05. 01. 2017
Praha 5. ledna (ČTK) - Výstavba cyklostezek si v Česku mezi roky 2000 a 2015 vyžádala téměř 1,7 miliardy korun ze státního rozpočtu. Ročně je na podporu projektů souvisejících s cyklistikou v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) vyčleněno 150 milionů Kč. Tuto částku se ale dlouhodobě nedaří plně vyčerpat zejména kvůli nedostatkům v dokumentacích projektů, které o dotace žádají. V materiálu pro pondělní jednání vlády, který rekapituluje dosavadní výsledky národní strategie pro podporu cyklistické dopravy, to uvedlo ministerstvo dopravy.
Celkem je v Česku na 40.000 kilometrů značených tras, speciálních cyklostezek pouze pro kola nebo pěší je zhruba 3000 kilometrů. Cyklostezek je tak v Česku více než dvakrát tolik ve srovnání s délkou dálnic.
Státní fond během uvedeného období spolufinancoval podle ministerstva dopravy 536 projektů na výstavbu cyklostezek a na posílení cyklodopravy v ČR. Investované peníze z prostředků SFDI ale tvoří jen malou část z peněz, které se v ČR na výstavbu cyklostezek vynaložily. Dopátrat se ale celkové částky je obtížné, řekla ČTK Jitka Vrtalová z Centra dopravního výzkumu.
"Část projektů je přeshraničních, financovaných místními samosprávami za přispění evropských dotací. Ty mohou čerpat obce, kraje nebo zájmová sdružení, a ta nevedou podobně přesnou evidenci jako fond dopravy," doplnila Vrtalová, která má na starost agendu městské cyklistiky.
Cílem Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy je posílit podíl cyklistů v dopravě. Do roku 2020 má podle materiálu přeprava na jízdním kole dosáhnout desetinového podílu ve srovnání ostatními druhy dopravy, jako je individuální nebo veřejná hromadná doprava. Zároveň státní instituce zavazuje prostřednictvím osvěty nebo budováním bezpečnější infrastruktury snížit počty usmrcených cyklistů na českých silnicích.
Tomáš Cafourek