4. - 5. 10. 2018
Konference Akademie městské mobility
V letech 2019–2020 chce Ministerstvo dopravy ČR spolu s dalšími ministerstvy připravit novou vládní strategii městské mobility. Sbírání podnětů bylo zahájeno již nyní, poprvé na konferenci Akademie městské mobility, která proběhla ve dnech 4. - 5. 10. 2018 v Třebíči. Současně konference nabídla náměty na podporu městské mobility pro novou městskou politickou reprezentaci.
Video z akce:
Závěry z konference
1. blok = Připomenutí procesů zpracování a realizace SUMP.
Již nějakou dobu česká města pracují s vlastními plány udržitelné městské mobility (SUMP, Sustainable Urban Mobility Plans). Města vycházejí jak ze zahraničních, tak i z českých metodik, dokumentů a příkladů. Teorie je popsána na webovém portále Akademie městské mobility (www.dobramesta.cz). Na konferenci jsme mohli vidět příklady zpracování SUMPu z Třebíče a Litoměřic. András Ekés z Maďarska představil zkušenosti z maďarských měst, které mohou být bližší českému kontextu. Zvláště zaujaly příklady práce s dětmi a s výběry projektů. Komentáře k prezentaci jsou dostupné zde.
Závěr - není třeba objevovat Ameriku ...
2. blok = SWOT analýza zpracování a realizace SUMP, neboli přiznáváme, že procesy občas nefungují. Žijeme v Česku a mnohé evropské příklady se nedají prostě jen tak zkopírovat. Dále bylo představeno 11 principů důležitých pro další rozvoj městské mobility.
Pro zkvalitnění plánů mobility v českých městech je potřebné, abychom znali podstatu problémů při jejich zpracování a dokázali o nich otevřeně diskutovat. Záměrem není kritizovat, ale pracovat na zlepšení podle principu „učím se tím, že dělám“. Základem prezentací byly praktické příklady nejen úspěchů, ale i dílčích nezdarů a omylů, které nutně provázejí každý dobrý projekt (jako byla například rekonstrukce vídeňské ulice Mariahilfer Strasse). I když v českých městech máme k dispozici stejné procesy, neuniká nám někdy to podstatné?
Na konferenci je většinou málo času na samotnou diskusi, proto ministerstvo dopravy uspořádalo ve dnech 25. – 26. 9. 2018 v Javoříčku pracovní workshop pro přednášející města, kde se již otevřely některé otázky konference. Prezentující tak měli možnost si v předstihu upřesnit svá vystoupení. Akce se konala ve spolupráci s Asociací měst pro cyklisty, Fakultou dopravní ČVUT v Praze a Velvyslanectvím Nizozemského království.
Závěry bloku tak již byly definovány o týden dopředu právě v Javoříčku. Diskutovalo se především o jedenácti principech, z nichž by měl vycházet další rozvoj městské mobility. Vše je popsáno zde.
3. blok = Tři inspirace pro novou strategii.
Pro tvorbu nové vládní strategie městské mobility doporučujeme využít:
- Projektu Partnerství pro městskou mobilitu (PUM), který spolukoordinuje Česká republika (prostřednictvím Ministerstva pro místní rozvoj). Více informací na tomto odkaze nebo přímo na https://ec.europa.eu/futurium/en (dále odkaz „Urban Agenda for the EU“). Právě tento projekt definuje jednotlivé oblasti, které by nová strategie mohla zahrnovat. Doporučuje se rovněž aplikovat partnerství zainteresovaných organizací i na národní úroveň.
- Projektu Strategického rámce Svazu měst a obcí v oblasti Smart City, který koordinuje SMO ČR ve spolupráci s NCEÚ a dalšími partnery. Projekt bude popisovat tzv. chytré služby, tedy ty, které by měl provozovat veřejný sektor na národní, krajské a místní (městské) úrovni. Problémem však je, že města jsou tlačena jak do „Smart" strategií, tak i do SUMPu. Město Třinec ale ve své prezentaci ukázalo, jak obě oblasti spojit (viz prezentace v bloku 2).
- Integrovaného přístupu v řešení dané problematiky. Na příkladu tří firemních prezentací bylo ukázáno, jak je důležité skloubit zájmy více organizací, například při realizaci terminálu nebo při sdílené ekonomice.
4. blok = Zapojení veřejnosti a firem do přípravy nové strategie.
V posledním bloku byly uvedeny zkušenosti z evropského projektu MOVECIT (https://www.interreg-central.eu/MOVECIT) a příklady zapojování veřejnosti do procesu zpracování a realizace SUMP (včetně firemních plánů mobility).
Dále byla představena komunikační strategie a vizuál kampaně City Changers. Jejím cílem je motivovat občany, aby se aktivně zapojili do procesu změn v oblasti dopravy a mobility ve svém městě. Aby kampaň fungovala, potřebujeme získat a propojit aktivní lidi v každém městě. Cílem je vybudovat komunitu tzv. „spokojených“ lidí, kteří většinou v rozhodujících chvílích mlčí, a tak jejich názory převálcuje „hlasitá menšina“. I o této kampani se diskutovalo ve dnech 25. – 26. 9. 2018 v Javoříčku a na konferenci v Třebíči byla kampaň jen krátce představena.
Zprávu o kampani naleznete zde.
Detailní program:
10:30 – 12:15 Blok 1: Co je vlastně SUMP?
- Anna Batulková, Ministerstvo dopravy. Nová strategie městské mobility.
- Aleš Kratina, Třebíč. SUMP v podání města Třebíče s vazbou na firemní plán nemocnice.
- Hana Brůhová-Foltýnová, Litoměřice. SUMP v podání města Litoměřice.
- András Ekés, Mobilissimus. Cesta od společné vize k opatřením – zkušenosti z maďarských malých a středních měst, https://mobilissimus.hu/en.
- Diskuse
12:15 – 13:30 Blok 2: Co chybí SUMP v českém prostředí?
- Magdaléna Burešová, Ministerstvo životního prostředí. „Dnes chceme naslouchat vaším potřebám.“
- Hana Brůhová-Foltýnová, Litoměřice. Zkušenosti Litoměřic s měřením imisní zátěže.
- Pavel Hodulák, Uničov. „Ale vždyť my žádný SUMP nemáme?!“
- Dušan Pavlíček, Uherské Hradiště. „Co děláme špatně?“
- Vít Král, Živé Milevsko. „SUMP za 600 tisíc, nebo za tři miliony korun? To je oč tu běží!“
- Leszek Gryga, Třinec. „Nemám rád SUMP?!“
- Lenka Šimečková, Kopřivnice. „A tak jsme podali projekt…“
- Petr Frank, Říčany. „Umíme vůbec prodávat své vize a plány?“
- Diskuse
13:30 – 14:30 Oběd
14:30 – 15:40 Blok 3: Nová městská agenda EU a SUMP.
- Jiří Vlček, Min. pro místní rozvoj. Partnerství pro městskou mobilitu.
- Marie Zezulková, NCEU. Společné problémy strategií Smart Cities, SUMP a energetických koncepcí.
- Alexandr Česal, mmcité+. Jak je těžké zrealizovat terminál v Čelákovicích.
- Rudolf Bernart, Systematika. Cyklověže a kampaň City Changers.
- Vendula Burešová, ZSOON. Jak je těžké prosadit myšlenky sdílené ekonomiky.
- Diskuse
15:40 – 16:00 Coffee break
16:00 – 17:30 Blok 4: A kde je veřejnost?
- Aleš Kratina, Třebíč. „Co jsem se naučil ve Švédsku?“
- Simona Surmařová, Nadace Partnerství. Firemní plány mobility jako součást plánování dopravy ve městě.
- Michal Šindelář, Nadace Partnerství. Motivace zaměstnanců skrze soutěžní prostředí.
- Iva Machalová, Brno. Participační strategie v Brně při výběru opatření - participace a jednání se skupinami obyvatel, kterých se SUMP týká (automobilisté, cyklisté atp.).
- Jitka Vrtalová, Asociace měst pro cyklisty. Kampaň City Changers.
- Diskuse
KONFERENCE Akademie městské mobility, která proběhla ve dnech 4. – 5. 10. 2018 v Třebíči, byla uspořádána těmito subjekty: Ministerstvo dopravy, Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo životního prostředí, Asociace měst pro cyklisty Nadace Partnerství a Regio 2020
Tato konference navázala na předchozí akce, ať již to byla konference CityChangers ( 6. - 7. 12. 2017, Ostrava), nebo konference Města s dobrou adresou (19. - 21. 4. 2016, Ledeč nad Sázavou, či 29. - 30. 4. 2015, Olomouc).
Prezentace a program
1.1._Anna Batulková, Ministerstvo dopravy. Nová strategie městské mobility..pdf
(619 kB)
1.2._Aleš Kratina, Třebíč. SUMP v podání města Třebíče s vazbou na firemní plán nemocnice..pdf
(1 MB)
1.3._Hana Brůhová-Foltýnová, Litoměřice. SUMP v podání města Litoměřice..pdf
(2 MB)
1.4._András Ekés, Mobilissimus. Cesta od společné vize k opatřením – zkušenosti z maďarských malých a středních měst, .pdf
(5.3 MB)
2.1._Hana Brůhová-Foltýnová, Litoměřice. Zkušenosti Litoměřic s měřením imisní zátěže..pdf
(1.1 MB)
2.2._Pavel Hodulák, Uničov. Ale vždyť my žádný SUMP nemáme..pdf
(5.6 MB)
2.3._Dušan Pavlíček, Uherské Hradiště. „Co děláme špatně“.pdf
(5 MB)
2.4._Vít Král, Živé Milevsko. „SUMP za 600 tisíc, nebo za tři miliony korun. To je oč tu běží!“.pdf
(2.3 MB)
2.5._Leszek Gryga, Třinec. „Nemám rád SUMP“.pdf
(1.5 MB)
2.6._Lenka Šimečková, Kopřivnice. „A tak jsme podali projekt…“.pdf
(2.1 MB)
2.7._Petr Frank, Říčany. „Umíme vůbec prodávat své vize a plány“.pdf
(12.6 MB)
3.1._Jiří Vlček, Min. pro místní rozvoj. Partnerství pro městskou mobilitu..pdf
(10.3 MB)
3.2._Marie Zezulková, NCEU. Společné problémy strategií Smart Cities, SUMP a energetických koncepcí..pdf
(2.7 MB)
3.3._Rudolf Bernart, Systematika. Cyklověže a kampaň City Changers..pdf
(10 MB)
3.3_a_Zpravodaj 2018.pdf
(3.1 MB)
3.4._Alexandr Česal, mmcité+. Jak je těžké zrealizovat terminál v Čelákovicích..pdf
(15 MB)
3.5._Vendula Burešová, ZSOON. Jak je těžké prosadit myšlenky sdílené ekonomiky..pdf
(419 kB)
4.1._Aleš Kratina, Třebíč. „Co jsem se naučil ve Švédsku“.pdf
(3.7 MB)
4.2._Simona Surmařová, Nadace Partnerství. Firemní plány mobility jako součást plánování dopravy ve městě..pdf
(1.6 MB)
4.3._Michal Šindelář, Nadace Partnerství. Motivace zaměstnanců skrze soutěžní prostředí. .pdf
(3.8 MB)
4.4._Iva Machalová, Brno. Participační strategie v Brně .pdf
(2.1 MB)
4.5._Jitka Vrtalová, Asociace měst pro cyklisty. Kampaň City Changers..pdf
(6.9 MB)
Program_Konference_Trebic.pdf
(481 kB)