24. 08. 2021
International Road Assessment Program (iRAP) je registrovaná charitativní organizace zaměřená na bezpečnost na silnicích po celém světě. Jejich přístup k bezpečnosti je založený na faktech a důkazech. Základní informace lze dohledat na webové stránce - https://irap.org/.
Metody jejich práce jsou popsané v manuálu (v angličině), který si můžete stáhnout zde. Níže jsou přeloženy úvodní kapitoly.
Úvodem
iRAP byl vyvinut s cílem čelit zničujícím ekonomickým a sociálním nákladům, které způsobují dopravní nehody na silnicích. Pokud nezasáhneme, do roku 2030 počet obětí dopravních nehod celosvětově vzroste až na 2,4 miliony ročně. Přitom většina jich připadne na země s nízkými a středními příjmy – i v současnosti k devíti z deseti úmrtí na silnicích dochází právě v těchto zemích. A téměř polovina obětí jsou zranitelní účastníci dopravního provozu, tedy motocyklisté, cyklisté a chodci.
Ačkoliv jde o velký problém, zajištění bezpečnosti na našich silnicích rozhodně není nezvládnutelný úkol. Potřebné studie, technologie a znalosti k tomu, abychom ochránili lidské životy, již máme. K snižování počtu usmrcených a zraněných osob na silnicích přímo přispívá inženýrství zaměřené na bezpečnost silniční dopravy. Správná koncepce křižovatek, bezpečné krajnice vozovek a vhodně zvolený průřez vozovky, to vše může výrazně snížit riziko vzniku, případně závažnost dopravních nehod motorových vozidel. Chodníky, přechody pro chodce a cyklostezky zase výrazně snižují riziko usmrcení a zranění chodců a cyklistů, kteří díky této infrastruktuře nejsou nuceni mísit se s motorovou dopravou. Stejný význam mají pro motocyklisty vyhrazené pruhy.
iRAP vyvinul pět celosvětově konzistentních protokolů pro posouzení a zvýšení bezpečnosti na dopravních komunikacích na základě Programů pro posouzení dopravních komunikací (RAP) ve státech s vyššími příjmy (EuroRAP, AusRAP, usRAP a KiwiRAP) a s využitím odborných znalostí nejvýznamnějších světových organizací v oblasti výzkumu dopravní bezpečnosti, včetně ARRB (Austrálie), TRL (Spojené království), MRI Global (USA), MIROS (Malajsie), IMT (Mexiko), RIOH (Čína), SWOV (Holandsko), Labtrans (Brazílie), KOTI (Korea), Chula Engineering (Thajsko) a FPZ (Chorvatsko).
Protokoly iRAP
Tento manuál je jedním z řady upřesnění a pokynů, které jsou určeny k dokončení níže uvedených projektů, akreditací a analýz výsledků:
Níže uvedený graf znázorňuje proces realizace hodnocení pomocí hvězdiček a investičních plánů pro bezpečnější silnice, který lze využít jako součást systematické a proaktivní metody posouzení rizikovosti silniční infrastruktury na základě zkoumání toho, kde může dojít k vážným dopravním nehodám a jak tomu zabránit.
Co jsou iRAP hodnocení pomocí hvězdiček a iRAP investiční plány pro bezpečnější dopravní komunikace?
iRAP Star Rating i investiční plány jsou výstupy iRAP posouzení. Star Rating hodnocení ukazuje inherentní rizika posuzované silniční sítě, zatímco investiční plán slouží k řízení budoucích úprav k zajištění větší bezpečnosti na silniční síti.
Tento manuál představuje pokyny pro realizaci hodnocení Star Rating a investičních plánů. Dodržováním těchto pokynů zvýšíte pravděpodobnost, že:
Školení a akreditace
Veškeré aktivity v rámci iRAP vyžadují odborné znalosti a dovednosti, proto velmi doporučujeme, aby lidé, kteří budou projekt iRAP realizovat, byli náležitě proškoleni. Informace ke vzdělávacím kurzům naleznete na webu https://www.irap.org/training.
iRAP rovněž vede programy pro dodavatele/poskytovatele. Existují dvě kategorie akreditace iRAP:
Je výhodné, když jsou akreditovaní dodavatelé a akreditované inspekční systémy využívány pro iRAP procesy posuzování, ačkoliv to není povinné. Informace o akreditacích naleznete na webu iRAP https://www.irap.org/acreditation.
Pokud bude rozhodnuto, že se akreditovaný dodavatel zapojí do projektu hodnocení Star Rating a investičního plánu, referenční podmínky a smlouvy musí obsahovat následující informace o členech týmu.