Evropská perspektiva: Příspěvky nadnárodních iniciativ

V evropském kontextu existuje několik projektů, sítí a iniciativ, s nimiž si Cesta k 15minutovému městu vyměňuje zkušenosti a spolupracuje. Naším společným cílem je zapojení zúčastněných stran v oblasti městské mobility, podpora znalostí a budování kapacit pro společný pokrok v oblasti mobility směrem k udržitelnějším městům vhodným pro život. Vyzvali jsme naši síť projektu Cesta k 15minutovému městu, aby její členové poskytli přehled o svých aktivitách v oblasti transformace městské mobility, a konkrétně konceptu 15minutového města. Níže naleznete shrnutí odpovědí zástupců šesti iniciativ, které odpověděly na náš dotazník.

PNO

je poradenská společnost působící v oblasti inovací na regionální, národní a evropské úrovni. DUT navazuje především na jejich vedoucí úlohu v projektu ENTRANCE, který nabízí evropskou platformu pro navazování kontaktů s cílem urychlit přístup na trh a rozšiřování udržitelných dopravních řešení.

ALICE

je evropská platforma pro výzkum, inovace a zavádění na trh v oblasti logistiky a řízení dodavatelských řetězců. Protože ALICE považuje inovace za faktor umožňující efektivnější logistiku, jsou jádrem jejich činnosti.

TRT TRASPORTI E TERRITORIO SRL (TRT)

je poradenská společnost specializující se na ekonomiku, plánování a modelování mobility a dopravy. DUT si s TRT úzce vyměňovalo zkušenosti díky jejich koordinační roli v rámci ELTIS a platformy SUMP pro evropské projekty.


EUROCITIES

je síť evropských měst. Prostřednictvím propojování měst, sdílení znalostí, budování kapacit a prosazování zájmů podporuje zástupce měst, tvůrce politik na všech úrovních správy i komunity a občany. V rámci DUT si vyměňujeme především informace o prioritách výzev DUT a vzájemně se podporujeme v jejich šíření.

C40

je celosvětová síť starostů měst, kteří se spojili v akci proti klimatické krizi. Jako síť zástupců měst patří mezi hlavní aktivity C40 sdílení znalostí s městy, vzájemné učení a přímá podpora měst při urychlování jejich opatření v oblasti klimatu.

POLIS

je síť evropských měst a regionů, která spolupracuje na podpoře udržitelné městské mobility prostřednictvím inovací. Činnost POLIS se zaměřuje na sdružování příslušných zúčastněných stran za účelem otevřené diskuse, výměny a učení se prostřednictvím vzájemné výměny, politiky a propagace, výzkumu a inovací v oblasti udržitelné městské mobility.

Ačkoli se cílové skupiny a oblasti zaměření organizací mohou lišit, všechny usilují o udržitelnější městskou dopravu, aby byla zajištěna životaschopnost měst v budoucnosti:

Výzvy v městské dopravě

Všichni zástupci organizací vidí podobné výzvy, pokud jde o zajištění klimaticky neutrální mobility a dopravy ve městech. Jednou z výzev, kterou zmínilo několik zástupců organizací, jsou protichůdné politiky a z toho vyplývající potřeba sladit politiky na různých úrovních řízení a rozhodovacích procesů. Dále je třeba navázat kooperaci mezi různými sektory - zejména mezi veřejným a soukromým sektorem - s cílem lépe sladit zájmy. To jde ruku v ruce s potřebou lépe sladit cíle osobní mobility (SUMP) a mobility zboží (SULP).
Kromě strukturálních výzev vidí zástupci odpovídajících organizací potřebu změnit myšlení občanů od osobního vlastnictví automobilů ke kolektivním a aktivním formám dopravy. To vyžaduje souběžnou realizaci několika klíčových opatření, která tento posun umožní prostřednictvím politik (např. investic do cyklistické a pěší infrastruktury a také úpravou politik územního plánování s cílem odklonit se od plánování zaměřeného na automobilovou dopravu). Jak však upozorňuje zástupce C40, neexistuje jediný přístup, jak tuto výzvu řešit, a proto je nutné testovat a posuzovat opatření a politiky s ohledem na místní kontext.

Názory na koncept 15minutového města

Na otázku, jak chápou koncept 15minutového města, kladli všichni zástupci organizací důraz na aktivní způsoby mobility, multifunkční čtvrti a zlepšení kvality života ve městech. Koncepce je vnímána jako slibná, pokud jde o opatření v oblasti klimatu ve městech, ačkoli musí jít nad rámec mobility a uplatňovat integrovaný přístup k tvorbě politik, aby se zabránilo negativním dopadům nebo posílení sociální nespravedlnosti, jak zdůrazňuje zástupce Eurocities.
Existuje celá řada dalších koncepcí, které mají podobné základní principy jako koncept 15minutového města.


Role výzkumu a inovací

Organizace vidí všestranné potřeby výzkumu a inovací týkající se konkrétních témat 15minutového města. Zde je uveden přehled zmíněných témat: Shrneme-li příspěvky zástupců těchto organizací, je zřejmé, že pro řešení výzev městské mobility je nezbytný holistický přístup. To vyžaduje koordinaci různých úrovní politiky a podporu spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem. Patnáctiminutové město a podobné koncepty nabízejí slibná řešení pro opatření v oblasti klimatu ve městech, ale jejich plný potenciál se může rozvinout pouze s integrovaným přístupem k tvorbě politik, které předcházejí negativním dopadům nebo je kompenzují a posilují sociální spravedlnost.