13. 08. 2021
Autorkou toho článku je Tracy Metzová. Spolek Partnerství pro městskou mobilitu zajistil překlad.
„Zeptejte se Holanďanů, proč tak často jezdí na kole, oni jen pokrčí rameny: ‚Je to prostě součást naší kultury‘, a přitom zapomínají na rozsáhlou síť infrastruktury, která jim to tak usnadňuje. Zeptejte se Američanů, proč tak často jezdí autem, a výsledek bude stejný. Nejdříve my formujeme podobu našich ulic, pak naše ulice formují nás.“
Tento tweet nedávno zveřejnili kanadští autoři a obhájci udržitelné městské mobility Chris a Melissa Bruntlettovi. Před dvěma lety se tento pár rozhodl opustit Vancouver a odstěhovat se společně se dvěma dětmi do Holandska. Cítili, že v této zemi lze snadněji najít rovnováhu mezi životem a prací, z velké části proto, že lidé mají mnohem víc možností pro pohyb a cestování, a mohou tedy lépe žít svůj život. Usídlili se v holandském městě Delft a od té doby nemají řidičský průkaz.
Chris pracuje jako marketingový a komunikační manažer pro Holandské cyklistické velvyslanectví, které bylo založeno ministerstvem dopravy v roce 2011 s cílem šířit holandské zkušenosti do dalších zemí. Melissa je mezinárodní komunikační specialistkou v Mobyconu, holandsko-americké konzultační firmě pro oblast udržitelné mobility. Koncem června se na trhu objevila jejich nová kniha Curbing Traffic: The Human Case for Fewer Cars in Our Lives. Když si s těmito lidmi povídáte a přečtete si jejich knihu, donutí vás to zastavit a uvědomit si, jak obrovský vliv mají ulice na naše životy: jak vypadají a pro koho jsou budovány? Pro auta, nebo pro lidi?
Jak říká Chris, Holandsko je pro chodce a cyklisty nejbezpečnějším místem na světě – ale nemuselo by to tak nutně být. „Dopravní systémy, které počítají s lidským faktorem, se mohou zdát chaotičtější, protože jsou víc závislé na očním kontaktu, nikoliv na pravidlech silničního provozu a semaforech, které, ač se možná zdají bezpečnější, paradoxně mnohem víc ohrožují lidské životy - většina řidičů v takovém provozu jede na autopilota a nedává pozor.
Pro Melissu bylo skutečně emotivní zjištění, že jako žena na jízdním kole nebude v Holandsku už nikdy osamocená. „Ve Vancouveru přitahovalo pozornost už jen to, že jste sedli na kolo v běžném oblečení. Bylo hezké nyní zjistit, že už nijak nevyčníváte.“ Naneštěstí během letošní zimy jí kolo podjelo na ledu a Melissa si zlomila nohu. Následoval chirurgický zákrok a berle po dobu sedmi týdnů. „Půjčili jsme si nákladní kolo a Chris mě v něm vozil. Zjistili jsme, že pokud jde o přístupnost vlakových stanic, je i zde hodně co zlepšovat!“
Copak už každý nevidí, jaké výhody přináší cyklistika? Dokonce i v Los Angeles mají úspěšný systém sdílených jízdních kol a během lockdownu v období šíření nemoci COVID-19 řada měst rozhodla o rozšíření sítě stezek pro cyklisty.
Parkování pro jízdní kola na hlavním nádraží v Amsterodamu
Chris: „Problémem je, že současnost vidí rychlé a snadné řešení v elektromobilech a autonomních vozidlech. Ta však nevyřeší všechno. Od počátku průmyslové revoluce jsme technologie vnímali jako cestu kupředu. Technologie však neumí vyřešit problémy, které automobilová doprava způsobila v oblastech rovnosti, dostupnosti, přístupnosti, obyvatelnosti veřejného prostoru nebo kvality ovzduší. Neměli bychom mluvit o elektrických či autonomních nebo létajících autech, ale o snižování počtu aut a zvyšování počtu jiných alternativ. Proč bychom měli mít tisíce možností, pokud jde o snídaňové cereálie, ale pouze jednu jedinou, pokud jde o naši mobilitu? Věříme, že naše kniha pomůže městům udržet si cestu, kterou směrem k transformaci nastoupila v letošním roce, a nevracet se zpět ke status quo, v němž jsme se nacházeli před pandemií.“