Jaké jsou hlavní problémy a výzvy konceptu 15minutového města?
Tematický dialog AGORA: „15minutové město - koncept pro všechny?“ & střednědobé setkání ENUAC, květen 2023, Bukurešť
V návaznosti na střednědobé zasedání projektu ENUAC jsme uspořádali dialog AGORA, na kterém jsme diskutovali o společných rysech a otevřených výzvách konceptu 15minutového města v oblasti výzkumu i městské politiky. Ústřední body diskuse se soustředily na potřebu koncepci dále rámcovat a operacionalizovat vytvořením přístupů, osvědčených postupů a nástrojů, které by byly specifické pro daný kontext a orientované na lidi. Tematicky přesahuje témata městské mobility a plánování a je vnímána jako mnohem širší, protože se opírá o silnou agendu sociální infrastruktury. Čtvrti, které nabízejí kombinaci funkcí, atraktivní a inkluzivní veřejná prostranství a ulice s prioritou aktivní a sdílené mobility, jsou vnímány jako klíčové hybné síly pro realizaci politiky blízkosti.
Výsledky diskuse o hlavních tematických oblastech a otevřených výzvách pro koncept 15minutového města, zdroj: Partnerství DUT.
Sociální spravedlnost
- Začlenění cyklistické dostupnosti do definice 15mC
- Sociálně-ekonomická rozmanitost - Význam komunitně řízeného rozvoje
- Řešení (zelené) gentrifikace - Vedou investice do kvality veřejného prostoru k růstu cen?
- Inkluzivita - Je 15mC pro všechny?
Kontextová specifičnost a participace
- Reakce/opatření musí být specifické pro daný kontext (x-minutové město)
- Význam komunitně řízeného rozvoje - Participace, spolutvorba, spolunavrhování
- Rozvoj metod pro zachycení (rozmanitosti) specifických místních potřeb
- Pochopení různých potřeb a životních stylů.
Význam veřejného prostoru
- Znovuzískání veřejného prostoru pro marginalizované hlasy a komunity
- Sdílené elektronické dobíjení - Infrastruktura a automobily
- Flexibilní a multifunkční využití prostoru, zařízení a infrastruktury
Pěší dostupnost
- Kvalita docházkové vzdálenosti stejně důležitá jako kvantita (např. zážitek, bezpečnost, příležitosti)
- Klíčové aspekty: Přístup, kvalita zastavěného prostředí, propojení města a
infrastruktury
Vytvoření rámce konceptu
- Posun od zaměření na mobilitu k regeneraci měst v malém měřítku a v sousedství s
důrazem na sociální služby
- Rozlišení mezi budováním nových a transformací stávajících čtvrtí
- Použití 15mC jako zastřešujícího pojmu pro různé meziodvětvové politiky
- Potřeba společné definice 15mC, která by pomohla objasnit ji odborníkům z praxe a
výzkumným pracovníkům
- Uznání různých cest k dosažení 15mC
- Dostupnost podle blízkosti
- Objasnění cílů a významu konceptu 15mC.
Otevřené výzvy a kritické otázky
- Jaké podoby může mít koncept 15mC v konkrétních městských oblastech?
- Jak řešit destruktivní narativy a konspirace a základní obavy ze změny?
- Jak můžeme překročit eurocentrický přístup a zahrnout zkušenosti z globálního Jihu?
- Jak překonat další módní slovo - Co je třeba udělat pro implementaci?
- Diverzifikovat komunikaci začleněním místně používaných termínů (např. quartier, barrio)
- Integrace mobility osob a zboží - Města řeší logistické potřeby osob a zboží
- Zohlednění prostoru pro stavební materiály; Přizpůsobení se měnícím se nákupním
zvyklostem a demografii
- Identifikace a řešení potenciálních dopadů, nepříznivých účinků a kompromisů
- Efektivní a udržitelná doprava propojující čtvrti 15mC
- Potřeba zapojit větší počet a různorodější obory.
Následující den se k nám připojila tři rumunská misijní města
Kluž-Napoca, Suceava a Bukurešť (sektor 2), aby se s námi podělila o poznatky týkající se jejich místních přístupů a překážek v souvislosti s 15minutovým městem. Když jsme je požádali, aby vyjádřili zásadní místní výzvu, poměrně jasným se stalo základní téma místní politiky mobility:
- Kluž-Napoca: „Na cestě k městu, kde se dá chodit pěšky: mezi veřejnou politikou a myšlením“.
- Suceava: „Změna myšlení, odklon od automobilů“.
- Bukurešť (sektor 2): „Jak pomoci lidem přijmout ztrátu „jejich“ parkovacího místa“
Na základě těchto vstupů jsme se pak hlouběji zabývali šesti kritickými otázkami pro realizaci konceptu 15minutového města, které tematicky vedly k vypracování tohoto pozičního dokumentu.