10 principů pro udržitelnou mobilitu
15. 08. 2018
Je vůbec možné v České republice vzájemně sladit politickou vůli a odborné znalosti a know-how v oblasti dopravy a mobility? První dvě teoretické lekce o integrovaném plánování naznačily, že to bude velmi těžké. První lekce ukázala, že v plánování nemáme tradici a proto politici českých měst plány udržitelné městské mobility berou spíše za trest, než za přednost. Druhá lekce pracovala s moderními trendy, které i v Německu jsou zneužívány, natož pak u nás. Dokážeme si vůbec představit, že i chytrá mobilita musí být podřízena principům udržitelné mobility?
Prostě jak v Německu, tak i v Česku stávající situace v oblasti dopravy a mobility zvýraznila potřebu šíření informací i nutnost sladit politickou vůli a odborné znalosti a know-how. V reakci na výše zmíněné potřeby GIZ (Deutsche Gesellschaft für internationale Zusammenarbeit GmbH) vypracoval projekt udržitelné městské dopravy SUTP (Sustainable Urban Transport Project), konkrétně na žádost Federálního ministerstva pro ekonomickou spolupráci a rozvoj. Na mezinárodní letní škole Udržitelná doprava - made in Leipzig v Lipsku, která byla určená pro rozvojové země, tedy i Česko, pak byl distribuován plakát, ve kterém je popsáno 10 principů pro udržitelnou dopravu ve městě. Také je k dispozici ke stežení ve slovenské verzi. Anglická verze je ke stažení zde.
1. Plánujte města s hustší zástavbou, vyhovující lidskému měřítku
- Podporujte projekty, které zajistí cenově dostupné bydlení v centru města
- Upřednostněte lidské měřítko
- Zaměřte se na integraci rozvoje města a dopravy
- Menší městská zástavba
- Budujte víceúčelové městské čtvrti
- Tvořte náměstíčka
- Zklidněte dopravu
- Bydlení bez aut
- Budujte dílčí městská centra
2. Města rozvíjejte s ohledem na přepravu
- Budujte dílčí městská centra
- V blízkosti hlavních dopravních uzlů budujte nákupní centra
- Kancelářské prostory situujte blízko dopravních stanic
- U dopravních stanic zajistěte parkovací místa pro kola
3. Optimalizujte silniční síť a její využití
- Prosazujte dodržování pravidel silničního provozu
- Poskytujte informace o dopravním provozu (aktuální příjezdy a odjezdy, dopravní zácpy, parkování)
- V rezidenčních oblastech stanovte rychlostní limity 30 km/h a méně
- Snažte se získat pozemky v okolí dopravní sítě
- Posilujte dopravní propojenost uvnitř města a omezujte objížďky
- Zaměřte se na zkvalitnění křižovatek, které jsou kritické pro chodce, cyklisty a veřejnou dopravu
4. Podporujte pěší a cyklistickou dopravu
- Provádějte hodnocení vlivu dopravy v rámci nové výstavby
- Realizujte komplexní koncepce cyklistické a pěší dopravy
- Omezujte rozšiřování silničního prostoru pro automobily
- Cyklistické dálnice
- Vytvořte kompletní městskou cyklistickou síť
- Odstraňte překážky pro chodce
- Systémy veřejných jízdních kol
- Stanovte vysoké konstrukční standardy kvality pro chodníky, cyklostezky a celé ulice ve městě
- Pěší zóny
- Zelená vlna pro cyklisty
- Jmenujte poradce pro pěší a cyklistickou dopravu v rámci dopravní administrativy
- Zlepšujte bezpečnost chodců a cyklistů na křižovatkách
5. Zdokonalujte možnosti pro přepravu osob ve městě
- Na základě výkonnostních ukazatelů zajišťujte vysokou kvalitu služeb veřejné dopravy
- Jednoduchý a spravedlivý systém jízdného
- Vytvořte integrované jízdní řády a systémy jízdného všech provozovatelů veřejné dopravy
- Uživatelsky příjemné taxi služby
- Maximálně výkonné sítě veřejné dopravy, postavené na železniční síti a metrobusech (metropolitní autobusy – termín užívaný v Německu, ang. Bus Rapid Transit)
- Pohodlné přestupy
- Usnadněte integraci systému car sharing do celkového systému přepravy ve městě
6. Užívání motorových vozidel držte pod kontrolou
- Městská logistická distribuční centra
- Omezení pro cestování
- Firemní politika parkování
- Finanční odměny od zaměstnavatele za omezené používání aut
- Poplatky podle ujeté vzdálenosti (systém pay-as-you-drive)
- Jízdenky v návaznosti na zaměstnání
- Motivační pobídky pro dojíždění na kole nebo veřejnou dopravou
- Práce z domova a flexibilní pracovní doba
- Méně hustou bytovou výstavbu umístěte do vzdálenosti vhodné pro cyklisty a zajistěte pro ně i spojnice
7. Zajistěte management parkovacích míst
- Zaveďte parkovací poplatky
- Omezujte dobu parkování
- Prosazujte pravidla pro parkování aut
- Regulace parkovacích míst, např. jejich maximální počet
- Informace o parkování
- Jasně vyznačená parkovací místa v ulicích
- Vyvážený počet parkovacích míst
8. Podporujte a propagujte vozidla s ekologickým pohonem
- Programy pro renovaci/likvidaci vozidel
- Kontroly a údržba
- Nízkoemisní zóny
- Poplatky za neefektivní vozidla (odměny za efektivní vozidla)
- Přiměřené zdanění pohonných hmot
- Podporujte čistá paliva
- Udržitelná nákupní politika v oblasti motorových vozidel
9. Komunikujte o řešeních s veřejností
- Propagujte a podporujte regionální produkty (menší potřeba přepravy)
- Propagujte a podporujte místní volnočasové aktivity
- Ocenění pro firmy přátelské k cyklistům
- Marketingové kampaně o cyklistické dopravě
- Marketingová opatření za lepší veřejnou dopravu
- Programy sdílených jízd autem
- Zajistěte vývojářům aplikací pro chytré telefony přístup k datům
- Uživatelsky příjemné webové stránky provozovatelů veřejné dopravy
10. Přistupujte k problémům komplexně
- Vybudujte instituce odpovědné za udržitelnou městskou mobilitu
- Integrace odborů pro plánování města a pro dopravní plánování
- Aliance veřejné dopravy
- Podpořte obyvatele města v budování nevládních organizací
- Asociace zákazníků
- Integrujte dopravu do akčních plánů pro klimatické změny
- Vytvořte a integrujte komplexní plány udržitelné mobility a komunikujte o nich
- Monitorujte realizaci i funkčnost opatření
- Nastartujte proces hodnocení a diskuze mezi stakeholdery, zaměřený na realizovaná opatření
Efektivní dopravní systém je jedním z faktorů určujících konkurenceschopnost městských oblastí, protože zajišťuje dostupnost zaměstnání, vzdělání nebo zdravotní péče. V mnoha městech však lidé trpí zdravotními obtížemi, které způsobují výfukové plyny a nadměrný hluk. Také ztrácíme drahocenný čas v dopravních zácpách, což má důsledky i pro ekonomiku v podobě značných finančních ztrát. Městská doprava založená na automobilovém provozu spoléhá převážně na fosilní paliva, spotřebovává obrovské množství energie a patří mezi významné producenty emisí skleníkových plynů. Dopravní nehody si vybírají svou daň především ve skupinách zranitelných osob, jako jsou cyklisté a chodci. A v neposlední řadě, pro miliony osob, které patří mezi chudší obyvatele měst, je nemožné využívat efektivní dopravní služby – automobil si nemohou dovolit a musejí spoléhat na nedostatečné služby hromadné dopravy a na nekvalitní infrastrukturu pro chodce a cyklisty.
Náš přístup k městské mobilitě lze popsat několika málo slovy: Pohyb pro lidi, ne pro auta! Cílem je podpořit ty způsoby dopravy, které jsou environmentálně, společensky a ekonomicky udržitelné, tedy veřejnou, cyklistickou a pěší dopravu. Proto podporujeme partnerské země a města v jejich snaze realizovat řádné strategie a politiky ve prospěch udržitelné městské mobility, a především konkrétní opatření jako systémy BRT/metrobusů, cyklistické sítě nebo řízení poptávky po dopravě. Jako doplnění místních projektů v partnerských zemích shromáždil Projekt udržitelné městské dopravy, který jménem Federálního ministerstva pro ekonomickou spolupráci a rozvoj pořádá GIZ, řešení a příklady dobré praxe z oblasti udržitelné městské dopravy v sérii publikací pod názvem „Udržitelná městská doprava“:
A Sourcebook for Policy-makers in Developing Cities’. The documents are available on www.sutp.org
This poster shows selected sustainable urban transport policies and measures which will make cities a better place to live in.
Contact: transport@giz.de
Zdroje:
Slovenská verze plakátu 10 principů
Anglická verze plakátu 10 principů
Štítky:
Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)