13. 01. 2022
Zveřejňujeme překlad článku, který zpracoval Fabian Küster, z Evropské cyklistické federace, a to na téma nové směrnice pro energetickou náročnost budov zavádějí povinné parkování pro jízdní kola Článek vyšel dne 22. 12. 2021.
Podle návrhu Evropské komise na novou revizi směrnic o energetické náročnosti budov musí být ve všech nových i rekonstruovaných obytných i nebytových budovách zajištěn prostor pro parkování jízdních kol.
Evropská komise zveřejnila 15. prosince návrh revize směrnic pro energetickou náročnost budov (EPBD). ECF již dlouho usiluje o začlenění požadavku na prostor pro parkování jízdních kol do tohoto dokumentu.
Původní směrnice z roku 2010 byly přijaty, aniž by obsahovaly jakékoliv ustanovení o mobilitě. V první revizi z roku 2018 již Evropská komise zavedla několik minimálních požadavků na nabíjecí infrastrukturu pro elektromobily, cyklistika však byla zmíněna jen v jednom bodě odůvodnění. Tato druhá revize, která je součástí balíčku „Fit for 55“, rozšiřuje oblast mobility nad rámec elektromobilů a začleňuje i požadavky v oblasti podpory cyklistiky.
V rámci příprav návrhu revize bylo Evropské komisi ze strany ECF doporučeno začlenit do dokumentu minimální požadavek na zajištění parkovacích prostor pro jízdní kola. Šlo mimo jiné o doporučení, aby nové i rekonstruované obytné budovy měly alespoň 1,5 – 2 parkovací místa pro jízdní kola na obytnou jednotku a aby 10 % těchto míst bylo rezervováno pro větší než klasická jízdní kola, tedy nákladní kola, tříkolky pro dospělé atd.
ECF rovněž doporučila, aby v nebytových budovách (nových i rekonstruovaných) byly zajištěny prostory pro parkování jízdních kol pro alespoň 15 % zaměstnanců či zákazníků.
Další doporučení se týkala minimálních požadavků na nabíjecí infrastrukturu pro elektrokola v obytných i nebytových budovách (alespoň jedno z deseti parkovacích míst pro jízdní kola by mělo být vybaveno nabíječkou pro elektrokolo). V neposlední řadě se doporučení týkala lepší regulace požadavků na počet parkovacích míst pro osobní automobily s cílem zvýšit kvalitu parametrů budov v oblasti sociální, environmentální a mobility.
Mezi hlavní přínosy nejnovějšího návrhu revize patří řada minimálních požadavků na parkování pro cyklisty, což je pozitivní trend, pokud jde o rozvoj cyklistiky:
Tohle je skutečně velmi dobrá zpráva, a především značný pokrok kupředu ve srovnání s předchozím vydáním směrnic. Musíme však upozornit na dvě výhrady, k nimž jsme došli na základě naší analýzy:
Kromě ustanovení o parkovacích místech Evropská komise také vyzývá členské státy, aby „zajistily soudržnost politik, které se týkají výstavby budov, zelené a měkké mobility a plánování rozvoje měst“. I tohle pravidlo je velmi obecné a jednotlivé státy ho mohou interpretovat různě. Jednou z možných interpretací, kterou bude prosazovat právě ECF, je řídit požadavky na parkování osobních aut prostřednictvím stavebních předpisů – například nahradit normy k minimálnímu počtu parkovacích míst pro auta maximálním počtem, a to především v centrech měst.
Obecně lze konstatovat, že návrh Evropské komise je významný krok správným směrem. Z pouhého odkazu v jednom z bodů odůvodnění, kde se cyklistika nachází v současných směrnicích, postoupila do hlavní legislativní části návrhu. ECF považovala ustanovení o parkovacích místech pro jízdní kola za prioritu, kterou bude třeba prosadit, a komise takový postup zvolila. Hlavní problémy a výzvy však zůstávají. Třešinkou na dortu by bylo zavedení minimálního požadavku na nabíjení elektrokol.
Návrh dále postupuje do Evropského parlamentu a Rady EU, které se jím budou zabývat během roku 2022. ECF bude celý proces i nadále sledovat s cílem ještě více zlepšit ustanovení o parkování pro cyklisty. Kromě toho budeme stále prosazovat zavedení minimálních požadavků na nabíjecí infrastrukturu pro elektrokola.