Cesta transformace v 15minutové město koordinuje a řídí aktivity DUT v oblasti transformace městské mobility. Současný systém mobility poskytuje obyvatelům měst základní možnosti, jak si zorganizovat a uspokojit své každodenní potřeby. Zároveň je však zodpovědný za řadu negativních externalit, jako jsou vysoké emise CO2, znečištění ovzduší a hluk, které jsou v městských oblastech výrazně horší. Systémy městské dopravy navíc neslouží všem občanům stejným způsobem, což znevýhodňuje zejména zranitelné skupiny. Transformace městské mobility bude mít zásadní význam pro splnění cílů v oblasti klimatu a pro zlepšení rovného přístupu k příležitostem, a tím i kvality života ve městech.
Koncept 15minutového města zde nabídl nový pohled na stávající paradigmata plánování měst a mobility. Termín „15minutové město“ - s nímž přišel urbanista Carlos Moreno - se šířil od roku 2016 v předvolební kampani Anne Hidalgo v Paříži, až se mu dostalo celosvětové pozornosti během pandemie COVID-19. Ve své podstatě koncept 15minutového města předpokládá pozitivní budoucnost v obytných čtvrtích a prosazuje ambiciózní program sociální infrastruktury:
Obyvatelé města by měli být schopni pokrýt naprostou většinu svých základních potřeb (bydlení, práce, jídlo, zdraví, vzdělání a volný čas)
v dosahu 15minutové chůze nebo jízdy na kole, přičemž na větší vzdálenosti by se měli dopravovat jinými formami udržitelné dopravy.
Program DUT Cesta transformace v 15minutové město navazuje na ambiciózní koncept a vnímáme jej jako atraktivní narativ obhajující kvality polycentrického města, které je tvořeno integrovanými čtvrtěmi. S konceptem 15minutového města jsme se rozhodli pracovat zvídavým, otevřeným způsobem. Naším záměrem je diskutovat o městské mobilitě holisticky a nad rámec geografických hranic měst. Za tímto účelem prosazujeme mozaiku inovací a politik - částečně pod různými názvy, ale se stejnými cíli - pro transformaci měst v oblasti udržitelné městské mobility a dopravy. Celkově klademe důraz na přístupy „vyhnout se“ a „změnit“ v politice mobility a méně se zaměřujeme na „zlepšit“ (což je v působnosti jiných iniciativ, jako je partnerství 2ZERO). Uznáváme technologie jako nástroj a prostředek transformace, ale zaměřujeme se na institucionální, regulační a sociální inovace.
V roce 2020 jsme začali budovat základy struktur, postupů a obsahu partnerství DUT. Přibližně v této době jsme s cílem spoluvytvářet vstupy pro tematický rozsah programu Cesta transformace v 15minutové město pozvali velké množství zástupců a zainteresovaných stran z oblasti národní a místní městské politiky na sérii tří digitálních workshopů. Na základě těchto výstupů a shromážděných reflexí jsme vytvořili čtyři klíčové oblasti činnosti, kterými se řídí naše aktivity pro transformaci městské mobility:
- Udržitelná městská mobilita
- Městské prostory a plánování zaměřené na člověka
- Inteligentní městská logistika, výrobní a servisní místa
- Správa měst pro transformaci mobility
Klíčové oblasti a jejich první úroveň stavebních bloků jsou vyobrazeny na obrázku 2. Více informací o základním zdůvodnění, logice a popisu klíčových oblastí naleznete v příloze.
Obrázek 2: Čtyři klíčové oblasti činnosti jako tematický rozsah Cesty transformace v 15minutové město, zdroj: Zdroj: Partnerství DUT
Témata výzvy v rámci projektu Transformační cesta mají za cíl podpořit a přispět k nadnárodnímu procesu učení v oblasti transformace mobility tím, že podněcují experimentování a zavádění přístupů v rámci 15minutového města ve spoluvytvářejícím prostředí. V letech 2024 až 2032 bude přibližně 140 projektů zkoumat, analyzovat, spoluvytvářet a pilotně ověřovat inovace a politiky týkající se 15minutového města. Jejich cílem je ukázat mnohočetné, pokud možno odlišné cesty tím, že přesáhnou obvyklé případy a budou se zabývat „tvrdými oříšky“ a neostrými hranami, kde tento koncept ještě není dostatečně vyzrálý nebo fungující.
Za doprovodu opatření přesahujících rámec tradičních programů výzkumu a inovací budeme shromažďovat a syntetizovat zkušenosti, znalosti a případové studie získané v projektech, abychom vytvořili portfolio více než 50 poznatků v širší oblasti transformace městské mobility. Toto portfolio bude vycházet ze stávajících postupů a politik, bude zohledňovat různé kontexty měst a zaměří se na přenositelnost poznatků. Naší ambicí je tedy vytvořit impuls pro transformaci městské mobility tak, aby se udržitelné způsoby dopravy osob a zboží staly první volbou ve čtvrtích a městech.