiony ve finanční podpoře na aktivní mobilitu. Seminář se snažil proto hledat odpovědi na tyto otázky: Co udělat, aby toto tempo udržela i v dalších letech a vyrovnala se v této oblasti ostatním evropským metropolím? A jak může využít připravovanou vládní Koncepci městské a aktivní mobility?  

 
Podle analýz spolku Partnerství pro městskou mobilitu bylo v minulých 5 letech investováno do cyklistiky v ČR 3 mld. Kč, takže o penězích to pravděpodobně nebude.
Stejně tak Praha potvrzuje, že hlavním problémem rozvoje bezmotorové dopravy doposud nebyly finanční prostředky, ale především prostorové a majetkoprávní problémy s přípravou nové infrastruktury. V případě úpravy dopravního značení na stávajících komunikacích pak také přetrvávající nedůvěra ze strany některých úřadů městských částí a někdy i Policie ČR. Nicméně otevřená bude i otázka financí, protože odhad propadu příjmů města kvůli COVID se pohybuje  okolo 10 mld. Kč.  
I proto je tu kampaň CityChangers...

 

PODROBNÉ INFORMACE

Účastníky schůzky přivítala starostka městské části Praha 5 paní Renata Zajíčková. „Připojili jsme se do iniciativy CityChangers, a to projektem pod názvem Se starostkou okolo pětky. Chtěli bychom propojit jednotlivé skupiny včetně základních a mateřských škol a plánujeme také další pracovní setkání koordinátorů mobility především u sousedních městských částí,“ představila blízké aktivity městské části. 

Jaroslav Martinek a JItka Vrtalová z Partnerství pro městskou mobilitu ukázali principy, na kterých stojí nová vládní Koncepce městské a aktivní mobility, kterou připravuje Ministerstvo dopravy ČR. Co si můžeme z nového strategického dokumentu odnést? Cílem je vytvořit vyvážený dopravní systém, který pamatuje na dopravu automobilovou, veřejnou, na jízdní kola i chůzi. Možná stačí připomenout jednoduché schema, na kterém je založené plánování mobility:

 

Pro naplnění cílů této koncepce ale bude potřeba hledat aktivní osoby a občanské iniciativy, k čemuž směřuje iniciativa CityChangers. 

Připojit se může každý, kdo chce změnit něco ve svém okolí v oblasti dopravy a mobility. Platformu občanů tvoří především aktivní lidé v místních komunitách, ale také politici a úředníci, které spojuje zájem o téma šetrné a udržitelné mobility. Iniciativa CityChangers ukazuje příklady, kdy se podařilo propojit obyvatele s vedením měst ale také situace, kde se projekty teprve připravují.

Podpora udržitelné dopravy má v Praze rostoucí důležitost. Eva Lepšová z odboru evropských fondů MHMP ve své prezentaci představila možnosti podpory z evropských fondů. V její prezentaci „Podpora udržitelné mobility v Operačním programu Praha – pól růstu ČR (OP PPR)“ byly stručně představeny jednotlivé prioritní osy a oblasti podpory OP PPR a také typové projekty související s udržitelnou mobilitou, které byly v rámci operačního programu podpořeny. Jedná se např. o projekt výstavby nového P+R Černý Most, s kapacitou 850 parkovacích míst pro osobní automobily. Předpokládá se 220 000 – 360 000 parkujících aut ročně, která tak nebudou zajíždět do centra města, ale zůstanou zaparkovaná na jeho okraji v novém objektovém parkovišti s navazující městskou veřejnou dopravou. V rámci parkoviště P+R Černý Most má vzniknout i 38 míst pro úschovu jízdních kol. Dále byly představeny projekty preferenčních opatření pro městskou veřejnou dopravu, zejména  vyhrazené jízdní pruhy, jejichž primárním cílem je zajistit plynulý průjezd vozidel MHD v místech s pravidelnými kongescemi, ale je možné je využít i pro zvýšení ochrany cyklistů.

V neposlední řadě byl rovněž představen návrh nových možností financování z ESIF fondů, tzv. ReactEU. Tento nástroj má reagovat na pandemii koronaviru investicemi přispívající k přechodu na digitální a ekologickou ekonomiku. Momentálně se připravuje revize Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), řídicím orgánem je Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, které bude prostředky ReactEU administrovat. Jednou z podporovaných aktivit má být i realizace cyklostezek. Účastníkům konference tak bylo doporučeno sledovat stránky irop.mmr.cz, kde by v souvislosti s ReactEU mohly být na přelomu roku 2020/2021 vyhlášeny první výzvy, v návaznosti na schválení návrhu revize IROP.

David Horatius z odboru dopravy MHMP hovořil o tom, jak mohou udržitelnou mobilitu podpořit občané, firmy nebo městské části. Právě ty by podle aktuálně schváleného rozpočtu měly mezi sebe rozdělit 186 milionů Kč na podporu cyklistiky. 

Praha má specifikum v tom, že se jedná o kraj a obec současně. Disponuje tedy výrazně většími prostředky než jakákoliv jiná obec či kraj, současně je ale téměř výlučným investorem do výstavby i údržby komunikací na svém území. Rozvoj cyklistické dopravy Praha podporuje dlouhodobě. Hlavním problémem rozvoje ale doposud nebyly finanční prostředky, ale především prostorové a majetkoprávní problémy s přípravou nové infrastruktury. V případě úpravy dopravního značení na stávajících komunikacích pak také přetrvávající nedůvěra ze strany některých úřadů městských částí a někdy i Policie ČR.

Zaujala také přednáška Marka Binka z IPR Praha s názvem „Cesta Prahy k city-logistickému mikrodepu". Vycházela z faktu, že velká částcest v Praze je uskutečňována za účelem přepravy zboží. Velká část tohoto nákladu se přepravuje s využitím motorové dopravy, která je spojena s výrazným zatížením životního prostředí (hluk, vibrace, znečištění ovzduší, poškození historických budov, kongesce).

Nevyužitý potenciál pro rozvoj cyklologistiky dokládají údaje sdružení EPOMM (EPOMM, 2012), které uvádí, že až 42 % motorizovaných cest v městských oblastech by mohlo být nahrazeno cyklologistikou (což odpovídá až 25 % všech cest). IPR připravuje proto konkrétní kroky pro zlepšení této situace:

Městské části představily úspěšné projekty:

  • Vybudovaná cyklistická magistrála podél železnice z Čelákovic do Libně – použijeme na stezku podél Semmeringu (důležité pro rekreaci i pro děti dojížďějící do školy)
  • Stezka do hloubětínské Bažantnice podél kbelského letiště k satalickému parku Arborka. Využijeme pro naši stezku po svazích, která je součástí proměny Motolského údolí.

Seminář byl určen všechny zájemce o další rozvoj bezmotorové dopravy v Praze, a to  laické i odborné veřejnosti, městských částí HMP, Magistrátu hl. m. Prahy i nevládních organizací.

Spolek Partnerství pro městskou pro městskou mobilitu, z. s. uspořádal seminář v rámci projektu Danube Cycle Plans (Policies, plans and promotion for more people cycling in the Danube region), který je podpořen z programu Interreg Danube Transnational Programme - http://www.interreg-danube.eu/approved-projects/danube-cycle-plans. Cílem spolku je spolupodílet se na vzdělávání měst.

 

PREZENTACE KE STAŽENÍ

 

Akce je součástí oficiálního programu Evropského týdne mobility v Praze.

Akce probíhá pod záštitou starostky Prahy 5, paní Renaty Zajíčkové, a radního pro dopravu hl. m. Prahy, pana Adama Scheinherra

Modul: Akce