01. 03. 2021
Na téma čtvrhodinového města byly v loňském roce vydány dva články Co může mít společného Paříž s městy jako jsou Litomyšl, Hodonín nebo Most? a Paříž - praktické cvičení.
Dnes přinášíme další, který byl vytvořen spolkem Kolem na kole, který vyšel v jejich newsletteru podpořeném v rámci 2. kola svého krizového fondu Nadační fond ŠKODA AUTO. Článek byl převztat za účelem podpory městské mobility v českých městech, neboť propagace na dané téma není nikdy dost.
Článek:
Když byla Anne Hidalgo loni v červnu - a suverénní většinou hlasů - podruhé ze sebou zvolena starostkou Paříže, bylo to mimo jiné potvrzení, že rezonovala její jasná vize, jak proměnit francouzskou metropoli znovu v místo, kde se dobře žije a kde přednost mají lidé, nikoliv plech.
Tzv. Koncept 15minutového města, o kterém jste mohli číst tady v newsletteru poprvé už v lednu 2020, byl jedním z pilířů volební strategie Anne Hidalgo: “Vše, co člověk potřebuje k životu, bude mít dostupné v okruhu 15 minut - pěšky, nebo na kole.” Od té doby se základní myšlenka rozšířila z Paříže do celého světa, věnovaly se jí opakovaně Bloomberg, Financial Times i konference starostů. Profesor Carlos Moreno z pařížské Sorbony je autorem celého konceptu a dnes jezdí přednášet po celém světě. Když se ho skeptici ptají, proč zrovna 15 minut, má po ruce vždy stejnou odpověď: “Někde to bude 12 minut, jinde možná 18, ale podstata je stejná: kvalitní město budoucnosti bude to, kde budeme mít všechno podstatné poblíž, nikoliv na druhé straně města v nějaké centralizované podobě.”
Koncept 15minutového města stojí v očích Carlose Morena na několika základních tezích, mj.:
“Pokud ještě 19. století bylo stoletím velkých říší a 20. století epochou národních států, potom 21. století bude stoletím měst,” říká Carlos Moreno, do jehož konceptu zapadá i rozvoj cyklodopravy a chůze jakožto dopravy budoucnosti ve skutečně prosperujících městech. Ve svém krátkém TEDTalk také Moreno vybízí: “Zamysleli jste se někdy, proč musí být hlučná a ulice plná znečištěného ovzduší hlučnou ulicí plnou znečištěného ovzduší? A proč to v našich městech tolerujeme?”
V českých luzích a hájích patří mezi podobně smýšlející například architekt Osamu Okamura, mimo jiné také čtenář našeho newsletteru. Před nedávnem dokonce vydal o moudrých městech budoucnosti novou knihu Město pro každého: Manuál urbanisty začátečníka a v rozhovoru na stanici Český rozhlas Vltava volně parafrázoval také slova profesora Morena: „Musíme se vrátit k patnáctiminutovému městu krátkých vzdáleností, kdy můžeme pěšky dojít do obchodu, do školy, zacvičit si do parku. Předchozí trend „bydlení ve vlastním“ a ježdění vlastním autem za každou cenu je pro tuto planetu dlouhodobě neudržitelný.”